Sztokholm. Ekologiczna perełka europejskich miast
Wiele lat pracy ze środowiskiem uczyniło Sztokholm jednym z najczystszych i najpiękniejszych miast na świecie. W 2010 roku miasto zostało wyróżnione jako pierwsze tytułem Zielonej Stolicy Europy.
Miasto zielone
Sztokholm funkcjonuje w ramach całościowej wizji łączącej wzrost ze zrównoważonym rozwojem.
W granicach Sztokholmu znajduje się siedem rezerwatów natury, jeden rezerwat kulturowy i jeden miejski park narodowy. Według danych z foldera promocyjnego Zielonej Stolicy Europy 2010 na obszarze miasta znajduje się 1000 parków a w ścisłym centrum rośnie 12 000 drzew. 95% populacji Sztokholmu żyje w odległości mniejszej niż 300 metrów od obszarów zielonych.
Miasto niebieskie
10% powierzchni Sztokholmu to wody: Zatoka Saltsjön, Jezioro Mälaren oraz 12 mniejszych jezior. Na terenie miasta znajduje się 24 oficjalne plaże.
Sztokholm wprowadził plan ochrony ustanawiający nowe standardy wody pitnej, która nawet przed ogłoszeniem planu odznaczała się wysoką jakością i czystością.
Sztokholm prowadzi zrównoważoną gospodarkę ściekami. Miasto obsługują dwie oczyszczalnie ścieków. Ze ścieków pozyskiwany jest biogaz używany do napędzania miejskich autobusów, taksówek i samochodów prywatnych.
Miasto czyste
W Sztokholmie działa innowacyjny zintegrowany system gospodarki odpadami. Rocznie 95 kg opadów na jednego mieszkańca Sztokholmu jest poddawane recyklingowi.
100% odpadów bytowych ulega przetworzeniu. 25% to recykling surowców, 1.5% poddawane jest obróbce / oczyszczaniu biologicznemu a pozostałe 73,5% ulega spaleniu, z którego odzyskiwana jest energia na ogrzewanie i elektryczność. Pierwsza spalarnia odpadów powstała tu w 1909 roku. Całość odpadów organicznych przerabiana jest na biogaz i nawóz / kompost. Szwedzkie prawo zabrania wywożenia odpadów organicznych na wysypiska.
Emisja zanieczyszczeń transportowych jest stosunkowo niska a pociągi i miejskie autobusy napędzane są elektrycznością pochodzącą ze źródeł odnawialnych oraz paliwami odnawialnymi. Ponadto od roku 1990 emisja gazów cieplarnianych została zredukowana o 25%. Władze miasta postawiły sobie ambitny cel całkowitego uniezależnienia się od paliw kopalnych do roku 2050. Obowiązująca od roku 2007 opłata za wjazd do centrum miasta (congestion charge) zmniejszyła ruch samochodowy i zanieczyszczenie z nim związane o 10-15%. Od roku 1994 trwa kampania za wprowadzeniem na rynek czystych pojazdów - napędzanych etanolem, biogazem lub hybrydowo. W roku 2010 czyste pojazdy stanowiły 40 % sprzedaży; w roku 2009 14% ogółu pojazdów były to pojazdy czyste i ich ilość stale wzrasta. Wszystkie miejskie autobusy napędzane są biogazem lub etanolem. 50% śmieciarek i 40 % taksówek jeździ na biopaliwach lub jest hybrydami.
Miasto połączone
Sztokholm ma doskonałe warunki komunikacyjne. 90% mieszkańców Sztokholmu mieszka w zasięgu 300 metrów od środków transportu publicznego. Większość atrakcji turystycznych jest w zasięgu spaceru. Rozbudowa systemu ścieżek i pasów rowerowych spowodowała wzrost ruchu rowerowego o 75% w ciągu ostatniej dekady.
Dzięki dzielnicowym systemom ogrzewania i chłodzenia 70% gospodarstw domowych podłączonych jest do miejskiej sieci ogrzewania / chłodzenia (największa na świecie miejska sieć chłodzenia) zasilanego głównie energią ze źródeł odnawialnych, a częściowo pozyskaną z odpadów.
Sieć teleinformatyczna Sztokholmu oparta jest w całości na technologii światłowodowej, co zmniejsza ilość awarii i konieczności rozkopywania ulic. W miarę możliwości sprzęt teleinformatyczny wymieniany jest na nowszy, zużywający mniej energii. Co raz bardziej popularne wideo- i telekonferencje redukują potrzebę dojazdów na spotkania / transportu. System informatyczny pozwala też na lepsze planowanie ruchu drogowego. Strona www.trafi ken.nu informuje i ostrzega kierowców o korkach i zagęszczeniu ruchu drogowego, co pozwala zaplanować podróż, oszczędzić czas i emisję spalin.
Miasto innowacji - nowa eko-dzielnica Sztokholmu - Hammarby Sjöstad
W Sztokholmie siedzibę ma 2700 firm zajmujących się 'czystą technologią' (clean-tech). Docelowo Sztokholm ma być środowiskiem, w którym firmy high-tech współpracują z drobną przedsiębiorczością i instytucjami akademickimi.
Innowacja w urbanistyce przybrała kształt nowej ultra-ekologicznej dzielnicy mieszkalnej - Hammarby Sjöstad. Dzielnica ta jest doskonałym przykładem dobrego, zrównoważonego środowiska miejskiego. Miasto już w fazie planowania nałożyło na ten obszar ostre wymagania środowiskowe dla budynków, instalacji technicznych oraz transportu drogowego. Chociaż dzielnica jest jeszcze w trakcie budowy i ma być ukończona w roku 2015 już stała się modelem do naśladowania na świecie. Hammarby Sjöstad było np. inspiracją dla Sino-Singapore Tianjin Eco City w Chinach.
Każdy mieszkaniec dzielnicy Hammarby Sjöstad jest częścią eko-cyklu obejmującego gospodarkę energią, odpadami, ściekami i wodą dla mieszkań i biur. Przykładem tego cyklu jest, wspomniana już wcześniej, produkcja elektryczności i ciepła ze spalania odpadów, następnym jest odzyskiwanie ciepła ze zużytej ciepłej wody w lokalnym systemie ogrzewania.
Promocja ekologii - Program Professional Study Visit
Na początku roku 2010 Sztokholm uruchomił program Professional Study Visits, którego celem jest generowanie lokalnej i międzynarodowej świadomości środowiskowej oraz umocnienie współpracy z miastami europejskimi, organizacjami i ośrodkami badawczymi.
Program umożliwia gościom szczegółowe zapoznanie się z rozwiązaniami szeregu kwestii środowiskowych zastosowanymi w Sztokholmie. Wizytujący mieli okazję przyjrzeć się z bliska (między innymi) wzorowej sztokholmskiej gospodarce odpadami, planowaniu urbanistycznemu, zwalczaniu skutków zmiany klimatu, sprawnemu i zrównoważonemu systemowi transportu miejskiego.
Całokształt powyższych faktów sprawił, że Sztokholm został wyróżniony jako pierwszy tytułem Zielonej Stolicy Europy w roku 2010.
Obok tradycyjnego przydomku "Wenecji północy? Sztokholm zyskał nową sławę miasta zielonego.
Skomentuj:
Sztokholm. Ekologiczna perełka europejskich miast