To najpiękniejsze budynki w stolicy! Wyniki IV Nagrody Architektonicznej Prezydenta m.st. Warszawy
Gala, podczas której przyznano Nagrody Architektoniczne Prezydenta m.st. Warszawy za najlepsze budynki ukończone w 2017 roku już za nami. Spośród 17 nominacji niekwestionowanym liderem okazały się Bulwary Wiślane, które zwyciężyły w aż trzech kategoriach. Sprawdźcie także inne realizacje, które doceniło jury i mieszkańcy.
Najlepszy budynek użyteczności publicznej
Akademeia High School, ul. Św. Urszuli Ledóchowskiej 2
Autorzy: medusagroup, Przemo Łukasik, Łukasz Zagała
Współpraca: Beata Bańka, Mariusz Okrajek, Anna Pawełczyk, Jarosław Przybyłka, Michał Sokołowski, Mateusz Rymar, Konrad Basan, Piotr Dećko, Michał Laskowski; Kolektyf (system informacji wizualnej i grafiki)
Inwestor: Tacit Investments
Budynek prywatnego liceum ogólnokształcącego zbudowano na 1,5 hektarowej działce w Miasteczku Wilanów. Firma Tacit Investment (zrealizowała m.in. wieżowiec mieszkalny Cosmpolitan przy pl. Grzybowskim) zorganizowała najpierw zamknięty konkurs architektoniczny. Zaprosiła do niego trzy znane pracownie: WWAA, Konior Studio i spółkę medusagroup. Budynek powstał na planie wielkiej litery 'U'. Ma dwie 'twarze': oficjalną od strony ulicy i prywatną, mniej formalną z zielonym dziedzińcem. Elewacja główna składa się z dwóch warstw - pierwszej, ażurowej, wykonanej z drewna zamontowanego na stelażu ze stali i z drugiej, wykonanej ze szkła i aluminium. Liceum, które założył Andrzej Dethloff, absolwent Oksfordu, może pomieścić 300 uczniów. Mają do dyspozycji m.in. salę muzyczną ze studiem nagrań, studio fotograficzne, audytorium teatralne, pracownie artystyczne, klubo-kawiarnię.
fot. Piotr Krajewski (pkrajewski.pl)
fot. Piotr Krajewski (pkrajewski.pl)
fot. Piotr Krajewski (pkrajewski.pl)
fot. Piotr Krajewski (pkrajewski.pl)
fot. Piotr Krajewski (pkrajewski.pl)
Najlepszy budynek komercyjny
Szucha Premium Offices, al. Szucha 19
Autorzy: Stelmach i Partnerzy Biuro Architektoniczne, Bolesław Stelmach, Marek Zarzeczny, Rafał Szmigielski, Zbigniew Wypych, Paweł Czernecki (kierowanie projektem realizacyjnym i budowa)
Inwestor: GPG Corner - Green Property Group
Biurowiec powstał w prestiżowej lokalizacji u zbiegu al. Szucha i ul. Litewskiej. Obudował ogólnodostępny ogród z neorenesansowym pałacykiem generałowej Marii Agapijew z 1895 roku. W zabytkowym budynku działa część restauracyjno-klubowa. Deweloper usunął pobliski budynek z lat 60., by zrealizować nową i dużą inwestycję (ok. 8 tys. m. kw.) z trzypoziomowym parkingiem podziemnym. Część wyższa i narożna biurowca ma siedem kondygnacji, część niska w głębi działki - trzy kondygnacje. Autor projektu Bolesław Stelmach mówił: 'Architektura jako sztuka przekształcania przestrzeni dla życia powinna być syntezą Natury i Kultury. Nowy budynek przy al. Szucha jest próbą wsłuchania się w te dwa rodzaje uwarunkowań kształtujących rzecz architektoniczną'.
Tylne elewacje o szklanych żyletkach zdobi zieleń, na tarasach i na dachu są ogrody, w holu z kilkupiętrowym atrium ściany zdobią pionowe ogrody. Ażurowe elewacje od strony ulicy pokrywają w gęstym rytmie pionowe lizeny z prefabrykatów w białym kolorze. Wiszą one w powietrzu (podcień w parterze) i nie są u góry zakończone gzymsem. Za lizenami są przeszklenia. 'To betonowe płoty elewacji' - tak określa je architekt. Całość jest prosta, skromna, ma swój wyrazisty charakter i dobrze pasuje do sąsiedniego biurowca Articom Center zajmowanego przez MSZ.
