Złoty medal dla polskiego pawilonu na EXPO 2017 w Astanie
Po nominacji przyszła nagroda - polski pawilon na zakończonej wczoraj wystawie EXPO 2017 w stolicy Kazachstanu otrzymał złoty medal w kategorii architektura i design pawilonu do 400 mkw.
Drugie miejsce przypadło Słowacji, a trzecie Łotwie. Nagrody w dwóch kategoriach: architektura i design pawilonu, jak i za związek z tematyką wystawy, przyznało jury międzynarodowych ekspertów w imieniu Biura Wystaw Międzynarodowych (BIE). To organizacja zrzeszająca 169 krajów członkowskich.
Nagradzanie najlepszych wystawców Expo jest tradycją od czasu pierwszej Wystawy Światowej, jaka odbyła się w Londynie w 1851 r. Nagrody — jak podkreśla Biuro Wystaw Międzynarodowych — mają być inspiracją dla wszystkich uczestników Expo do wdrażania projektów związanych z tematyką tegorocznej wystawy - "Energia Przyszłości" - oraz do globalnej promocji rozwiązań w obszarze tzw. zielonej energii.
Czym wyróżniał się polski pawilon?
Ekspozycja w polskim pawilonie składa się z pięciu stref: wejście, technologie, las, odpoczynek i regiony. Dominujący element ekspozycji przywodzi na myśl cykl, w jakim funkcjonuje przyroda. Strefa "technologie" przypomina kopalnię – to stylizowana, wyłożona czarnym fornirem przestrzeń, w której przez szczelinę podglądamy animację 3D, prezentującą proces przekształcania się lasu karbońskiego w węgiel. Idąc antresolą do strefy "las", czujemy zmianę klimatu, wkraczamy w zieloną przestrzeń.
Praca nad koncepcją trwała wiele miesięcy i zaczęła się od konstruowania treści – kontaktów z instytucjami naukowo-badawczymi, poszukiwania w całej Polsce ciekawych technologii, a później dopiero, na bazie tych merytorycznych treści, budowaliśmy wizualną formę projektu
– opisuje Kinga Duda z Pattern Recognition.
Głównym przesłaniem ekspozycji było przedstawienie Polski jako kraju nowoczesnych technologii i rozwiązań, ale opartego na tradycji i szanującego swoją historię, który umiejętnie i mądrze potrafi wykorzystać dobra naturalne. Twórcom chodzi także o uświadomienie, że nie ma czystych i brudnych energii, paliw tradycyjnych i odnawialnych – liczą się tylko technologie wydobycia surowca i jego obróbki. Polski pawilon od samego otwarcia, które przypadło na 10 czerwca 2017, cieszył się dużym zainteresowaniem – odwiedzało go około 3500 osób dziennie.
Materiały użyte do budowy ekspozycji
Pattern Recognition zaprojektowano ekspozycję zgodnie z zasadą dopełniania się pozornie sprzecznych elementów. Zabudowy obłożone tradycyjnymi, szlachetnymi fornirami drewnianymi (czarny dąb oraz złota brzoza) zostały zestawione z nowoczesnym i minimalistycznym corianem.
W ramach wystawy zastosowano kilka znaczących technologii: instalacje świetlne, efekty dźwiękowe i multimedialne, a wśród nich mapowane projekcje, aplikacje, przeglądarki – w większości interaktywne, by móc angażować gości w aktywne zwiedzanie wystawy.
Jako jedni z nielicznych działaliśmy na zmysł dotyku – przez miękką wykładzinę/trawę, drewno. A jako jedyni - również na zmysł zapachu, poprzez emitery z zapachami lasu.
– dodaje Kinga Duda.
Polsko-kazachska współpraca
Oprócz Polaków z grupy Pattern Recognition (Kinga Duda, Rafał Krzemiński, Dawid Nguyen Ahn, Agnieszka Bianka Szulc, Damian Szulc) w skład autorów projektu polskiego pawilonu na EXPO 2017 weszła też Kazaszka, Sholpan Smailova. Jak przyznaje Kinga Duda – było to bardzo istotne.
Chodziło o dostosowanie projektu do największej grupy odbiorców, tj. mieszkańców Kazachstanu. W efekcie ekspozycja wykorzystuje motywy znane Kazachom – drzewo bajterek czy symbol szanyrak. Jednak ważna była dla nas także sama koncepcja pokazania lasów, ponieważ w Kazachstanie praktycznie ich nie ma (lasy stanowią tylko 3 procent powierzchni kraju, podczas gdy w Polsce - prawie 30 procent). Las jest przez Kazachów zupełnie inaczej odbierany niż przez Polaków – jako coś niezwykłego, bajkowego
– wyjaśnia Kinga Duda.
ZOBACZ ZDJĘCIA POLSKIEGO PAWILONU NA EXPO 2017 >>>
Międzynarodowa Wystawa EXPO 2017 w stolicy Kazachstanu Astanie rozpoczęła się 10 czerwca i trwała do 10 września 2017 roku. Tematem przewodnim była "Energia przyszłości", obejmowała zatem takie kwestie jak: redukcja emisji dwutlenku węgla, życie zgodnie z zasadami efektywności energetycznej oraz dostępność energii dla wszystkich. W wystawie wzięło udział ponad 100 państw i organizacji międzynarodowych. Jest to pierwsze w historii EXPO odbywające się na terenie Azji Centralnej.
Pattern Recognition to firma specjalizująca się w projektowaniu oraz produkcji wystaw stałych i czasowych, istniejąca od 2012 roku. Wśród dotychczasowych realizacji firmy znalazły się m.in.: Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie, Muzeum Historii Żydów Polskich, Muzeum Niepodległości, Muzeum Literatury w Warszawie, Narodowe Archiwum Cyfrowe, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Muzeum Mleka w Grajewie i wiele innych.
Skomentuj:
Złoty medal dla polskiego pawilonu na EXPO 2017 w Astanie