Most w dolinie Mozeli - przeprawa w budowie
Największy z budowanych obecnie mostów w Europie powstaje nad malowniczą doliną rzeki Mozeli w Niemczech.
Most Hochmosel (niem. Hochmoselbrücke) – most drogowy nad doliną rzeki Mozeli,
został zaprojektowany przez biuro Leonhardt, Andrä and Partners. Nowa przeprawa powstaje w pobliżu miejscowości Ürzig w Niemczech (Nadrenia/Palatynat), w ciągu nowej drogi krajowej B50 (Bundesstrasse 50). Ma poprawić warunki komunikacyjne pomiędzy rejonem Frankfurtu i portami morskimi w Belgii oraz Holandii.
Hochmoselbrücke jest mostem stalowym. Jego długość wyniesie 1702 metrów.
Składać się będzie z 11 przęseł rozpiętych na 10 betonowych pylonach o zmiennej
wysokości: od 15 do 150 m. Maksymalna wysokość nad lustrem wody wyniesie
158 m. Most będzie miał 29 m szerokości; mieścić się na nim będą dwie
dwupasmowe jezdnie. Masa stalowej konstrukcji wyniesie ponad 33 tys. ton.
Ażurowa konstrukcja
Konstrukcja jest ażurowa, bardzo lekka pomimo swojej wielkości. Prefabrykowane
elementy mostu wykonane ze stali są stopniowo nasuwane i spawane. Budowa
prowadzona jest w taki sposób, by maksymalnie chronić środowisko przed
dewastacją. Wysokość mostu w dużym stopniu chronić będzie dolinę przed spalinami
i hałasem. Intencją projektantów była bowiem ochrona unikalnego krajobrazu doliny
Mozeli – regionu o dużych walorach turystycznych, ważnego dla niemieckiego
winiarstwa.
Trudne warunki geologiczne
Budowa Mostu Hochmosel jest dużym wyzwaniem ze względu na skalę przedsięwzięcia oraz niesprzyjające warunki geologiczne. Bardzo głęboka dolina
Mozeli (około 150 m) od wieków stanowiła barierę komunikacyjną. Pierwszy wysoki
most na tej rzece zbudowano dopiero w 1972 r. w Winningen – jego wysokość
wynosi 136 m, a najdłuższe przęsło liczy 216 m. Był najwyższą niemiecką przeprawą
do 1979 r., gdy do użytku oddano most nad rzeką Kocher (Kochertal Viaduct),
o wysokości 185 m i 1 128 m długości, który aż do dziś pozostaje najwyższym
mostem w Niemczech. Zakończenie prac przy budowie Mostu Hochmosel ma nastąpić do końca 2018 r. Koszt jego budowy wyniesie około 500 mln euro.
- Więcej o:
Elbphilharmonie - imponująca filharmonia nad Łabą
Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
Jedyny na świecie drewniany stadion według projektu Zahy Hadid
Pas startowy dawnego lotniska zamienili w imponujący park
Walter Gropius - nie tylko Bauhaus [ZNANI ARCHITEKCI]
Tauberphilharmonie - filharmonia w niemieckim miasteczku Weikersheim. Surowa bryła wśród miękkich pagórków
Kave Home dla Fundació Joan Miró - światło, kolor, duch
Zlin - od butów Baty do mekki funkcjonalizmu