"Tu było, tu stało" zapomniane miasto
Daj się zaprosić na wycieczkę szlakiem zapomnianych budynków. Weź ze sobą specjalną mapę, która poprowadzi Cię po zaginionej Warszawie.
Mapa "Tu było, tu stało"
Na spacer zaprasza Patrycja Jastrzębska, autorka projektu "Tu było, tu stało". Wspólnie z ze Stowarzyszeniem Miłośników Ziemi Mazowieckiej "Masław" działa na rzecz ocalenia od zapomnienia nieistniejące już budynki warszawskie.
Mapa,która ukaże się już w połowie października, jest częścią projektu "Tu było, tu stało...", zawiera opisy dwudziestu wybranych warszawskich budynków o charakterze zabytkowym, które zostały zburzone po 1989 r. Projekt ma zwrócić uwagę na skalę zjawiska, jakim jest zaniedbanie, a w efekcie końcowym wyburzanie warszawskich obiektów architektonicznych o często wysokiej wartości artystycznej i historycznej. Działanie to ma także na celu wskazać na wciąż zmieniającą się przestrzeń miejską, niekiedy w negatywnym wymiarze.
Mapa będzie bezpłatna dostępna min. w Domu Spotkań z Historią w Warszawie i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
W poniższym zestawieniu prezentujemy kilka wybranych budynków, których już na ulicach stolicy nie zobaczysz...
Supersam, ul. Puławska 2.
Supersam został wybudowany w latach 1960-62 wg. projektu Jerzego Hryniewieckiego, Macieja Krasińskiego i Ewy Krasińskiej. Autorem konstrukcji obiektu był Wacław Zalewski, Stanisław Kuś i Andrzej Żórawski. Dekorację malarską wykonali: Gabriel Rechowicz i Edward Krasiński. Budynek słynął z nowoczesnej, modernistycznej architektury z unikatową konstrukcją dachu. Obiekt został wyburzony w 2006 r., mimo głośnych protestów środowisk architektów, ludzi kultury i sztuki, zainteresowanych mieszkańców, a także mimo nagłośnienia sprawy przez media.
W miejscu Supersamu powstaje właśnie nowoczesny biurowiec.
Stadion Dziesięciolecia
Wybudowany w latach: 1954-1955 r. w rekordowym tempie (11 miesięcy). Jego pełna nazwa brzmiała Stadion Dziesięciolecia Manifestu Lipcowego (22 lipiec). Zaprojektowany przez zespół architektów: Jerzego Hryniewieckiego, Jerzego Sołtana i Zbigniewa Ihnatowicza, po rezygnacji dwóch ostatnich architektów, zespół głównych projektantów tworzyli także Marek Leykam i Czesław Rajewski (nastąpiła znaczna modyfikacja pierwotnego projektu). Nowoczesna forma stadionu naziemnego połączona została z detalem socrealistycznym. Stadion spełniał funkcje stadionu piłkarskiego i lekkoatletycznego, w PRL odbywały się tu także imprezy propagandowe. Do niedawna znany z jednego z największych bazarów w Europie "Jarmarku Europa" (funkcjonującego od 1989 r.), na którym można było kupić dosłownie wszystko (łącznie z tym, co nielegalne). Zburzony w 2008 r., w tym miejscu powstaje nowy Stadion Narodowy.
W starą strukturę Stadionu Dziesięciolecia został wkomponowany Stadion Narodowy.
Pawilon Chemia, ul. Bracka 9
Obiekt wybudowany w 1961 r. wg. projektu Jana Bogusławskiego i Bohdana Gniewieskiego. Był to jeden z bardziej interesujących przykładów powojennej modernistycznej architektury w Polsce - całkowicie przeszklony, o stalowej konstrukcji oraz przestronnym i funkcjonalnym wnętrzu.W zaniedbanym budynku od kilku lat funkcjonował second-hand, a reklamy i tablice wywieszone na obiekcie skutecznie zacierały nowatorski wygląd pawilonu. Wyburzony, mimo głośnych protestów, w 2008 r.
W miejscu modernistycznego pawilony dziś wyrósł nowoczesny dom handlowy.
