Partnerzy

Aktualności

Architektura na świecie

Architektura w Polsce

Wywiady

Ikony architektury

Projekty i realizacje

Co nam zostanie po Euro prócz stadionów?

bar

Nie wszyscy jesteśmy kibicami, ale wszyscy mamy się z czego cieszyć, bo po Euro zostaną nie tylko stadiony, ale i odnowione dworce i lotniska, które powstały w miastach Euro 2012.

Dworzec Centralny - Fot. Sławomir Kamiński / Agencja Gazeta

Warszawa

Bez wątpienia Warszawa wykonała największy skok inwestycyjny spośród polskich miast gospodarzy. Pomijając Stadion Narodowy, który plasuje się w czołówce najdroższych obiektów tego typu w Europie, stolica imponuje rozmachem zmian. Po pierwsze Dworzec Centralny. Co prawda został tu przeprowadzony "jedynie" lifting, ale dla wszystkich pasażerów korzystających z usług PKP zmiana była naprawdę zaskakująca. Oczywiście na plus. Antywizytówka miasta w ciągu dwóch lat przeistoczyła się w elegancki i zadbany gmach. Zostały wyczyszczone i odrestaurowane posadzki, kamienne ściany i sufity. Zamontowano nowe oświetlenie, usprawniono działanie wentylacji. Wątpliwości można mieć jedynie do decyzji o zawieszeniu wielkiego baneru na fasadzie, który zasłania odkurzoną architekturę projektu Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka.

ZOBACZ WIEŻĘ NA DWORCU CENTRALNYM>>

Jednak to nie Centralny wzbudził największy podziw wśród mieszkańców Warszawy. Dworzec Wschodni - jeszcze do niedawna królujący w rankingach na najgorszy dworzec w Polsce - dziś zachwyca. Na pasażerów - nie tylko kibiców - czekają nowe kasy, elektroniczne tablice informacyjne w trzech językach (polskim, angielskim i rosyjskim) i czyste toalety. Budynek ma też nową klimatyzację i system monitoringu - na dworcu zamontowano ok. 100 kamer. Po remoncie Wschodni ma też windy, których wcześniej nie było. Pojawiły się również ścieżki dla niewidomych, salonik dla pasażerów pierwszej klasy PKP Intercity. W czasie remontu odnowiono także podziemia dworca.

ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ Z DWORCA WSCHODNIEGO>>

Równie olśniewająco prezentuje się Dworzec PKP Warszawa Stadion. Modernistyczna perełka zyskała nowoczesny sznyt, a kolorystyką nawiązuje do Stadionu Narodowego, stającego tuż obok. Zobacz genialny filmik o Dworcu Stadion:

Nowy terminal we Wrocławiu prezentuje się okazale z lotu ptaka. - Fot. Lotnisko Chopina

Wrocław

Wrocławskie lotnisko bezdyskusyjnie jest gotowe nie tylko na "święto piłki nożnej". Nowy terminal, specjalny zespół odpowiedzialny za obsługę turnieju, rękawy, nowy radar, supernowoczesne wozy strażackie - to tylko część przygotowań do Euro. Cała lista zrealizowanych w ostatnich miesiącach inwestycji przedstawia się imponująco. Najważniejszym elementem przygotowań do mistrzostw było uruchomienie wspomnianego już nowego terminalu, którego budowę rozpoczęto w 2009 roku. Pierwszych pasażerów odprawiono już w marca 2012 roku, a obiekt uznawany jest za jeden z najładniejszych terminali lotniczych w Polsce.

Podobnie zresztą jak Dworzec Wrocław Główny, który po generalnym remoncie, z zaniedbanego, szarego i brudnego gmachu zmienił się w funkcjonalny obiekt w historycznej bryle. Modernizacja objęła budynek główny dworca wraz z holem kasowym, wszystkie perony i prowadzące do nich tunele, główne wejścia oraz podziemia i plac przed dworcem, pod którym wybudowano parking na ponad 200 aut. Sam plac ma obecnie formę deptaku spacerowego z nowymi ławkami, oświetleniem, a także dwiema fontannami. Nowym elementem kompleksu dworcowego jest tzw. dworzec nocny, który swoim wyglądem przypomina wagon. Składa się on z trzech kondygnacji połączonych ze sobą schodami i windą. W odremontowanych podziemiach zlokalizowano natomiast zaplecze techniczne, a także toalety.