fot. Piotr Krajewski (pkrajewski.pl)
fot. Piotr Krajewski (pkrajewski.pl)
fot. Piotr Krajewski (pkrajewski.pl)
fot. Piotr Krajewski (pkrajewski.pl)
fot. Piotr Krajewski (pkrajewski.pl)
Najlepszy obiekt mieszkaniowy
Nieporęcka 2
Autorzy: Baza Architekci, Hubert Cała, Piotr Fałat, Michał Kurzątkowski, Kasper Mączeński
Inwestor: Rezone Development
Budynek-plomba dobrze uzupełnił wyrwę w zabudowie ulicy Nieporęckiej na wprost Centrum Koneser. Zwraca uwagę dużymi, przeszklonymi wykuszami. W wykończeniu fasady dominuje czerwona cegła. Inwestor określa, że to architektura w 'postindustrialnej oprawie', która 'wnosi świeżość do wyjątkowej przedwojennej dzielnicy'. Okna mają wysokość 2,9 m, czyli sięgają prawie od podłogi do sufitu. Na parterze budynku powstało miejsce do wygodnego przechowywania ok. 40 rowerów oraz wózków dziecięcych (to problem na Pradze Północ, zwłaszcza w starym budownictwie). W piwnicy są komórki lokatorskie. W plombie znalazły się mieszkania różnej wielkości, od dwu- do pięciopokojowych, o powierzchni od 50 do 125 m kw. Na ostatnim piętrze znalazły się dwupoziomowe apartamenty wysokie nawet na ponad sześć metrów z tarasami na dachu.
fot. Piotr Krajewski (pkrajewski.pl)
fot. Piotr Krajewski (pkrajewski.pl)
fot. Piotr Krajewski (pkrajewski.pl)
fot. Piotr Krajewski (pkrajewski.pl)
fot. Piotr Krajewski (pkrajewski.pl)
fot. Piotr Krajewski (pkrajewski.pl)
Najlepsza rewitalizacja
Muzeum Warszawy, Rynek Starego Miasta 28-42, ul. Nowomiejska 4, 6, 8
Autorzy: KB - Projekty Konstrukcyjne, Stanisław Karczmarczyk, Wiesław Bereza; Autorska Pracownia Projektowa Jerzy Wowczak, Ewa Wowczak z zespołem
Inwestor: Muzeum Warszawy
To pierwsza powojenna modernizacja i konserwacja 11 kamienic po stronie Dekerta Rynku Starego Miasta. Remont przeprowadzony przez spółkę Castellum był gruntowny - od piwnic po dachy. W zabytkowych kamienicach udało się wymienić wszystkie instalacje na nowoczesne, co wprowadziło Muzeum Warszawy w XXI wiek. Na elewacjach widać wielką dbałość o detale. Przywrócono kolorystykę z 1953 roku, czyli z czasów powojennej odbudowy. Zabytkowa architektura w spójny i estetyczny sposób jest połączona z nowymi elementami wyposażenia. Wieloletnia inwestycja przebiegała w ramach projektu 'Modernizacja, konserwacja i digitalizacja obiektów zabytkowych siedziby głównej Muzeum Warszawy przy Rynku Starego Miasta w Warszawie'. Nowa jest też ekspozycja stała 'Rzeczy warszawskie'.
Tak mówił o niej Jarosław Trybuś, zastępca dyrektora ds. merytorycznych Muzeum Warszawy: 'W (.) gabinetach znajdą państwo rzeczy - świadków i uczestników historii miasta. Stają się one pretekstem do opowiedzenia historii swoich właścicieli i twórców, przełomowych wydarzeń i długotrwałych procesów. Nie opowiadamy jednej historii. Nie snujemy jednej narracji. Podczas wędrówki po jedenastu staromiejskich kamienicach, w swoim tempie i wybraną przez siebie trasą, każdy może z pomocą tych rzeczy ułożyć własną opowieść o Warszawie'.
fot. Piotr Krajewski (pkrajewski.pl)
fot. Piotr Krajewski (pkrajewski.pl)
fot. Piotr Krajewski (pkrajewski.pl)
fot. Piotr Krajewski (pkrajewski.pl)
fot. Piotr Krajewski (pkrajewski.pl)
Najlepsze wydarzenie architektoniczne
Poradnik dobrych praktyk architektonicznych dla Żoliborza
Koncepcja i opracowanie: Katarzyna Domagalska pod kierunkiem arch. Marii Brukalskiej; konsultacje merytoryczne: Zbigniew Domagalski, Maciej Lewandowski, Anna Kudzia, Łukasz Kowalski, Michał Krasucki, Antoni Ożyński; Tomasz Pawłowski (fotografia archiwalna i historia)
Wydawca: Stowarzyszenie Żoliborzan
Stowarzyszenie mieszkańców i miłośników Żoliborza przygotowało modelowy poradnik, który w prosty i przystępny sposób tłumaczy na czym polega wyjątkowość dzielnicy, jej urbanistyki i architektury i jak należy dbać o genius loci. Publikacja, która jest dostępna bezpłatnie w wersji elektronicznej, powstała dzięki dotacji Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków, partnerem projektu była dzielnica Żoliborz. W poradniku sprawdzimy, jaka powinna być kolorystyka elewacji czy cegieł. Dowiemy się, co na Żoliborzu nie pasuje, np. zaokrąglone narożniki, monumentalizm, okładziny z piaskowca, kamienne elewacje. Publikacja przypomina, że architektura z tego samego okresu dwudziestolecia międzywojennego miała inny charakter i detal w Śródmieściu czy na Starym Mokotowie.