Kompleks Basenów Legii, ul. Łazienkowska 1
Główne założenie kompleksu projektu Aleksandra Kodelskiego, Romualda Raksimowicza (wieża skoków) wniesiono w 1928 r. Składała się na niego: niecka basenu, 10-metrowa wieża skoków o finezyjnym kształcie oraz budynek szatni. W 1956 roku powstał drugi, południowy basen proj. Jerzego Hryniewickiego, Marka Leykama i Czesława Rajewskiego. W l. 60 i 70. baseny Legii były kultowym miejscem spotkań Warszawiaków. W latach 90. obiekt został wyłączony z użytkowania, odtąd podlegał systematycznej dewastacji. W 2008 r. zburzono niecki basenowe oraz pawilon socjalno-usługowy z przełomu l. 60/70 - obiekty nie wyróżniające się architektonicznie. Natomiast w 2011 r., mimo wcześniejszych zapewnień, wyburzono wieżę skoków oraz budynek szatni ze znakomitymi mozaikami projektu Hanny i Gabriela Rechowiczów (1967) - dwa obiekty będące wspaniałym przykładem funkcjonalizmu lat. 20.
fot. Karolina Tabak
W miejscu dawnych basenów Legii powstał parking przy odnowionym stadionie.
Budynek CIECH-u, ul. Powązkowska 46/50
Projekt autorstwa czeskich architektów powstał pod koniec l. 60, ale budowa obiektu trwała prawie 20 lat. Firma CIECH przeprowadziła się do ukończonego budynku w 1991 r. Budynek posiadał niezwykłą formę przypominającą odwróconą piramidę, określano go też mianem "postawionego na głowie zigguratu". Biurowiec posiadał wysoki, jak na czasy PRL-u, standard - marmurowy hol z fontanną, oranżerie, lustra, automatyczne drzwi, ogromna, nowoczesna sala konferencyjna, stąd określenie obiektu: "pałac CIECH-u". Obiekt okazał się jednak bardzo drogi w utrzymaniu, poza tym względy zdrowotne (wysokie stężenie azbestu użytego w materiałach budowlanych) spowodowały, że w 2008 r. firma CIECH wyprowadziła się z biurowca. Budynek został wyburzony w 2011 r., na jego miejscu firma Marvipol wybuduje nowoczesne apartamentowce.
Dom Handlowy Feniks, Żelazna 32
Budynek powstał w 1971 r., zaprojektowany przez Jana Zdanowicza w stylu modernistycznym. Stanowił fragment osiedla Pańska. Rzadko spotykanym rozwiązaniem było zastosowanie wykończenia wykończenia elewacji panelami z aluminium. W 1972 r. otrzymał tytuł mistera Warszawy za najładniejszy budynek w stolicy. Wyburzony w 2009 r., na jego miejsce powstanie biurowiec.
Willa Szyllerów, ul. Wał Miedzeszyński 756
Wybudowana w 1928 r. wg. projektu Bohdana Lacherta i Józefa Szanajcy. Budynek stanął na terenie działki zwanej Amandówką - od imienia jednej z właścicielek gruntu, Otylii Amandy Wolfram. Wspaniały przykład funkcjonalizmu i jeden z najwcześniejszych zrealizowanych obiektów tego stylu w architekturze Warszawy. Budynek przez wiele lat opuszczony, popadał w ruinę. Zburzono go, pomimo głośnych protestów, w 2002 r. w związku z poszerzaniem Wału Miedzeszyńskiego i budową mostu Siekierkowskiego.
Hala Koszyki, ul. Koszykowa 61/63
Zaprojektowana w 1905-1908 r. przez Juliusza Dzierżanowskiego, powstała na terenie dawnego folwarku Koszyki. Wspaniałą dekorację rzeźbiarską wykonał Zygmunt Otto, nawiązując do stylu art nouveau. Hala posiadała nowoczesną konstrukcję - zastosowano w niej stalowe, nitowane kratownice, które wykonała firma Gostyńskiego, natomiast okucia i bramy były dziełem warsztatu H. Zielezińskiego. Przez kilkadziesiąt lat swojego istnienia budynek służył Warszawiakom jako miejsce targowe. Hala została rozebrana w 2008 r., za pozwoleniem stołecznej konserwator, pod warunkiem, że inwestor odbuduje ją w historycznym kształcie po konserwacji elementów konstrukcji obiektu. Deweloper do tej pory nie podjął się jej odbudowania.
