Partnerzy

Aktualności

Architektura na świecie

Architektura w Polsce

Wywiady

Ikony architektury

Projekty i realizacje

Największy parking rowerowy na świecie powstaje w Utrechcie

red
Parking rowerowy w Utrechcie. Projekt: Ector Hoogstad Architecten - mat. prasowe

W Utrechcie zakończono pierwszą fazę prac nad parkingiem rowerowym, który docelowo ma pomieścić 12 500 jednośladów. W sierpniu bieżącego roku do użytku oddano 6000 miejsc postojowych na trzech poziomach.

Miejski parking rowerowy przy dworcu w Utrechcie został zaprojektowany przez pracownię Ector Hoogstad Architecten. Już teraz jest największym garażem dla rowerów w Holandii. Gdy inwestycja zostanie ukończona w 2018 roku, będzie największym parkingiem dla jednośladów na świecie zorganizowanym na powierzchni 17 100 mkw. i oferującym 12 500 miejsc parkingowych. Do tego czasu na pierwszym miejscu w rankingu pozostanie podziemna infrastruktura z Tokio oferująca 9400 miejsc postojowych obok stacji metra Kasai.

Wciąż za mało miejsc postojowych dla rowerów

Parking jest otwarty 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu i zarządzany przez władze miejskie w Utrechcie. Co więcej, korzystanie z niego jest darmowe, jeśli planujemy zostawić rower na nie dłużej niż 24 godziny, każdy kolejny dzień kosztuje 1, 25 euro. Użytkownicy jednośladów znajdą tu punkty serwisowe i sklepy oferujące części do rowerów. Ambicją władz miejskich jest utworzenie tak wielu stojaków na rowery, by każdy mógł swobodnie znaleźć miejsce do parkowania. Mimo planowania i realizowania nowych inwestycji, zapotrzebowanie na infrastrukturę rowerową nie maleje. Dla wielu Holendrów jednoślady są podstawowym środkiem transportu. Szacuje się, że w kraju, gdzie mieszka ponad 17 mln osób, znajduje się 22,5 miliona mln rowerów. W Utrechcie użytkowników tego środka transportu wciąż przybywa i nawet największy parking rowerowy na świecie, którym stanie się po udostępnieniu 12 500 miejsc postojowych garaż pod dworcem kolejowym, nie rozwiąże problemu. Już teraz mówią o tym miejscy aktywiści. Zwracają uwagę na dysproporcje między prowadzonymi inwestycjami, a faktycznym zapotrzebowaniem. W Utrechcie mieszka około 311 tys. osób, a ponad 40 proc. z nich aktywnie korzysta z roweru, udział ruchu rowerowego w mieście cały czas się zwiększa, obecnie szacuje się go na 30 proc. Gros infrastruktury rowerowej pochodzi z lat 80., nowych parkingów i udogodnień dla rowerzystów powstaje zbyt mało, co sprawia, że Holendrzy tkwią w korkach i często są zmuszeni zostawiać rowery w przypadkowych miejscach.

Projekt: Ector Hoogstad Architecten we współpracy z Sant & Co

Projekt konstrukcji: Royal Haskoning DHV 

ZOBACZ ZDJĘCIA >>>

Udostępnij

Przeczytaj także

Dworzec Metropolitalny w Lublinie z I Nagrodą na World Architecture Festival w Singapurze!
Wieżowiec Derżprom w Charkowie. Perła konstruktywizmu zniszczona przez Rosjan
Park Akcji „Burza” pod Kopcem Powstania Warszawskiego najlepszą przestrzenią publiczną w Europie. Mamy European…

Polecane

Najfajniejsze kładki i ścieżki rowerowe w Polsce i na świecie [PRZEGLĄD]
Autostrada dla rowerów! Tak to się robi w Kopenhadze [ZDJĘCIA]
Niczym aleja gwiazd. Pierwsza w Polsce świecąca droga rowerowa

Skomentuj:

Największy parking rowerowy na świecie powstaje w Utrechcie

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej