Partnerzy

Aktualności

Architektura na świecie

Architektura w Polsce

Wywiady

Ikony architektury

Projekty i realizacje

Właśnie otwarto najdłuższy tunel na świecie. Podróż PRZEZ Alpy

red
Tunel Gottharda - AlpTransit Gotthard Ltd

Pierwszego czerwca oficjalnie otwarto najdłuższy na świecie tunel. W szwajcarskich Alpach powstały dwie równoległe nitki tunelu, każda o długości 57 kilometrów!

Tunel Gottharda to najdłuższy, ale także najgłębiej położony tunel na świecie. Być może także najdroższy i jeden z tych, których budowa zajęła naprawdę długo. Ale po kolei.

57 km to oficjalna długość tunelu pomiędzy miejscowościami Erstfeld i Bodio. Pozwoliło to na przebicie o 3 km dotychczasowego rekordu należącego do japońskiego tunelu łączącego Honsiu i Hokkaido. Ale do wydrążenia był tak naprawdę dużo dłuższy odcinek - cały tunel składa się bowiem z dwóch równoległych nitek, a łącznie z tunelami technicznymi, ewakuacyjnymi itp. wydrążono odcinki o łącznej długości aż 151 km. Dla porównania najdłuższy polski tunel znajdujący się w Gdańsku pod Martwą Wisłą liczy zaledwie 1377 metrów.

Nowy tunel to także najgłębiej położony tunel świata i znajduje się ok 600 metrów poniżej dotychczas eksploatowanego tunelu. Jeśli chodzi o koszty - tutaj brak oficjalnych zestawień. Ale kwota ponad 50 mld zł nie pozostawia złudzeń - z pewnością była to jedna z najdroższych drogowych inwestycji na świecie.

Tunel zaczęto budować w 2003 roku, ale przygotowania do jego budowy rozpoczęto dużo wcześniej. Już w 1993 rozpoczęto próbne odwierty, a kwestie dotyczące finansowania budowy zostały rozstrzygnięte w referendum w 1998 roku.

Tunel podzielony jest na trzy odcinki dwiema stacjami technicznymi. Budowa pozwoli na znaczne skrócenie podróży pociągów m.in między Zurychem a Mediolanem (z 4 godz. 10 min do 2 godz. 35 min). Pozwoli także zadbać o naturalne środowisko poprzez wyeliminowanie w dużym stopniu ruchu ciężarówek. Tunelem mają, poza pociągami pasażerskimi, kursować także składy towarowe. Pociągi będą jeździć odpowiednio z prędkościami 250 km/h - pasażerskie i 160 km/h towarowe.

Tunel drążony był za pomocą specjalnych tarcz TBM. W podobnej technologii powstawała też np. II linia warszawskiego metra. Mimo ogromnej rozpiętości tunelu, gdy drążące z dwóch stron tarcze w końcu się spotkały, okazało się że tunele są przesunięte względem siebie jedynie o 1 cm w pionie i 8 centymetrów w poziomie.

ZOBACZ ZDJĘCIA >>>

Udostępnij

Przeczytaj także

Dworzec Metropolitalny w Lublinie z I Nagrodą na World Architecture Festival w Singapurze!
Wieżowiec Derżprom w Charkowie. Perła konstruktywizmu zniszczona przez Rosjan
Park Akcji „Burza” pod Kopcem Powstania Warszawskiego najlepszą przestrzenią publiczną w Europie. Mamy European…

Polecane

London Design Festival - architektura, która się uśmiecha
Czy w Warszawie powstanie pierwszy most łukowy? [MOST KRASIŃSKIEGO]
Najfajniejsza kładka dla pieszych na świecie! [WIDEO]

Skomentuj:

Właśnie otwarto najdłuższy tunel na świecie. Podróż PRZEZ Alpy

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej