Polski butik Fiu Fiu wyróżniony w konkursie AIT - Global Award
Polski butik Fiu Fiu został wyróżniony w międzynarodowym konkursie AIT - Global Award. Jury wybrało go spośród kilkuset zgłoszeń.
Butik, że FiuFiu, proj Mateusz Adamczyk (BudCud) i Marcin Kwietowicz
Młodzi architekci śnią o realizowaniu ogromnych gmachów, jednak ich codziennością są projekty w niewielkiej skali. Jak się okazuje nawet te niewielkie realizacje potrafią zachwycić branżę i to nie tylko w Polsce. Projekt warszawskiego butiku Fiu Fiu, którego autorami są Mateusz Adamczyk (BudCud) i Marcin Kwietowicz został właśnie finalistą w konkursie AIT - Global Award for the very best in Interior and Architecture 2012 w kategorii Sklep/Wystawa.
Analogiczne wyróżnienie w kategorii Bary/Restauracje otrzymał projekt kawiarni w chorzowskim Tatrze Rozrywki wykonany przez Medusa Industry. Pisaliśmy o tym tydzień temu
Na konkurs AIT - Global Award wpłynęło aż 1550 projektów z 42 krajów! W każdej z 20 kategorii, międzynarodowe jury przyznało jedną pierwszą i dwie drugie nagrody oraz wyselekcjonowało 10 najlepszych projektów, pośród których znalazły się dwie polskie realizacje. Zarówno projekt butiku Fiu Fiu, jak i chorzowskiej kawiarni mogą przez rok legitymować się logo konkursu, a zdjęcia projektów pojawią się obok innych finalistów na wielkiej podsumowującej plebiscyt wystawie we Frankfurcie nad Menem.
Butik, że FiuFiu, proj Mateusz Adamczyk (BudCud) i Marcin Kwietowicz
Fiu Fiu mieści się w parterze modernistycznej kamienicy projektu Lucjana Kordgolda przy ul. Koszykowej 10. W okolicy można znaleźć wiele innych stylowych sklepów z odzieżą, które zajęły miejsca dawnych warzywniaków, czy przegrywających z sieciówkami drogerii, pasmanterii itp... Ta śródmiejska ulica, w ciągu zaledwie kilku lat zmieniła się w ekskluzywny handlowy pasaż, a wystrój nowych lokali, podobnie jak sprzedawany w nich asortyment, wyróżnia oryginalny design.
Szczególnie efektownie prezentują się na Koszykowej witryny sklepowe z przemyślaną ekspozycją szykownych ubrań i dodatków (np. sklep FrankA). Fiu Fiu doskonale wpasował się w tę konwencję, aczkolwiek prezentuje dość przewrotny pomysł na wnętrze
Butik, że FiuFiu, proj Mateusz Adamczyk (BudCud) i Marcin Kwietowicz
Architekci zdecydowali się na próbę przywołania nastroju skandynawskiego krajobrazu, bo stamtąd pochodzą sprzedawane w sklepie przedmioty. W niewielkim wnętrzu umieścili więc swego rodzaju scenografię, przypominającą tradycyjne w kształcie, skandynawskie domki, na tle chłodnego błękitu nieba. Od środka wyglądają jakby zostały wywrócone podszewką na lewą stronę - wewnątrz elegancko śnieżnobiałe, na zewnątrz ujawniają swą prawdziwą, drewnianą strukturę.
Butik, że FiuFiu, proj Mateusz Adamczyk (BudCud) i Marcin Kwietowicz
Rysowany jakby ręką dziecka, jednakowy na całej długości przekrój tradycyjnego domu z dwuspadowym dachem został dwukrotnie przecięty nożem czerwonej blachy i nieznacznie przesunięty tak, by powstały pomocnicze przestrzenie kasy, przymierzalni, magazynu.
Każda ze stworzonych w ten sposób sekcji posiada niemal identyczny, skromny zestaw wyposażenia: reling na ubrania, półkę, doświetlający ekspozycję reflektor, własny żyrandol.
Blaszane kulisy skracają też optycznie długie, doświetlone tylko z jednej strony pomieszczenie i wciągają przechodnia do środka - szklana fasada zaciera granice między ulicą a sklepem.
Całe to scenograficzne maleństwo wstawiono w zastaną przestrzeń gdzie jedyną ingerencją było pomalowanie na jednolity kolor ścian i sufitu. Odbite od nich światło sączy się z góry i wpada do środka przez otwory w połaciach, dodając projektowi lekkości i przestrzeni.
Skomentuj:
Polski butik Fiu Fiu wyróżniony w konkursie AIT - Global Award