Podmoście, czyli most nie do końca wykorzystany [PROJEKT]
Główna funkcja mostu jest oczywista, konstrukcja służy przeprawie. To na co rzadziej zwracamy uwagę, to niezagospodarowana przestrzeń pod mostem. Elżbieta Szymańska i Michał Dołbniak mają na jej wykorzystanie kilka pomysłów.
Finaliści stypendium PRAKTYKA 2017 (przyznawanego przez Fundację im. Stefana Kuryłowicza) przeanalizowali warszawskie podmościa i zaprojektowali dla dotychczas niewykorzystanych przestrzeni nowe funkcje. Wyszli od analizy przestrzeni na odcinku Trasy Łazienkowskiej, a stworzyli uniwersalny koncept, który może być przykrywany i stosowany w różnych miastach Polski i świata.
Autorzy projektu Elżbieta Szymańska i Michał Dołbniak są również laureatami konkursu "Dach w wielkim mieście". Otrzymali nagrodę główną za koncepcję przekształcenia dachów Pałacu Kultury i Nauki w ogólnodostępne, miejskie tarasy. O tym projekcie przeczytacie więcej tutaj >>>
10 uniwersalnych rozwiązań dla przestrzeni pod mostami
Ze względu na dużą skalę oraz ogromny zasięg przedstawionych mankamentów (powtarzalnych, monofunkcyjnych przestrzeni podmościa) w ramach projektu zostało przygotowane 10 uniwersalnych rozwiązań, które mogą być z powodzeniem stosowane w podobnych miejscach, zarówno w Polsce jak i na świecie. Paletę rozwiązań stanowią obiekty sportowe: tory rowerowe, boiska, siłownie plenerowe, skateparki czy place zabaw dla najmłodszych. W ramach opracowania przygotowano koncepcje modułowych rozwiązań obiektów kubaturowych; Park and Ride - ze względu na częste sąsiedztwo projektowanych ślimaków komunikacyjnych z elementami zagospodarowanej zieleni; ogrody zimowe, jako kontynuację ciągów zieleni, która również wygłusza hałas komunikacyjny, a także standardowe funkcje, tj. kawiarnie, obserwatorium. Wybór rozwiązań został uzupełniony o przestrzenie ekspozycyjne, koncertowe, lokalne pchle targi oraz przestrzenie kreatywne.
Koncepcja Most dla Mostu zakłada projekt trasy rekreacyjnej, zaczynającej się od obszarów Trasy Łazienkowskiej i kończącej przy Moście Gdańskim. Na tym etapie projektowym autorzy zaproponowali szczegółowe i konkretne rozwiązania dotyczące startu trasy – podmości przy Trasie Łazienkowskiej. Ze względu na to, iż założono ciągi pieszo-rowerowe wzdłuż całej trasy, w niniejszym miejscu ulokowano funkcję Park and Ride, aby umożliwić użytkownikowi pozostawienie samochodu i wybranie się na wędrówkę wzdłuż projektowanej ścieżki rowerem lub pieszo.
Ogród zimowy w podmościach Trasy Łazienkowskiej
Drugą wybraną przez projektantów funkcją jest ogród zimowy. Bulwary wiślane i nieopodal sąsiadujący cypel Czerniakowski to tereny o charakterze zielonym. Ogród zimowy stanowiłby uzupełnienie funkcji rekreacyjnej. Zaprojektowano go w formie zadaszonego obiektu, pełniącego rolę spiętrzonego parku. W ramach kolejnych etapów zostanie opracowany całościowy program funkcjonalny kolejnych przystanków projektowanej trasy.
Warszawa jest miastem żyjącym nie tylko w dzień, ale także w nocy. Należy zauważyć, iż wybrane przez projektantów lokalizacje kontynuują linię bulwarów wiślanych, które w letnich miesiącach tętnią życiem, zwłaszcza nocą. W związku z tym projekt zakłada przygotowanie oświetlenia projektowanej trasy na podstawie opracowanego planu/rzutu nocnego.
Autorami koncepcyjnego projektu zagospodarowania przestrzeni pod mostami są Elżbieta Szymańska i Michał Dołbniak - finaliści stypendium Praktyka 2017 przyznawanym przez Fundację im. Stefana Kuryłowicza.
- Więcej o:
Studenci zaprojektowali tarasy na dachach PKIN. Tak może wyglądać dach w wielkim mieście
Foro Boca: niczym skała z betonu. Nowa filharmonia w Meksyku
Nowy odcinek bulwarów w Warszawie niczym zielona oaza. Wyniki konkursu
Poznań: ruszają prace w Skarbcu. Jest pozwolenie na budowę!
Nowe biuro Vaillant w .KTW II nagrodzone w konkursie Global Future Design Awards
Dom z solarnym dachem nad rzeką w Rumii. To projekt MAKA Studio
Apartamenty Esencja II - nowa inwestycja na poznańskich Garbarach
Co by było, gdyby... Niezrealizowane wizje architektów dla polskich miast. Miało być spektakularnie