Jednostka Marsylska. Modernistyczny manifest mieszkaniowy [IKONY ARCHITEKTURY]
Piotr Czaja
Jednostka Marsylska to budynek legenda. Uznawana jest za symbol współczesnej architektury i manifest modernistycznego myślenia o projektowaniu. Ten niezwykły budynek niedawno znalazł się na liście Światowego Dziedzictwa UNESCO wśród najważniejszych i przełomowych symboli ludzkiej cywilizacji.
Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - fasada zachodniafot. Tomasz Sopyło
1 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - fasada zachodniafot. Tomasz Sopyło
2 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - fasada wschodnia i schody przeciwpożarowe z galerii handlowejfot. Tomasz Sopyło3 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - fasada zachodniafot. Tomasz Sopyło4 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - fasada zachodniafot. Tomasz Sopyło5 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - zachodnia strona budynku i podjazd dla autfot. Tomasz Sopyło6 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - fasada wschodniafot. Tomasz Sopyło7 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - fasada zachodniafot. Tomasz Sopyło8 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - fasada wschodniafot. Tomasz Sopyło9 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - północny komin wentylacyjnyfot. Tomasz Sopyło10 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - północny komin wentylacyjny, popiersie Le Corbusiera i gimnazjumfot. Tomasz Sopyło11 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - zachodnia strona tarasu dachowego, gimnazjum (sala gimnastyczna) i komin wentylacyjnyfot. Tomasz Sopyło12 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - północny komin wentylacyjny, popiersie Le Corbusiera i gimnazjumfot. Tomasz Sopyło13 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - świetlica i basen. Ta część tarasu na dachu zarezerwowana jest wyłącznie dla mieszkańcówfot. Tomasz Sopyło14 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - "wewnętrzna ulica" czyli korytarz i wejścia do lokali. Widoczne są skrzynki, umożliwiające dostarczanie lokatorom produktów takich jak gazety czy mleko oraz skrzynki pocztowe. "Wewnętrzne ulice" są oświetlone sztucznie, atmosfera na nich jest dość ponura i ze względu na niski strop - klaustrofobiczna. Wrażenia te potęguje czarna, błyszczącą podłogafot. Tomasz Sopyło15 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - południowy komin wentylacyjnyfot. Tomasz Sopyło16 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - świetlica i basen. Ta część tarasu na dachu zarezerwowana jest wyłącznie dla mieszkańcówfot. Tomasz Sopyło17 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - świetlica i basen. Ta część tarasu na dachu zarezerwowana jest wyłącznie dla mieszkańcówfot. Tomasz Sopyło18 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - jedna z klatek schodowych. Uwagę zwraca "przemysłowa" instalacja elektryczna i oświetleniefot. Tomasz Sopyło19 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - nadbudówka skrywająca maszynownię windfot. Tomasz Sopyło20 z 78Jednostka Marsylska, proj. le Corbusier - jeden z pilotis od wewnętrznej strony. Słupy fundamentowe skrywają w swoim wnętrzu instalacje techniczne budynkufot. Tomasz Sopyło21 z 78Jednostka Marsylska, proj. le Corbusier - punkt zbiórki odpadów (czyli po prostu śmietnik) zlokalizowany nieopodal jednostkifot. Tomasz Sopyło22 z 78Jednostka Marsylska, proj. le Corbusier - podcień południowy, pilotis i podniesiony "sztuczny grunt", skrywający instalacje techniczne budynku - wentylacyjno-grzewcze, kanalizacyjne, zsypy śmieci itp.fot. Tomasz Sopyło23 z 78Jednostka Marsylska, proj. le Corbusier - betonowy kamień węgielny przed budynkiem. Warte zauważenia są wyżłobione w nim podstawowe założenia jednostki, w tym sposób jej oświetlenia przez słońcefot. Tomasz Sopyło24 z 78Jednostka Marsylska, proj. le Corbusier - fasada wschodniafot. Tomasz Sopyło25 z 78Jednostka Marsylska, proj. le Corbusier - fasada wschodniafot. Tomasz Sopyło26 z 78Jednostka Marsylska, proj. le Corbusier - fasada wschodniafot. Tomasz Sopyło27 z 78Jednostka Marsylska, proj. le Corbusier - fasada wschodniafot. Tomasz Sopyło28 z 78Jednostka Marsylska, proj. le Corbusier - detale na dziedzińcu wschodnim. Od lewej - "stela miar" odzwierciedlająca dwie serie Modulora, ławka, kamień węgielny. Na fasadzie budynku widoczne okno z foyer, oraz sylwetki nazwane przez Le Corbusiera "Widmami Modulora"fot. Tomasz Sopyło29 z 78Jednostka Marsylska, proj. le Corbusier - wejście do foyer z podcieniafot. Tomasz Sopyło30 z 78Jednostka Marsylska, proj. le Corbusier - Tomasz Sopyło na tle ściany z reliefem Modulora w tlefot. Tomasz Sopyło31 z 78Jednostka Marsylska, proj. le Corbusier - maszynownia wind (widok od wschodu)fot. Tomasz Sopyło32 z 78Jednostka Marsylska, proj. le Corbusier - dziedziniec od wschodniej strony budynkufot. Tomasz Sopyło33 z 78Jednostka Marsylska, proj. le Corbusier - południowa strona parku. Podziemia budynku skrywają kotłownięfot. Tomasz Sopyło34 z 78Jednostka Marsylska, proj. le Corbusier - wejście do foyer z podcieniafot. Tomasz Sopyło35 z 78Jednostka Marsylska, proj. le Corbusier - jedna z lamp oświetlających alejki na placu przed budynkiemfot. Tomasz Sopyło36 z 78Jednostka Marsylska, proj. le Corbusier - detale fasady wschodniejfot. Tomasz Sopyło37 z 78Jednostka Marsylska, proj. le Corbusier - detale fasady wschodniejfot. Tomasz Sopyło38 z 78Jednostka Marsylska, proj. le Corbusier - detale na wejściu do foyer ze wschodniej strony budynkufot. Tomasz Sopyło39 z 78Jednostka Marsylska, proj. le Corbusier - schody przeciwpożarowe z galerii handlowejfot. Tomasz Sopyło40 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - detal gimnazjum na tarasie dachowymfot. Tomasz Sopyło41 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - detale w foyerfot. Tomasz Sopyło42 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - elementy podziemnej kotłowni komponujące się z południową częścią parkufot. Tomasz Sopyło43 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - foyer, wejście głównefot. Tomasz Sopyło44 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - główne wejście do foyerfot. Tomasz Sopyło45 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - widok na "stelę miar"fot. Tomasz Sopyło46 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - fasada zachodniafot. Tomasz Sopyło47 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - główne wejście do foyer i tzw. "kaszkiet" nad podjazdem, fasada zachodniafot. Tomasz Sopyło48 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - teatr na tarasie dachowymfot. Tomasz Sopyło49 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - główne wejście do foyer i tzw. "kaszkiet" nad podjazdem, fasada zachodniafot. Tomasz Sopyło50 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - wejście do pomieszczenia technicznego oraz winda dla obsługi. Warto zauważyć, że obsługa budynku, poczta miała do dyspozycji osobną windęfot. Tomasz Sopyło51 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - recepcja oraz windyfot. Tomasz Sopyło52 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - jedne z trzech schodów pożarowych. W tym miejscu nad foyer znajduje się także pomieszczenie technicznefot. Tomasz Sopyło53 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - motyw Modulora w witrażu na wschodnim oknie foyerfot. Tomasz Sopyło54 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - detal "kaszkietu" - rzygaczfot. Tomasz Sopyło55 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - widok z dachufot. Tomasz Sopyło56 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - świetlicafot. Tomasz Sopyło57 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - południowa strona budynkufot. Tomasz Sopyło58 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - popiersie Le Corbusiera, gimnazjum i północny komin wentylacyjnyfot. Tomasz Sopyło59 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - wejście do pomieszczenia technicznego oraz winda dla obsługi. Warto zauważyć, że obsługa budynku, poczta miała do dyspozycji osobną windę.fot. Tomasz Sopyło60 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - skrzynka pocztowa w foyerfot. Tomasz Sopyło61 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - rampa przy świetlicy i południowy komin wentylacyjnyfot. Tomasz Sopyło62 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - galeria handlowa - jasna, przestronna aleja, miła odmiana od ciemnych "ulic wewnętrznych". Część lokali użytkowych nadal funkcjonuje.fot. Tomasz Sopyło63 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - północny komin wentylacyjnyfot. Tomasz Sopyło64 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - galeria handlowa - jasna, przestronna aleja, miła odmiana od ciemnych "ulic wewnętrznych". Część lokali użytkowych nadal funkcjonuje.fot. Tomasz Sopyło65 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - "wewnętrzna ulica" czyli korytarzfot. Tomasz Sopyło66 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - restauracjafot. Tomasz Sopyło67 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - popiersie Le Corbusiera, gimnazjum i północny komin wentylacyjnyfot. Tomasz Sopyło68 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - jeden z lokali użytkowychfot. Tomasz Sopyło69 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - maszynownia windfot. Tomasz Sopyło70 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - aleja z lokalami użytkowymifot. Tomasz Sopyło71 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - charakterystyczne i pomysłowe lampy wewnątrz budynkufot. Tomasz Sopyło72 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - Modulor Man obecny także wewnątrz budynkufot. Tomasz Sopyło73 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - skrzynka pocztowa. Każde piętro posiada swoje skrzynki na listy.fot. Tomasz Sopyło74 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - gimnazjumfot. Tomasz Sopyło75 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - popiersie Le Corbusiera, gimnazjum i północny komin wentylacyjnyfot. Tomasz Sopyło76 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - galeria handlowa, widoczne wyjście na schody przeciwpożarowe oraz drzewko, na którym odwiedzający zostawiają pozdrowieniafot. Tomasz Sopyło77 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - w tym miejscu podczas mojej wizyty mieściła się księgarnia i sklep z pamiątkamifot. Tomasz Sopyło78 z 78Jednostka Marsylska, proj. Le Corbusier - świetlica i południowy komin wentylacyjnyfot. Tomasz Sopyło
Jednostka Marsylska to oczywiście jeden z projektów ojca modernistycznej architektury Le Corbusiera. Niejako przez analogię do tego częstego "ojcowskiego" określenia architekta, zaprojektowany przez le Corbusiera blok bywa nazywany matką wszystkich bloków. Jeśli przyjrzymy się trochę uważniej historii architekta i całej architektury - niektóre podobne rozwiązania znajdziemy już we wcześniejszych jego pracach, a sam blok jest mocno wzorowany m.in na rosyjskim budynku Narkomfin zaprojektowanym przez Ginzburga i Milinisa. To jednak Jednostka Marsylska zarówno poprzez ogromną, niespotykaną wówczas skalę jak i zebranie wielu idei w jedną spójną całość stała się swoistym symbolem modernistycznej architektury i inspiracją dla tysięcy późniejszych projektów powstających na całym świecie.
W założeniach Jednostka Marsylska miała być wzorem transatlantyków ogromnym, samowystarczalnym kompleksem unoszącym się wśród otaczającej zieleni i natury. Dziś być może nie widzimy w tym nic niezwykłego, ale po XIX wiecznej architekturze, która zabudowywała miasto gęstą siatką ulic i ściśle wypełniającą wolne przestrzenie kwartałami kamienic była to prawdziwa rewolucja.
Budynki nagle zostały uwolnione z ciasnych działek. kamienice z podwórkami w formie głębokich i ciemnych studni miały odejść do historii, a mieszkańcy nowych bloków mieli zyskać dostęp do trzech radości urbanisty: światła, zieleni i powietrza.
Jednostka Marsylska powstała jako realizacja wieloletnich przemyśleń architekta - miała zapewniać komfortowe mieszkania, ale także dostęp do podstawowych funkcji i usług. Wewnętrzne korytarze mały być odpowiednikiem dawnych ulic, a w środkowej części bloku zlokalizowana została część odpowiadająca dawnym rynkom - na siódmym i ósmym piętrze zaplanowane zostały sklepy, punkty usługowe, a nawet szkoła podstawowa.
Ale główną funkcją budynku jest oczywiście funkcja mieszkaniowa. W momencie oddania do użytku 14 października 1952 roku był to największy budynek mieszkalny na świecie. Bryła budynku ma 137 metrów długości, 56 wysokości i 24 metry szerokości. Zgodnie z pięcioma punktami architektury współczesnej budynek został posadowiony na słupach co umożliwia swobodną komunikację w poziomie terenu ,a do użytku mieszkańców przeznaczono także płaski dach, na którym znalazło się m.in. przedszkole, niewielki basen, ekran kina plenerowego, bieżnia oraz widok na leżące niedaleko budynku wybrzeże Morza Śródziemnego.
Pierwotny plan zakładał powstanie zespołu ośmiu takich super-bloków, w których miało zamieszkać łącznie 20 tysięcy ludzi, czyli tyle ile w niejednym mniejszym mieście.
Ostatecznie powstał tylko jeden blok, choć później jego idea była kontynuowana w siostrzanych projektach zlokalizowanych w innych miastach - Nantes-RezĂŠ (1955), Firminy (1965) i Briey (1963) we Francji oraz jedna w Berlinie-Westend (1957).
Mieszkania
Wewnątrz jednostki znalazło się 337 mieszkań. Patrząc z perspektywy późniejszych bloków, które u podstawy swojej idei mają marsylski pierwowzór zaskakuje z pewnością zarówno sam układ mieszkań oraz ich różnorodność. Mieszkania zostały zaplanowane w aż 23 typach - od niedużych kawalerek do wielopokojowych mieszkań dla rodzin z ósemką dzieci. Takie zróżnicowanie miało sprawić, że w bloku znajdą się wygodne mieszkania dla różnych modeli rodziny i z różnych klas społecznych.
