SpinCar. Polski wynalazek, który uwolni chodniki?
Polskie miasta opanowały samochody. Zastawiają przejścia, rozjeżdżają trawniki i dyktują warunki pieszym. Czy auto przyszłości polskiej produkcji ma szansę tę sytuację choć trochę zmienić? Koncepcja SpinCar budzi coraz większe zainteresowanie.
SpinCar
SpinCar to polski pomysł na elektryczne miejskie pojazdy, które mają szansę stać się remedium dla coraz bardziej zatłoczonych miast. Dzięki podwoziu nowej generacji może obracać się w miejscu, co znacznie ułatwia parkowanie
Projekt obrotowego auta budzi coraz większe zainteresowanie. Projektant twierdzi, że to lekarstwo na zakorkowane i mocno zanieczyszczone miasta.
Autorem tej rewolucyjnej koncepcji jest dr inż. Bogdan Kuberacki.
SpinCar Family
SpinCar Family to model zaprojektowany z myślą o rodzinie. Jego wymiary (dł. 1,95 m <z kołami 2,3 m>, szer. 1,95 m, wys. 1,4 m) pomieszczą dwie osoby dorosłe i bagaż o objętości wózka supermarketowego lub dwójkę małych dzieci, bądź jedno starsze. Dzięki swoim cechom użytkowym, pojazd w tej wersji zaspokaja większość potrzeb komunikacyjnych przeciętnej rodziny mieszkającej w mieście.
Ten model, można uznać za rozszerzoną opcję Family, która pomieści członków czteroosobowej rodziny bez względu na wiek.
SpinCar Slim został zaprojektowany dla dwóch osób. Dzięki zmniejszonej szerokości (w stosunku do wersji Family) idealnie nadaje się do jazdy po miejskich obszarach o ciasnej zabudowie.
Z tego modelu mogłyby skorzystać także różnego rodzaju służby, które muszą wielokrotnie wjeżdżać w zaułki lub inne wąskie miejsca a następnie z nich wyjeżdżać (np. straż miejska).
SpinCar Teen to jednoosobowy, niewielki pojazd przeznaczony dla młodzieży. Nie ustępuje zwinnością skuterowi czy quadowi, a zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu. Dzięki możliwości obracania się w miejscu i niewielkim rozmiarom zapewne stanie się atrakcyjnym środkiem transportu.
Szczególnie sprawdza się w realizacji drobnych zadań wymagających wielokrotnego wjeżdżania w zaułki lub podjeżdżania pod bramy jak np. dostawy pizzy. Zawsze wraca do ruchu drogowego przodem. A do tego, dzięki napędowi elektrycznemu jest przyjazny dla kieszeni młodych.
SpinCar Deliverer
Ten samochód dostawczy, zaprojektowany zwłaszcza z myślą o terenach staromiejskich, posiada powierzchnię ładunkową ok. 1,5 m kw. Dzięki niewielkim rozmiarom, mieści się i obraca w każdym zaułku szerszym niż 2 m.
Jego konstrukcja rozwiązuje problem dostawy towarów do miejsc, do których pojazdy z tradycyjnym układem kół nie mogą wjechać. Jest bardzo użyteczny, a niejednokrotnie niezastąpiony, kiedy trzeba dojechać np. do punktów handlowych lub usługowych położonych na obszarach staromiejskiej zabudowy z wąskimi uliczkami. Dzięki silnikowi elektrycznemu może poruszać się po obszarach na które wjazd samochodów spalinowych jest zakazany np. dla ochrony zabytkowej zabudowy.
W projekcie
Projektanci pracują obecnie nad wersją dla osób niepełnosprawnych oraz autobusem typu spin, który do zawracania nie potrzebuje pętli, ani prowadzenia linii wokół kwartału domów. Do wykonania manewru wystarczy zwykła zatoka przystankowa.
- Więcej o:
Esencja na Dolnym Mieście w Gdańsku. Nawiązuje do przedwojennej, wielkomiejskiej kamienicy
Nowy Wełnowiec w Katowicach projektu JEMS Architekci. Na terenie dawnych Zakładów Metalurgicznych Silesia powstanie nowoczesna dzielnica
Warszawa: Apartamenty Beethovena - nowa inwestycja na Mokotowie projektu Grupa 5 Architekci
Poznań: ruszają prace w Skarbcu. Jest pozwolenie na budowę!
Nowe biuro Vaillant w .KTW II nagrodzone w konkursie Global Future Design Awards
Dom z solarnym dachem nad rzeką w Rumii. To projekt MAKA Studio
Apartamenty Esencja II - nowa inwestycja na poznańskich Garbarach
Co by było, gdyby... Niezrealizowane wizje architektów dla polskich miast. Miało być spektakularnie