Nowy landmark Hamburga. 235-metrowy wieżowiec według projektu Davida Chipperfielda
Gdy w ubiegłym roku, po 10 latach budowy, otwarto imponującą filharmonię nad brzegiem Łaby, zdjęcia z Hamburga obiegły światowe media. Gmach zaprojektowany przez szwajcarską pracownię Herzog & de Meuron to serce rewitalizowanej dzielnicy HafenCity. Dziś już wiemy, że w obrębie dawnego portu powstanie kolejny landmark. Tym razem to 235-metrowy wieżowiec. Zwycięski projekt powstał w pracowni Davida Chipperfielda.
Kontrapunkt dla filharmonii
To przyszła ikona miasta - tak o Elbtower mówiono podczas konferencji. Wysokościowiec będzie pełnił funkcję bramy otwierającej rewitalizowaną dzielnicę Hamburga. Drapacz chmur ma stanowić kontrapunkt dla znajdującej się nieopodal filharmonii, a jednocześnie kontynuować perspektywę wyznaczoną przez budynek zaprojektowany w pracowni Herzog de & Meuron. Na zdjęciu widzimy, jak sylwetki obu gmachów kształtują charakter miejskiego nabrzeża.
Trójkątna działka
Trójkątna działka pozwoliła na zaprojektowanie wolnostojącego budynku z otwartym przyziemiem skierowanym w stronę miasta i wieżą usytuowaną pod kątem do nabrzeża. Tak wyprofilowany kształt ma zapewnić jak najlepszą ekspozycję i widok w perspektywie kanału.
Najwyższa wieża Hamburga
Elbtower będzie najwyższym budynkiem w Hamburgu i zarazem trzecim co do wielkości w Niemczech. Bryła wieżowca jest jakby podzielona na dwie części. Rozłożyste przyziemie zwęża się stopniowo ku górze, by w pewnym momencie płynnie przejść w smukłą wieżę. Pierwsza kondygnacja przypomina postument. Szerokie podium zostało ukształtowane tarasowo. Po nim pnie się do góry strzelista wieża.
Budynek wielofunkcyjny
Formalny, a zarazem wizualny podział budynku odpowiada rozmieszczeniu funkcji. W skręconej, wysokiej wieży zaplanowano biura. Na parterze i na niższych kondygnacjach znajdą się: strefa handlowa, restauracje, hotel, a także miejsce przeznaczone na wystawy. W przyziemiu architekci zaprojektowali trójkątne atrium. To wewnętrzne podwórze będzie otwarte dla wszystkich. Ma łączyć budynek z miastem.
Elbtower - brama nowej dzielnicy Hafencity
Budynek zostanie połączony z innymi częściami miasta za sprawą stacji metra i kolei. Jedną z wytycznych uwzględnionych w masterplanie dla całej dzielnicy jest obowiązek zachowania kryteriów zrównoważonej mobilności przy wznoszeniu nowych budynków. Chodzi o to, by na miejsce można było dotrzeć korzystając z różnych środków transportu. Pozwala to obniżyć poziom zanieczyszczeń generowanych przez wzmożony ruch samochodowy. Oprócz stacji metra i połączenia kolejowego projektanci uwzględnili połączenie z mostem rowerowym przerzuconym nad kanałem.
Fasada i efekt interferencji
Fasada Elbtower zostanie pokryta wygiętymi profilami aluminiowymi w jasnym kolorze. Srebrna skóra ma tworzyć efekt moiré, a także pełnić funkcję żaluzji - osłaniać wnętrze przed nadmiarem słońca. David Chipperfield chce, aby wieżowiec przypominał monumentalną rzeźbę kinetyczną. Zastosowane rozwiązania mają tworzyć iluzję ruchomej fasady.
Elbtower w Hamburgu - powrót do Łaby
Projekt wieżowca wyłoniono w konkursie architektonicznym. Realizacja została wyceniona na około 700 milionów euro. Rozpoczęcie budowy planowane jest na 2021 rok, a zakończenie na przełom 2025/2026 roku. Inwestycję będzie prowadziło biuro Davida Chipperfielda przy współpracy z pracownią SIGNA Prime Selection AG z Innsbrucka.
- Więcej o:
Waterfront przy Skwerze Kościuszki w Gdyni. Pierwsze budynki mieszkalne i biurowe gotowe
Iliard Architecture & Interior Design projektuje wnętrza dla Við Tjarnir na Wyspach Owczych
Pas startowy dawnego lotniska zamienili w imponujący park
Walter Gropius - nie tylko Bauhaus [ZNANI ARCHITEKCI]
Tauberphilharmonie - filharmonia w niemieckim miasteczku Weikersheim. Surowa bryła wśród miękkich pagórków
Kave Home dla Fundació Joan Miró - światło, kolor, duch
Zlin - od butów Baty do mekki funkcjonalizmu
Bruno Taut: kolorowy modernizm [ZNANI ARCHITEKCI]