Co jednak ważne - wszystkie były traktowane tak samo priorytetowo i miały zapewniać taki sam standard i dostęp do światła, widoków czy powietrza, czyli rzeczy, do których w kamienicach dostęp mieli tylko najbogatsi.
Ciekawostką jest, że korytarze komunikacyjne zapewniające dojścia do mieszkań zostały zaplanowane co trzy kondygnacje. Wszystko przez to, że mieszkania są dwupoziomowe. Na przekroju widzimy, że jedno mieszkanie tworzy dolne piętro i pół piętra środkowego. Druga połowa środkowego piętra oraz kondygnacja górna to kolejne mieszkanie. Taki układ pozwolił zaoszczędzić przestrzeń potrzebną do komunikacji, oraz pozwolił na dwustronne doświetlanie i przewietrzanie mieszkań.
Dwukondygnacyjny układ pozwolił także na zaplanowanie części dziennej o wysokości aż 460 cm. Pozostałe pomieszczenia mają wysokość wynikającą z wysokości Modulora - 220 cm to wysokość człowieka z uniesioną ręką. Le Corbusier odszedł od mierzenia budynku zwykłym systemem metrycznym uznając go za sztuczny. Cały ogromy blok został rozplanowany na podstawie stworzonego przez architekta systemu opartego na proporcjach ludzkiego ciała.
Materiały
Ale rewolucją był nie tylko sposób myślenia o mieszkaniu. Jednostka Marsylska, to także jeden z tych budynków, które wymieniane są wśród tych, które otworzyły drogę na rodzący się brutalizm.
Podstawowym materiałem w budynku jest beton. W tym jeszcze nie byłoby nic dziwnego, ale le Corbusier postanowił pokazać światu, że surowy beton jest tak samo dobrym materiałem wykończeniowym jak drewno czy kamień. Dodatkowo, w przeciwieństwie do wszelkich okładzin imitujących coś, z czego budynek tak naprawdę budynek wcale się nie jest zbudowany - beton był materiałem szczerym i wynikającym z konstrukcji.
Nie jest tak, że na budowie nie było żadnych problemów, ale zdaniem architekta wszelkie usterki czy niedoskonałości tylko podkreślały autentyczność budynku.
Usterki rzucają się w oczy we wszystkich częściach tej budowli! Całe szczęście, że nie mamy pieniędzy! [...] Nie osłonięty beton ujawnia najmniejsze niedokładności połączenia desek, włókna i zgrubienia drewna, sęki itd. [...] Błędy leżą w naturze człowieka; one są naszym udziałem, naszym codziennym życiem. To co się liczy, to iść dalej, żyć, być lojalnym!
Ikona
Dziś Jednostka Marsylska ma status budynku ikony - trudno o bardziej rozpoznawalny budynek i taki, który jednocześnie stałby się wzorem dla tysięcy późniejszych realizacji. Mimo ponad 60 lat od wybudowania ciągle zaskakuje oryginalnością i śmiałą formą, niedoścignioną wśród wielu współczesnych realizacji. W dzisiejszej galerii prezentujemy zdjęcia nadesłane do redakcji przez jednego z naszych czytelników - Pana Tomasza Sopyło. O tym, że budynek ciągle wywołuje ogromne emocje niech świadczą słowa autora zdjęć:
Nie potrafiłem wybrać kilku zdjęć, bo wizyta w tym budynku była dla mnie przeżyciem duchowym czy też metafizycznym. W zasadzie podobne odczucia miałem jedynie podczas eksplorowania niezagospodarowanych, niższych pustych pięter PKiN i przejść technicznych w tym budynku... Generalnie przytłaczająca jest spójność koncepcji Le Corbusiera i dbałość o szczegóły. Wszystko w tym budynku jest na swoim miejscu - Tomasz Sopyło
Jeżeli również Twoją pasją jest fotografia architektury i chciałbyś się pochwalić swoimi zdjęciami w naszym serwisie, zapraszamy do kontaktu pod adresem mailowym brylujemy@gazeta.pl - Najciekawsze zdjęcia z waszych archiwycieczek na pewno opublikujemy na łamach naszego serwisu.
Jednostka Marsylska. Modernistyczny manifest mieszkaniowy [IKONY ARCHITEKTURY]
Drogi użytkowniku!
Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Pressland S.A. i Zaufanych Partnerów Pressland S.A. do celów marketingowych , w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Pressland S.A. i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Politykach Prywatności poszczególnych serwisów).