Lotnisko na 50 mln pasażerów w Polsce? Do największych wciąż daleko [RANKING]
W ostatnich dniach w Polsce trwa dyskusja o sensie budowy Centralnego Portu Lotniczego, który miałby zastąpić lotnisko na Okęciu. Prezes PLL LOT Rafał Milczarski przekonuje, że nowy obiekt powinien obsługiwać 50 mln pasażerów rocznie. Jak wypadałby na tle światowych gigantów?
Okęcie czy Centralny Port Lotniczy?
- Budowa Centralnego Portu Lotniczego w Polsce to konieczność - mówi prezes PLL LOT Rafał Milczarski. Ku takiemu rozwiązaniu skłania się obecna władza. Obiekt miałby powstać między Warszawą a Łodzią. Sceptycy odpowiadają, że przez to straciłyby rację bytu lotniska w Warszawie, Modlinie, Radomiu, Łodzi, a nawet Bydgoszczy.
Kwestia budowy portu to temat do dyskusji dla ekspertów, ale także okazja do spojrzenia, jak wygląda ruch lotniczy w Polsce, na tle największych lotnisk na świecie.
W 2015 roku wszystkie polskie porty lotniczy obsłużyły ok. 30 mln pasażerów. Okęcie jest w stanie obsłużyć rocznie ok. 20 mln osób. Na razie lata jednak z niego niewiele ponad 10 mln. Centralny Port Lotniczy miałby obsługiwać nawet 50 mln pasażerów rocznie. Jak się okazuje, to wciąż dużo mniej, od światowej czołówki. Zestawienie najbardziej "obłożonych" lotnisk na świecie przygotowała Międzynarodowa Rada Portów Lotniczych (ACI) w opracowaniu "2015 World Airport Traffic Report".
Miejsce 10.
Port lotniczy Dallas-Fort Worth (DFW): 65,5 mln pasażerów w 2015 r.
Lotnisko jest główną bazą American Airlines i największym, jeśli chodzi o zajmowaną powierzchnię tego typu obiektem na świecie.
Miejsce 9.
Port lotniczy Paryż-Roissy-Charles de Gaulle (CDG): 65,8 mln pasażerów w 2015 r.
Najwięcej ruchu na lotnisku generują linie lotnicze Air France (57 proc.) oraz EasyJet (5,2 proc.).
Miejsce 8.
Port lotniczy Hongkong (HKG): 68,2 mln pasażerów w 2015 r.
Zaprojektowany przez brytyjskie biuro architektoniczne sir Normana Fostera, port został oddany do użytku w 1998 r. Zastąpił dotychczasowe międzynarodowe lotnisko Hongkongu, Kai Tak, które ze względu na swoje położenie (w mieście) nie było w stanie obsłużyć rosnącego ruchu lotniczego.
Miejsce 7.
Port lotniczy Los Angeles (LAX): 74,9 mln pasażerów w 2015 r.
Położony jest 25 km od centrum Los Angeles. Został oficjalnie otwarty w 1937.
Miejsce 6.
Port lotniczy Londyn-Heathrow (LHR): 75 mln pasażerów w 2015 r.
Położony na zachodnim skraju Londynu, 24 km od centrum miasta, jest największym lotniskiem Europy. To jedno z sześciu lotnisk obsługujących metropolię londyńską (obok City, Gatwick, Stansted, Luton i Southend).
Miejsce 5.
Port lotniczy Tokio-Haneda (HND): 75,6 mln pasażerów w 2015 r.
Położony na sztucznej wyspie na wybrzeżu Zatoki Tokijskiej. Do 1978 był jedynym, obsługującym Tokio.
Miejsce 4.
Port lotniczy Chicago-O'Hare (ORD): 76,9 mln pasażerów w 2015 r.
Położony jest 27 km na północny zachód od centrum Chicago. Główny węzeł linii lotniczych United Airlines. Nosi nazwę na cześć amerykańskiego pilota wojskowego Edwarda "Butcha" O'Hare.
Miejsce 3.
Port lotniczy Dubaj (DXB): 78 mln pasażerów w 2015 r.
Położony 5 km na północ od centrum Dubaju. Jest głównym węzłem linii lotniczych Emirates.
Miejsce 2.
Port lotniczy Pekin (PEK): 89,9 mln pasażerów w 2015 r.
Położony 20 km na północny wschód od centrum Pekinu. Jest głównym portem przesiadkowym linii lotniczych Air China.
Miejsce 1.
Port lotniczy Atlanta - Hartsfield-Jackson (ATL): 101,5 mln pasażerów w 2015 r.
Największe na świecie międzynarodowe lotnisko położone w Atlancie, w stanie Georgia, w USA. Główny węzeł amerykańskich linii lotniczych Delta Air Lines. Swoją nazwę zawdzięcza dwóm byłym burmistrzom Atlanty, Williamowi Hartsfieldowi i Maynardowi Jacksonowi.
Skomentuj:
Lotnisko na 50 mln pasażerów w Polsce? Do największych wciąż daleko [RANKING]