Robi się! Dworce PKP pięknieją
Już od kilku lat Polskie Koleje Państwowe próbują poprawić swój wizerunek. PKP wierzy, że zmodernizowane dworce oprócz swoich pierwotnych funkcji będą pełnić rolę miejsc spotkań i spędzania wolnego czasu.
Dworzec w Tarnowie, budowa: 1906-1910 - renowacja 2010 r.
Już dziś można oglądać kilka dworców PKP po liftingu. Jednym z nich jest secesyjny dworzec w Tarnowie, zaprojektowany przez E. Baudischa z Ministerstwa Kolei Żelaznych w Wiedniu. Został oddany do użytku pod koniec 2010 roku. Rocznie jest odwiedzany przez około 3 miliony turystów. Odrestaurowany budynek przenosi swoich podróżnych w przeszłość i czasy swojej świetności. Odpowiednia mozaika na podłodze prowadzi nas do historyzujących kas i sklepików. Wewnątrz można oglądać obrazy lokalnych artystów, a perony są dobrze oświetlone i przekryte. Wszystko z secesyjną nutką detalu. Dworzec zachęca turystów nie tylko do odwiedzenia, ale również do pozostania i poznania historycznego miasta.
Dworzec w Kołobrzegu, budowa 1859 r. - renowacja 2010 r.
W Kołobrzegu remont dworca dotyczył głównie wnętrz. Inwestor - PKP S.A, przeznaczył na ten obiekt milion złotych. Przemiana budynku trwała 130 dni. 5 lipca 2010 roku dworzec został przekazany do użytku.
Ciekawostką jest, że stacja ta jest lokalną atrakcją. Raz w roku przejeżdża tędy pociąg prowadzony trakcją parową - Pirat.
Dworzec w Łodzi, budowa 1903 r. - renowacja: 2010 r.
Kolejna przemianę przeszedł dworzec kolejowy stacji Łódź-Widzew. Remont rozpoczął się w styczniu 2010 roku. Budynek stacji został odrestaurowany i przywrócono mu wygląd pierwotnej elewacji. Zatroszczono się również o podróżnych i obok powstał parking ze 140 miejscami. Wyremontowany budynek został uroczyście otwarty 23 października 2010 roku. W przyszłości mają się tu jeszcze pojawić zadaszenia nad peronami, planuje się to na 2011 rok.
Remont dworca był związany z przejęciem przez niego funkcji stacji Łódź - Fabryczna. Ma to nastąpić na początku 2011 roku, kiedy dworzec będzie remontowany przez kilka lat. Metamorfoza będzie polegać na zamianie funkcji budynku nadziemnego w podziemną.
Dworzec Główny PKP we Wrocławiu
Wybudowany w latach 1855-1857, przebudowa i renowacja proj. Grupa 5 architekci
Terespol
Wybudowany w 1964 roku dworzec kolejowy jest kluczowym ogniwem w krajowej i międzynarodowej komunikacji kolejowej. Terespol jest stacją graniczną położoną na linii E20 przy granicy z Białorusią. Niedługo zyska zupełnie nowe szaty.
Sopot
Pierwszy budynek dworca zbudowano w latach 1869-1870. Pod koniec II wojny światowej budynek spłonął. Odbudowany w części parterowej służył podróżnym do 1970, kiedy to wybudowano dworzec w dzisiejszym kształcie.
Obecna inwestycja, realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego we współpracy PKP SA z władzami miasta i prywatnym inwestorem, obejmuje budowę kompleksu usługowo-komercyjnego z funkcją dworcową.
Dworzec PKP w Poznaniu
Wybudowany w roku 1879, przebudowa: od 2010 r., proj. TriGranit
Warszawa
Dworzec Centralny
Wybudowany w roku 1975, modernizacja 2010-2012
Warszawa centralna ma być przede wszystkim odświeżona. Budowa nowego dworca jest planowana, ale dopiero w przyszłości. Obecne prace będą polegały przede wszystkim na ulepszeniu przestrzeni publicznej stacji. Podziemie będzie jasne i przyjazne dla podróżnych. Ma nie odstraszać swoim wyglądem, tylko zapraszać do częstszego korzystania.
Warszawa - Stadion
Obiekt wzniesiono w roku 1955, przebudowa: 2010 r.
Poza dworcem centralnym modernizowanych jest również kilka innych stacji w Warszawie. Należą do nich: Warszawa-Stadion i Warszawa-Wschodnia.
Pierwsza z nich będzie najważniejszym przystankiem dla kibiców EURO 2012, dlatego jej nowe oblicze będzie przypominać stadion narodowy. Poza nowym wizerunkiem zostaną tu wprowadzone ekrany akustyczne. Także do remontu należy modernizacja torów i urządzeń sterujących stacją.
Dworzec Warszawa - Wschodnia
Wybudowany w 1866 r., przebudowa rewitalizacja otoczenia: od czerwca 2010 roku.
Warszawa Wschodnia ma nieco poszerzony plan rewitalizacji. Powstaną tu nowe przestrzenie publiczne, a także poszerzona zostanie ilość linii komunikacyjnych. Budynek uzyska nowy odświeżony wygląd.
Dworzec PKP w Katowicach
Pierwszy dworzec powstał w 1859 roku i służył podróżnym przez ponad sto lat. Decyzja o budowie w Katowicach większego dworca zapadła pod koniec lat 50. ubiegłego wieku, gdy stary dworzec okazał się za mały dla rozrastającego się miasta. Projekt nowego dworca to wybitne dzieło Warszawskich Tygrysów - Wacława Kłyszewskiego, Jerzego Mokrzyńskiego i Eugeniusza Wierzbickiego. Dworzec oddalony o kilkaset metrów na zachód od poprzedniego, oddano do użytku w 1972 roku.
W przypadku dworca w Katowicach PKP zdecydowało, że zamiast remontować swój obiekt, który był wybitnym przykładem architektury modernizmu, gruntownie go przebuduje. Przebudowie będzie towarzyszyć budowa podziemnego, przelotowego dworca autobusowego, budowa Galerii Handlowej oraz modernizacja pobliskich węzłów komunikacyjnych i placu przed dworcem:
Zdania na temat nowego projektu firmy Neinver są mocno podzielone. Środowisko architektów zdecydowanie sprzeciwiło się wyburzeniu. Niestety z początkiem 2011 roku, budynek o wyjątkowej konstrukcji kielichowej zniknął z powierzchni ziemi:
Skomentuj:
Robi się! Dworce PKP pięknieją