Niedokończone domy - plastry z pustaków i betonowe ogrodzenia
Obserwujemy je, jeżdżąc po Polsce. Okna zaklejone pustakami jak plastrami, zabite dechami, czekają na lepsze czasy. Zawieszone budowy na termin nieokreślony. Agata Pankiewicz i Marcin Przybyłko w projekcie Underconstruted PL fotografują niedokończone domy.
Autorzy zdjęć opisując swój projekt przywołując cytat z książki Bohdan Paczowskiego pt. "Zobaczyć":
Monteskiusz mówi, że nasze domy są podobne naszym charakterom, a w łacinie habitatio (mieszkanie) i habitus (obyczaj albo charakter) mają wspólny źródłosłów. Jest więc oczywiste, że kryzys domu nie polega na nieudolności budowniczych. Według Heideggera umiejętność budowania zależy od tego, czy potrafimy mieszkać, a do zrozumienia, na czym polega sztuka mieszkania, potrzebne jest myślenie. Po to, żeby umieć mieszkać i budować to, co mieszkaniu naprawdę służy, trzeba się najpierw nauczyć myśleć.
Odwołują się również do spostrzeżeń architektów z pracowni KWK PROMES, którzy opowiadają o potencjale, jaki drzemie w popularnej formie domu jednorodzinnego budowanego w czasach PRL-u, czyli w tzw. kostki polskiej. Forma ta również dziś współtworzy krajobraz polskich miast i miasteczek:
Zdaliśmy sobie sprawę, że tak naprawdę architektura, krajobraz, pejzaż architektoniczny każdego państwa jest kształtowany przez właśnie małą mieszkaniówkę, małe domki jednorodzinne. Co za tym idzie, te polskie kostki, czy tego chcemy czy nie, kształtują polski pejzaż architektoniczny. Wielu może powiedzieć, że są one często niedoskonałe, fatalnie zaprojektowane, że szpecą krajobraz, ale my uważamy, że są takie, jakie są i tego nie zmienimy. Musimy powiedzieć uczciwie, że gdyby były lepiej zaprojektowane, lepiej wykonane, stałyby się racjonalnymi, bardzo tanimi, dostępnymi domami. Potraktowaliśmy to jako pewnego rodzaju bazę, punkt wyjścia do dalszych poszukiwań strukturalnych i formalnych.
Obserwacje Agaty Pankiewicz i Marcin Przybyłko utrwalone za pomocą fotograficznych kadrów opowiadają historię niezrealizowanych marzeń o własnych czterech kątach. Obrazują stan przejściowy, który przeszedł w stan permanentny. Jak wiele niedokończonych zamierzeń zastygł, a to co miało być tymczasowe, stało się trwałe i obecne.
O autorach:
dr. hab. Agata Pankiewicz jest fotografem i architektem wnętrz. Pracuje na Wydziale grafiki ASP w Krakowie, pełni funkcję kierownika Katedry Filmu Animowanego, Fotografii i Mediów.
Marcin Przybyłko jest z wykształcenia lekarzem medycyny i absolwent ASP w Krakowie. Zajmuje się fotografią i grafiką - współtwórca Pracowni Teren Prywatny.
- Więcej o:
- dom jednorodzinny
Ameryka na Podhalu. Opuszczone domy górali
Sposób na kostkę. 10 niezwykłych metamorfoz domów z czasów PRL
Nowa typologia domów według Roberta Koniecznego
Nowa jakość w starych murach. Adaptacja zrujnowanej obory [METAMORFOZA]
Znani architekci: Gerrit Rietveld. Nie tylko czerwono-czarne krzesło i Dom Rietvelda
Willa Tugendhatów w Brnie. Ekskluzywny modernizm Miesa van der Rohe [IKONY ARCHITEKTURY]
Najdroższy i największy dom jednorodzinny świata. Antilla Tower w Mumbaju
Fallingwater - dom nad wodospadem. Frank Lloyd Wrigth zaprojektował budynek, który wyprzedził epokę [IKONY ARCHITEKTURY]