Skocznia narciarska na Mokotowie
Zaprojektowana przez inż. Jeremiego Strachockiego (gł. architekt), wzniesiona w 1955 r. (szybkie tempo jej budowy podyktowane było V Międzynarodowym Festiwalem Młodzieży i Studentów), ale ostatecznie obiekt oddano w 1959 r. Skocznia znana była także pod nazwą Skarpa od położenia na skarpie warszawskiej. Obiekt, jak na tamte czasy, był ultranowoczesną skocznią igielitową. Skocznia była zaopatrzona w sztuczne oświetlenie i miała być przystosowana do użytkowania o każdej porze roku - jednakże ze względu na użyty materiał - igielit - w zimie była ona niebywale niebezpieczna. Była to pierwsza skocznia na świecie wykonana w konstrukcji kablobetonowej. Obiekt przez lata służył do celów treningowych należąc do Warszawskiego Klubu Sportowego. Po 1989 r. obiekt stał opuszczony, nieużytkowany i popadał stopniowo w ruinę. Skocznia została rozebrana w grudniu 2010 r.
Kina: Praha (ul. Jagiellońska 26), Moskwa (ul. Puławska 17), Skarpa (ul. Kopernika 5/7/9)
Kino Praha to pierwsze w Warszawie powojenne kino, wybudowane w latach 1948-49 według projektu Jana Bogusławskiego oraz Józefa Łowińskiego. Autorem wystroju rzeźbiarskiego w stylu socrealizmu był Stefan Sikora. Kino było przykładem modernistycznej architektury z elementami socrealizmu. Ostatni seans odbył się 7 lipca 2004 r. Z uwagi na niedochodowość kina inwestor postanowił wyburzyć budynek. Obecnie znajduje się tu Nowe Kino Praha.
Kino Moskwa zostało wybudowane w stylu modernistycznym w latach 1949-50 wg. projektu Kazimierza Marczewskiego i Stefana Putowskiego. Było jednym z najnowocześniejszych kin PRL. Słynne przede wszystkim z legendarnego zdjęcia Chrisa Niedenthala, wykonanego w czasie stanu wojennego. Wyburzone w 1996 r., obecnie znajduje się tu galeria handlowa z kinem Silver Screen. Zachowały się z dawnego kina jedynie rzeźby dwóch lwów, autorstwa Józefa Trenerowskiego, które umieszczono przed wejściem do obecnego kina.
Kino Skarpa zostało wybudowane w latach 1956-1960, wg. projektu Zygmunta Stępińskiego. Surowa bryła modernistycznego kina kontrastowała z kolorowymi mozaikami umieszczonymi wewnątrz budynku. Odbywały się tu słynne imprezy kinowe, m.in. Konfrontacje i Warszawski Festiwal Filmowy. Kino zagrało także w kilku filmach, m.in. "Brunecie wieczorową porą". W 2003 r. kino zostało zamknięte, a w jego miejsce powstał klub muzyczny. Skarpa znalazła się na liście powojennych budynków wartych ocalenia sporządzonej przez Stowarzyszenie Architektów Polskich (2003 r.). Kino zostało wyburzone w 2008 r., a na jego miejscu powstał apartamentowiec. Neon z napisem "Skarpa" znajduje się w kolekcji MSN, a mozaiki w hospicjum na Ursynowie.
- Więcej o:
Znamy wyniki konkursu na przebudowę i rozbudowę Muzeum Architektury we Wrocławiu. Oto zwycięzcy!
Pawilon LOT-u w Gdańsku. Od szklanego pałacu do szpecącego blaszaka
Rezydencja Jasna pod Warszawą. Najnowszy projekt Exterio
Nagroda NAWW 2024 w kategorii "Przestrzeń Wspólna" dla zagospodarowania Jeziora Słupceckiego
Trwa budowa nowego gmachu UW na Powiślu. Zaprojektowany przez BBGK Architekci obiekt będzie budynkiem przyszłości
Bogumił Sobula, wiceprezydent Katowic: "Widzimy potencjał tam, gdzie inni mogą widzieć problem" [WYWIAD]
Renzo Piano zaprojektuje muzeum w kompleksie pałacowo-parkowym Obory w gminie Konstancin-Jeziorna
Warszawa: pawilon Cepelii znów błyszczy! Powstał tu trzypiętrowy Empik