Nowy terminal gdańskiego lotniska - Fot. Dominik Werner / Agencja Gazeta

Trójmiasto

PGE Arenaw Gdańsku uważana jest za najładniejszy stadion na Euro, a jak na jej tle prezentują się pozostałe inwestycje? Na lotnisku, nieopodal wsi Rębiechowo także zaszły istotne zmiany. Po oddaniu nowego terminalu i płyt postojowych, przepustowość portu lotniczego im. Lecha Wałęsy zwiększyła się dwukrotnie. Obecne możliwości lotniska to 44 operacje lotnicze na godzinę i 5 mln osób rocznie.

Warto zwrócić również uwagę na bardzo "gdański" wystrój lotniska - Słupy podtrzymujące dach przypominają kształtem portowe żurawie, układ samego dachu - morskie fale, a kącik zabaw dla dzieci ma kształt okrętu. A w sali odlotów znalazła się duża makieta gdańskiego stadionu, mieszcząca wewnątrz jeden z punktów gastronomicznych.

Uznanie wzbudza również modernizacja gdyńskiego dworca. Kosztująca 40 mln zł przebudowa i renowacja polegała przede wszystkim na odtworzeniu architektury zabytkowej budynku, odrestaurowaniu mozaik na ścianach, malowideł na suficie i podłóg. Kon­ser­wa­torzy przy­wró­cili dawny blask m.in. mozaikom w hali dworca, które przed­staw­ia­ją­ sceny morskie i por­towe. Co ciekawe, podczas prac odkryto też podziemne kory­tarze i zaka­marki, stare mury, których nie było w żadnych ist­nieją­cych planach.

Dworzec Poznań Główny - Fot. Piotr Skórnicki / Agencja Gazeta

Poznań

W Poznaniu nie tylko kibice postawią pierwsze kroki na dworcu lub lotnisku i zobaczą fantastyczne zmiany.

Poznań Główny przed remontem nie prezentował się okazale, mimo że jest to jeden z najważniejszych dworców kolejowych w kraju. Dzisiaj to już przeszłość. Nowy dworzec kolejowy Poznań Główny to według PKP obecnie najnowocześniejszy obiekt tego typu w Polsce. Dworzec wybudowano w ciągu 10 miesięcy kosztem 120 mln zł. Budynek ma trzy poziomy. Najniższy zajmują perony z torami kolejowymi. Na pierwszym piętrze, dostępnym bezpośrednio z Mostu Dworcowego, zlokalizowane są kasy biletowe, toalety, punkt informacyjny oraz cztery punkty handlowe. Drugie piętro zarezerwowane jest przede wszystkim dla funkcji handlowo?usługowych. Przewidziano tu także miejsce na przechowalnię bagażu, strefę VIP PKP Intercity, pomieszczenia pierwszej pomocy oraz biura policji i Służby Ochrony Kolei.

Lotnisko na Ławicy również zmieniło swoje oblicze. Oddanie nowego budynku terminalu przekształciło Ławicę w piękny i nowoczesny port, ale równie ważne było zapewnienie sprawnego systemu odbioru bagaży. Zdaniem władz lotniska jest on na tyle wydajny, że zapewni komfort nawet przy znacznie wzmożonym ruchu, którego można się spodziewać w trakcie Euro.

Udostępnij

Przeczytaj także

Robert Konieczny i jego najlepsze projekty. Monografia KWK Promes „budynki + idee” jest jak dobry wykład!
Willa Wolfa w Gubinie. Pierwszy nowoczesny budynek Miesa van der Rohe
Dworzec Metropolitalny w Lublinie z I Nagrodą na World Architecture Festival w Singapurze!

Polecane

Esencja na Dolnym Mieście w Gdańsku. Nawiązuje do przedwojennej, wielkomiejskiej kamienicy
Nowy Wełnowiec w Katowicach projektu JEMS Architekci. Na terenie dawnych Zakładów Metalurgicznych Silesia powstanie…
Warszawa: Apartamenty Beethovena - nowa inwestycja na Mokotowie projektu Grupa 5 Architekci

Skomentuj:

Co nam zostanie po Euro prócz stadionów?

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej