Kiosk - kup onlineKiosk - Ladnydom.pl

Dobrzy architekci kopiują, wielcy kradną?

tomasz sachanowicz / red. WG

Pablo Picasso powiedział: "Dobrzy artyści kopiują, wielcy - kradną." Czy to samo dotyczy architektów?Inspiracje, powtarzające się motywy i formy w architekturze światowej i polskiej. Znajdź podobieństwa!

Inspiracje, powtarzające się motywy i formy w architekturze światowej i polskiej.
Inspiracje, powtarzające się motywy i formy w architekturze światowej i polskiej.
Fot. Z lewej na górze:. Nigel Jarvis / shutterstock; Z lewej na dole: Mltz /shutterstock; Po środku na górze: Alek Małachowski; Po środku na dole: Paulose NK / shutterstock; Z prawej na górze: Brian Logan Photography/ shutterstock; Z prawej na dole: Thies Raetzke ; Kolaż bryla.pl

O kopiowaniu

Bez wątpienia Ludwig Mies van der Rohe jest najczęściej kopiowany architektem świata. Nawiązania lub cytaty z "mistrza modernizmu" zobaczyć można niemal na każdym kontynencie. 

(...) było i jest wielu innych architektów - zwłaszcza wśród młodszej generacji - którzy do dziś nie są w stanie wyzwolić się spod potężnego oddziaływania tej kunsztownej struktury.(...) Barceloński pawilon kopiowano jako całość lub częściami stale i wszędzie, od Tokio do Sztokholmu, w tanich i drogich materiałach.

(...) Firma Skidmore Owings and Merrill budowała domy bardziej "miesowskie", niż robił to sam Mies.

Peter Blake, 'Mies van der Rohe - architektura i struktura', WAiF, Warszawa 1991

---

Często nawiązanie do twórczości innego architekta lub nawet cytat z jego dorobku jest sposobem na wyrażenie podziwu czy wręcz oddaniem mu hołdu przez innego architekta. Zapewne z przykładem takiego hołdu mamy do czynienia w przypadku warszawskiego osiedla Imaginarium, projektu Mierzejewski Kasprzycki Czaplicki - Architekci.

Porównanie wejścia do warszawskiego osiedla z Pawilonem Miesa van der Rohe w Barcelonie
Porównanie wejścia do warszawskiego osiedla z Pawilonem Miesa van der Rohe w Barcelonie
kolaż Bryła

Kopiowanie zdaje się stanowić fundament edukacji architektonicznej (i nie tylko). Dobre wzory do naśladowania leżą u podstaw szkół.

Zwartość i harmonijność czy wręcz jednorodność zabudowy miast takich jak XIX-wieczny Szczecin czy Berlin wynika z faktu, że 90% ich zabudowy powstało w oparciu o wzorniki. Tym sposobem tworzy się większość tkanki miasta, na którą składają się domy mieszkalne i obiekty biurowe, w odróżnieniu od - obiektów specjalnych - muzeów, galerii, sal koncertowych, kościołów, teatrów itp. Podczas gdy posługiwanie się pewnym wzornikiem jest raczej mile widziane w tej pierwszej grupie, staje się dyskusyjne w tej drugiej - grupie obiektów reprezentacyjnych, wyjątkowych, unikalnych, po których spodziewamy się większej dozy oryginalności.

Filharmonia w Berlinie, Hans Scharoun, 1963
Filharmonia w Berlinie, Hans Scharoun, 1963
Fot. Brian Logan Photography/ shutterstock
Teatr ZA-KOENJI, Toyo Ito, Tokio, 2009
Teatr ZA-KOENJI, Toyo Ito, Tokio, 2009
Fot. Kakidai, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons
Elbphilharmonie - widok z lotu ptaka.
Elbphilharmonie - widok z lotu ptaka.
fot. Michael Zapf

O ewolucji

Być może warto wspomnieć tu o ewolucji, o wynikaniu jednego z drugiego. Żeby nie "to", to nie było by "tego". Zwolennikiem idei architektonicznej ewolucji jest Bjarke Ingels. Duńska pracownia BIG, której szefem jest Bjarke, poświęciła tej tematyce solidne opracowanie w formie archi-komiksu. Przy okazji wspomnę, że pracownia ta dla każdego swojego projektu sporządza drzewo genealogiczne, na którym przedstawia jego historycznych przodków, biorąc pod uwagę dorobek architektury światowej jak również własne oeuvre. Jest to zacna inicjatywa, ponieważ autorzy rzadko kiedy wspominają dziś o swoich inspiracjach.

Charakterystyczna, ekspresyjna linia dachu budynku Filharmonii w Berlinie  z 1963 roku (zaprojektowanego przez Hansa Scharouna) okazała się inspirująca dla światowej klasy architektów. Przykład? Teatr Za-Koenji w Tokio projektu Toyo Ito & Associates czy Elbphilharmonie w Hamburgu projektu biura Herzog & de Meuron.

Jest to dobry przykład architektonicznej ewolucji.

Opera Narodowa w Pekinie, Paul Andreu, 2007
Opera Narodowa w Pekinie, Paul Andreu, 2007
Fot. Flickr - użytkownik Hui Lan, CC BY 2.0, Wikimedia Commons
Pałac lodowy „Bolszoj” w Soczi, NPO Mostovik, 2013
Pałac lodowy „Bolszoj” w Soczi, NPO Mostovik, 2013
Fot. Arne Müseler / www.arne-mueseler.com, CC BY-SA 3.0 de, Wikimedia Commons

Wolność warunkiem kreatywności

W cytacie dotyczącym Pawilonu Barcelońskiego jest mowa o zniewoleniu autorów wtórnej architektury potężną siłą oddziaływania pięknego budynku. Reinier de Graaf z OMA także wyraził ten związek między kreatywnością a wolnością:

"Zaufajcie własnym instynktom! Wsłuchajcie się w to, co sami myślicie i czujecie i nie zważajcie na zewnętrzne oczekiwania, opinie lub dogmaty. Wiem, że nie jest to łatwe - wszyscy jesteśmy pod wpływem tego, co myślą i czują inni ludzie. Myślę, że kreatywność i wolność pozostają w bliskiej relacji. Dlatego polegajcie na sobie - to jest najważniejsze."

Owalna forma opakowania Opery Narodowej w Pekinie sprawdza się też jako obudowa olimpijskiego lodowiska.

-----

Grecki filozof Platon definiował miłość jako chęć pomnażania piękna. Naturalnym według niego jest to, że gdy widzimy coś pięknego, coś co nam się podoba, chcielibyśmy to mieć i mieć tego więcej. W przypadku architektury chcielibyśmy być autorami projektu dobrego i pięknego budynku. Między innymi to prowadzi nas do, być może nawet podświadomej, odtwórczości. Zdarza się, że kończy się to dążeniem do uzyskania podobnego efektu wizualnego, płytkim analizowaniem wyników zamiast dróg, które do tych wyników doprowadziły ich twórców. Kopiowany jest więc sam wynik estetyczny pracy - czubek góry lodowej. Silne oddziaływanie mediów sprzyja takiemu stanowi rzeczy.

Jak trafnie zauważył Peter Märkli (szwajcarski architekt - nauczyciel na ETH w Zurychu) w swoich rozważaniach na temat edukacji, w dobie internetu student architektury (nierzadko też architekt) stoi często przed następującym dylematem: "Ktoś po drugiej stronie globu nagle wyprodukował coś w ciągu (nieprzespanej) nocy i teraz ja muszę zrobić najnowszą rzecz. To prowadzi do totalnego kryzysu."