W poradniku są praktyczne informacje, jak prowadzić prace remontowe elewacji, tarasów na dachu, dachów, elementów metalowych (detali kowalskich, bram, ogrodzeń). Są zdjęcia dobrych i złych przykładów z komentarzem. Za wzorcowy uznano remont Zespołu Szkół Specjalnych nr 100 przy ul. Czarnieckiego 49. Do uzupełnienia ubytków w detalu m.in. na krawędziach komina, użyto cegły klinkierowej wyprodukowanej na zamówienie w tej samej cegielni, która pracowała przy tym obiekcie przed wojną. Nie brak dobrych przykładów powojennych realizacji jak Sady Żoliborskie, czy najnowszych osiedli typu Żoliborz Artystyczny. Autorzy poradnika nie zapomnieli o zieleni: piszą, jak ją chronić i opiekować się nią albo jakie gatunki drzew dobierać. Ten poradnik to ewenement, a jego sukces powinno się powtórzyć w kilku innych dzielnicach Warszawy.
Najlepsza przestrzeń publiczna, nagroda mieszkańców oraz Grand Prix
Lewobrzeżny bulwar nad Wisłą od mostu Śląsko-Dąbrowskiego do mostu Świętokrzyskiego
Autorzy: RS Architektura Krajobrazu, Dorota Rudawa, Patryk Zaręba; Współpraca: Agnieszka Gasparska, Anna Wiechetek-Moczulska; Artchitecture, Mark Kubaczka, Jowita Kubaczka, Adam Dąbrowski, Anna Białkowska, Kamil Bubel, Marzena Mariańska, Hubert Wasilewski; obiekty pływające: Biuro Projektów Szumielewicz i Pawłowski Architekci, Robert Szumielewicz, Rafał Pawłowski, Ewa Wróbel-Błędowska, Jan Lamprecht; Dariusz Dołowy, Water Home
Inwestor: Miasto Stołeczne Warszawa
Bulwary Wiślane w tym roku rozbiły bank, zdobywając aż 3 statuetki, w tym najważniejszą - Grand Prix.
Bulwary na Powiślu i Mariensztacie na odcinku od ul. Tamka do ul. Boleść zostały otwarte w 2017 roku. Różnią się od odcinka urządzonego wcześniej wzdłuż Starego i Nowego Miasta, oferują więcej atrakcji różnym użytkownikom. Jest część parkowa z podestami i zadaszeniami, dzieci przyciągają trampoliny i wodotrysk wśród dużych rzeźb ryb wiślanych. Kusi plaża miejska. Amfiteatr (na osi ul. Lipowej, tzw. placu Uniwersyteckim) stał się ulubionym miejscem miłośników akrobacji na rowerach i deskorolkach. Na głównym poziomie bulwaru działa kilka pawilonów z kawiarniami i restauracjami. Na nabrzeżu schodkowym przy Centrum Nauki Kopernik powstał tzw. Park Żywej Rzeki, symboliczny krajobraz obszarów zalewowych 'od strefy odsypisk mineralnych, poprzez zbiorowiska roślinności inicjalnej, po wierzbowe zbiorowiska łęgowe'.
Plac przy nowym przejściu podziemnym, zbudowanym pod Wisłostradą na wysokości ul. Bednarskiej, uatrakcyjnia Wodowskaz Warszawski. Różną głębokość Wisły pokazuje sekwencja słupów ze stali o różnej wysokości. Główna idea kompozycyjna bulwarów pozostała ta sama: linearny trakt pieszy oraz rowerowy łączy place nad wodą urządzone na przedłużeniu ulic - osi urbanistycznych. Krawędź przy wodzie jest tak zaprojektowana i urządzona, by z nadbrzeża mogły korzystać różne jednostki pływające przy zmiennym poziomie wody.
Piotr Krajewski (pkrajewski.pl)
Piotr Krajewski (pkrajewski.pl)
Piotr Krajewski (pkrajewski.pl)
Piotr Krajewski (pkrajewski.pl)
Piotr Krajewski (pkrajewski.pl)
Piotr Krajewski (pkrajewski.pl)
- Więcej o:
W miejsowości Barczewko znajduje się pierwszy na świecie zbiornik na wodę pitną wydrukowany w technologii 3D
Anna Essler-Lango pokieruje trójmiejskim oddziałem APA Wojciechowski Architekci. Wspomoże ją Karol Wyrzykowski. Dołączą do zarządu pracowni
Architektura i zieleń to mariaż doskonały. Wywiad z Joanną Filipczak prezes Agencji Promocji Zieleni
Amaron Chevron – francuska jodełka po raz pierwszy w winylach z zamkami 5G
Każdego roku płonie coraz więcej budynków. Czy dach może być odporny na pożary?
Nowości od BMI ICOPAL - produkty do izolacji dachów
Powerhouse Telemark - biurowiec z dodatnim bilansem środowiskowym
BIM - wykorzystanie w praktyce