Największy parking rowerowy na świecie powstaje w Utrechcie
W Utrechcie zakończono pierwszą fazę prac nad parkingiem rowerowym, który docelowo ma pomieścić 12 500 jednośladów. W sierpniu bieżącego roku do użytku oddano 6000 miejsc postojowych na trzech poziomach.
Miejski parking rowerowy przy dworcu w Utrechcie został zaprojektowany przez pracownię Ector Hoogstad Architecten. Już teraz jest największym garażem dla rowerów w Holandii. Gdy inwestycja zostanie ukończona w 2018 roku, będzie największym parkingiem dla jednośladów na świecie zorganizowanym na powierzchni 17 100 mkw. i oferującym 12 500 miejsc parkingowych. Do tego czasu na pierwszym miejscu w rankingu pozostanie podziemna infrastruktura z Tokio oferująca 9400 miejsc postojowych obok stacji metra Kasai.
Wciąż za mało miejsc postojowych dla rowerów
Parking jest otwarty 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu i zarządzany przez władze miejskie w Utrechcie. Co więcej, korzystanie z niego jest darmowe, jeśli planujemy zostawić rower na nie dłużej niż 24 godziny, każdy kolejny dzień kosztuje 1, 25 euro. Użytkownicy jednośladów znajdą tu punkty serwisowe i sklepy oferujące części do rowerów. Ambicją władz miejskich jest utworzenie tak wielu stojaków na rowery, by każdy mógł swobodnie znaleźć miejsce do parkowania. Mimo planowania i realizowania nowych inwestycji, zapotrzebowanie na infrastrukturę rowerową nie maleje. Dla wielu Holendrów jednoślady są podstawowym środkiem transportu. Szacuje się, że w kraju, gdzie mieszka ponad 17 mln osób, znajduje się 22,5 miliona mln rowerów. W Utrechcie użytkowników tego środka transportu wciąż przybywa i nawet największy parking rowerowy na świecie, którym stanie się po udostępnieniu 12 500 miejsc postojowych garaż pod dworcem kolejowym, nie rozwiąże problemu. Już teraz mówią o tym miejscy aktywiści. Zwracają uwagę na dysproporcje między prowadzonymi inwestycjami, a faktycznym zapotrzebowaniem. W Utrechcie mieszka około 311 tys. osób, a ponad 40 proc. z nich aktywnie korzysta z roweru, udział ruchu rowerowego w mieście cały czas się zwiększa, obecnie szacuje się go na 30 proc. Gros infrastruktury rowerowej pochodzi z lat 80., nowych parkingów i udogodnień dla rowerzystów powstaje zbyt mało, co sprawia, że Holendrzy tkwią w korkach i często są zmuszeni zostawiać rowery w przypadkowych miejscach.
Projekt: Ector Hoogstad Architecten we współpracy z Sant & Co
Projekt konstrukcji: Royal Haskoning DHV
- Więcej o:
Najfajniejsze kładki i ścieżki rowerowe w Polsce i na świecie [PRZEGLĄD]
Autostrada dla rowerów! Tak to się robi w Kopenhadze [ZDJĘCIA]
Niczym aleja gwiazd. Pierwsza w Polsce świecąca droga rowerowa
Jak odpocząć w mieście? Nowe rekreacyjne przestrzenie polskich miast
Pas startowy dawnego lotniska zamienili w imponujący park
Walter Gropius - nie tylko Bauhaus [ZNANI ARCHITEKCI]
Tauberphilharmonie - filharmonia w niemieckim miasteczku Weikersheim. Surowa bryła wśród miękkich pagórków
Kave Home dla Fundació Joan Miró - światło, kolor, duch