Wyznaczanie nowych dróg przez wielkich architektów

Można tu też mówić o otwieraniu nowych dróg przez wielkich architektów i o podążaniu tymi ścieżkami przez innych. Niektórzy architekci wręcz chcą być naśladowani - piszą książki, popularyzują swój punkt widzenia i myślenia oraz metody projektowania - od Witruwiusza przez Palladia, Le Corbusiera, po Rema Koolhaasa dzisiaj. Ludwig Mies van der Rohe, choć nie wydał żadnej książki, oparł kierowaną przez siebie szkołę architektury w MIT (Massachusetts Institute of Technology) na jedynej słusznej według niego koncepcji - jego koncepcji architektury.

Swoją drogą, w tym kontekście bardzo interesujący jest fakt, że najwięksi rewolucjoniści architektury XX wieku (Le Corbusier i Mies van der Rohe) nie mieli wykształcenia akademickiego w dziedzinie architektury. Nigdy nie chodzili do szkoły architektury. Nie zostali więc uformowani w drodze tradycyjnej edukacji akademickiej.

Wolzak House, Search, Zutphen, 2004
Wolzak House, Search, Zutphen, 2004
Fot. Christian Richters, mat. SeARCH
Budynek administracyjny Muzeum Wsi Opolskiej, db2 architekci, Opole, 2008
Budynek administracyjny Muzeum Wsi Opolskiej, db2 architekci, Opole, 2008
Fot. Wiktoria Głodowska

Nowoczesna interpretacja formy stodoły sprawdza się zarówno jako rozbudowa holenderskiej farmy jak i nowy budynek administracyjny Muzeum Wsi Opolskiej.

Basketbar, NL Architects, Utrecht, 2003
Basketbar, NL Architects, Utrecht, 2003
Fot. Michielderoo, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons
Centrum sportowe Fala Park, PL Architekci, Wolsztyn, 2012
Centrum sportowe Fala Park, PL Architekci, Wolsztyn, 2012
Fot. mar. PL.architekci

Boisko do koszykówki na dachu baru w kampusie uniwersyteckim stało się inspiracją dla kortu tenisowego na dachu centrum sportu Fala Park w Wolsztynie?

Terminal Hohenheim Nord, Zaha Hadid, Strasburg, 1998-2001
Terminal Hohenheim Nord, Zaha Hadid, Strasburg, 1998-2001
Fot. Helene Binet / mat. Zaha Hadid
Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy, Maćków PP, Wrocław, 2008-2011
Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy, Maćków PP, Wrocław, 2008-2011
Fot. Bartosz Skowera

Ekspresyjne w swej dynamice zintegrowanie formy i struktury służy wyjątkowo dobrze budowlom związanym z transportem - tak w Strasburgu jak i we Wrocławiu.

Zenith Music Hall, Massimiliano Fuksas, Strasburg, 2008
Zenith Music Hall, Massimiliano Fuksas, Strasburg, 2008
Fot. Moreno Maggi
Stadion na Euro 2012, JSK Architekci, Wrocław, 2012
Stadion na Euro 2012, JSK Architekci, Wrocław, 2012
Fot. Patryk Michalski / shutterstock

Forma lampionu użyta dla pomieszczenia sali koncertowej w Strasburgu znalazła zastosowanie jako "opakowanie" stadionu we Wrocławiu.

Serpentine Pavilion 2009, SANAA, fot. Tomasz Sachanowicz
Serpentine Pavilion 2009, SANAA, fot. Tomasz Sachanowicz
Serpentine Pavilion 2009, SANAA, fot. Tomasz Sachanowicz
Vieux Port Pavilion, Foster + Partners, Marsylia, 2013
Vieux Port Pavilion, Foster + Partners, Marsylia, 2013
Fot. Nigel Young / Foster + Partners

Lustrzana powierzchnia podparta polerowanymi rurami zachwyca również po wyprostowaniu i podwyższeniu.

Centrum Kulturalno Kongresowe, Atelier Jean Nouvel, Lucerna, 2000
Centrum Kulturalno Kongresowe, Atelier Jean Nouvel, Lucerna, 2000
Fot. Mltz /shutterstock
Opera Narodowa, Henning Larsen, Kopenhaga, 2004
Opera Narodowa, Henning Larsen, Kopenhaga, 2004
Fot. Nigel Jarvis / shutterstock

Niepowtarzalny, zdawało by się, motyw płaskiego, wysuniętego do granic możliwości dachu Centrum Kulturalno Kongresowego w Lucernie stał się wzorem dla architektów Opery Narodowej w Kopenhadze.

Łuk (The Gateway Arch), Eero Saarinen, St Louis, 1963-65
Łuk (The Gateway Arch), Eero Saarinen, St Louis, 1963-65
Fot. Sean Pavone/ shutterstock
Teatr Letni im. Heleny Majdaniec, Zbigniew Abrahamowicz, Szczecin, 1972-75; Przebudowa z 2022 roku wg. projektu Flanagan Lawrence z Londynu
Teatr Letni im. Heleny Majdaniec, Zbigniew Abrahamowicz, Szczecin, 1972-75; Przebudowa z 2022 roku wg. projektu Flanagan Lawrence z Londynu
Fot. Piotr Krajewski

Forma przywodząca na myśl łuk w St Louis stanowi konstrukcję nośną zadaszenia sceny amfiteatru w szczecińskim Parku Kasprowicza. Jest to jeden z symboli miasta.

Plac przy Casa da Musica, OMA, Porto, 2005
Plac przy Casa da Musica, OMA, Porto, 2005
Fot. Tomasz Sachanowicz
Centrum Dialogu "Przełomy" w Szczecinie, KWK Promes, otwarte w 2016 roku
Centrum Dialogu "Przełomy" w Szczecinie, KWK Promes, otwarte w 2016 roku
Fot. Juliusz Sokołowski

Hybryda placu i budynku będąca rozwiązaniem Centrum Dialogu "Przełomy" w Szczecinie kojarzy się z pofałdowanym placem przy Casa da Musica w Porto.

"Jeden z krytyków architektury zarzucił nam, że projekt Centrum Dialogu Przełomy w Szczecinie jest zgapiony z Casa da Música Koolhaasa. Gdy to przeczytałem, nie wiedziałem, o co chodzi. Ten krytyk wysłał mi zdjęcie pokazujące, że Casa da Música stoi na pogiętym placu. Nigdy tam nie byłem, a zdjęcia pokazują tylko tę charakterystyczną, mocną bryłę. Nie wiedziałem, że tam jest pogięty placyk i w tym wygięciu jest ukryty sklepik. Łatwo to zrozumieć, Koolhaas pewnie wcisnął dodatkowe funkcje pod ten plac, żeby mu nie psuły bryły. Pomyślałem wtedy, głupio pisać: „nie, to nie prawda, ja tego nie widziałem”. Zrobiłem więc pierwszą analizę, zastanowiłem się, jak to jest z tymi naszymi Przełomami. Od zawsze fascynowało mnie zakopywanie architektury, już od studiów — chowanie jej gdzieś w terenie, zacieranie granic" - mówi Robert Konieczny w rozmowie z architekturaibiznes.pl

Dworzec Metropolitalny w Lublinie, Tremed, otwarcie 2024 rok
Dworzec Metropolitalny w Lublinie, Tremed, otwarcie 2024 rok
Fot. Alek Małachowski
Ogrody nad Zatoką w Singapurze - Supertree Grove, Grant Associates, 2016
Ogrody nad Zatoką w Singapurze - Supertree Grove, Grant Associates, 2016
Fot. Danita Delimont / shutterstock
Lotnisko w Mumbaju, SOM, 2014
Lotnisko w Mumbaju, SOM, 2014
Fot. Paulose NK / shutterstock

Ażurowe słupy Dworca Metropolitalnego w Lublinie przywodzą na myśl Ogrody nad Zatoką w Singapurze lub lotnisko w Mumbaju.

----

Artykuł Tomasza Sachanowicza ukazał się na portale bryla.pl w 2013 roku. Nie stracił nic na aktualności. W 2025 roku dodaliśmy do niego jeszcze kilka przykładów.

    Więcej o:

Skomentuj:

Dobrzy architekci kopiują, wielcy kradną?