Muzeum Historii Żydów Polskich na finiszu
Najnowsze zdjęcia z budowy jednego z najciekawszych polskich budynków. Projekt fińskiego architekta Rainera Mahlamäki już prawie gotowy!


Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie, proj. Lahdelma&Mahlamaki
W gmachu Muzeum Historii Żydów Polskich trwają ostatnie prace budowlane. Projekt architekta Rainera Mahlamäki ma być oddany we wrześniu tego roku. Już dziś widać, że będzie to budynek niezwykły. To co zaskakuje na zewnątrz jest dopiero zapowiedzią tego, co zobaczymy we wnętrzach. Niebywale skomplikowana konstrukcja sprawia, że ściany budynku wręcz falują. Niesamowitą, acz nie pozbawioną podłoża metaforycznego, związanego z historią narodu żydowskiego bryłę, niczym szklane pudełko otacza kurtynowa fasada.

Muzeum Historii Żydów Polskich, proj. Lahdelma&Mahlamaki
24 maja w piwnicach jeszcze nieukończonego gmachu odbyła się konferencja z udziałem projektanta, który przyjechał prosto z Finlandii oraz Ewy Kuryłowicz, której pracownia współpracuje przy tym projekcie. Głównym zagadnieniem spotkania były wyzwania, jakie stoją przed architektami projektującymi za granicą, w obcym kontekście, a obiekt muzeum posłużył za najlepszą ilustrację tego tematu. Pod okiem fachowców przewidziano zwiedzanie terenu budowy, które dla wszystkich okazało się ciekawym doświadczeniem.
Tajniki skomplikowanych rozwiązań konstrukcyjnych i materiałowych zastosowanych w projekcie, zdradzał Sebastian Kuliński kierownik budowy Muzeum z firmy wykonawczej Polimex Mostostal

Muzeum Historii Żydów Polskich, proj. Lahdelma&Mahlamaki
Ściany krzywoliniowe to dla konstruktorów nie lada wyzwanie. Niewiele jest na świecie budynków o podobnej konstrukcji. Rzeźbiarską bryłę otacza szklana fasada kurtynowa.

Muzeum Historii Żydów Polskich, proj. Lahdelma&Mahlamaki
Popis konstrukcyjnego kunsztu - oto sklepienie holu głównego

Muzeum Historii Żydów Polskich, proj. Lahdelma&Mahlamaki
Pomimo, że ściany wyglądają jakby były obłożone kamieniem, w istocie są wykonane z betonu, a w ich wnętrzu znajdują się masywne stalowe profile, stanowiące trzon całego budynku. Na zdjęciu robotnicy natryskują suchy beton na ścianę krzywoliniową

Muzeum Historii Żydów Polskich, proj. Lahdelma&Mahlamaki
Kształt wnętrza to według samego architekta metafora przejścia izraelitów przez Morze Czerwone. Pas przestrzeni idący przez całą długość budynku tworzy symboliczną oś w kierunku stojącego nieopodal Pomnika Bohaterów Getta w Warszawie.

Muzeum Historii Żydów Polskich, proj. Lahdelma&Mahlamaki

Muzeum Historii Żydów Polskich, proj. Lahdelma&Mahlamaki
Panele szklane ustawione pod kątem i połączone miedzianą siatką (specjalnie sprowadzoną z Finlandii) pokryto sitodrukiem z symbolicznym napisem "Polin" - słowo oznacza nazwę Polski w języku jidysz i języku hebrajskim, w którym słowo to można również odczytywać jako "tutaj spocznij".
- Więcej o:
Powojenne bloki z Polski wcale nie są nudne! Oto te najciekawsze [PRZEGLĄD]
Bronią ikony postmodernizmu. Trwa protest przeciwko wyburzeniu dworca w Częstochowie: Nasz dworzec. Wspólna sprawa!
Dom towarowy Fedora Karpego w Gliwicach. Modernistyczna bryła z tarasami na dachu
Kuracjusze i wczasy zakładowe. Najbardziej znane ośrodki wczasowe z PRL-u
Tak będzie wyglądać Muzeum Poczty Polskiej w Gdańsku. Przejdzie gruntowną modernizację
Kraków: "Portowa Zabłocie" zmieni oblicze dzielnicy? Już nie tylko fabryki i port rzeczny
Tak mogła wyglądać Łódź. Niezrealizowane wizje przyszłości
Wrocław: nowe wnętrza Biblioteki Dolnośląskiej. Zastosowano tu technologię parametryczną