Łódź Fabryczna - byliśmy na budowie nowego dworca
Budowa nowego dworca Łódź Fabryczna to obecnie jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Zaplanowany na kilku podziemnych poziomach dworzec zaskakuje rozmiarem i skalą. Jak wygląda postęp prac na nowym dworcu? Postanowiliśmy sprawdzić to osobiście.
Na nowy dworzec w Łodzi mieszkańcy i turyści czekali od dawna. Nowy gmach będzie dużo większy w porównaniu do poprzedniego starego dworca będzie dużo bardziej przestronny i pozwoli na obsługę nawet 200 tysięcy pasażerów dziennie (to 20 razy więcej niż mógł obsłużyć poprzedni budynek. Nowy, podziemny dworzec, to także szansa na przeprowadzenie torów w tunelach pod miastem - czyli usprawnienie komunikacji, a także zmiana układu torów w mieście. Docelowo dworzec z czołowego, na którym pociągi jedynie kończą swój bieg, ma stać się przelotowym, łącząc się pod miastem tunelem średnicowym ze stacją Łódź Kaliska. Przewidziano tu także dodatkowy peron, który w przyszłości będzie obsługiwał koleje dużych prędkości na linii Y.
Dworzec zaplanowany został na trzech głównych poziomach. Na wysokości ulicy zaplanowano hale wejściowe z pieszym pasażem, których charakterystycznym elementem będą odtworzone ściany dawnego dworca Łódź Fabryczna. 8 metrów pod ziemią znajda się kasy, poczekalnie i drobne punkty handlowo usługowe. Na tym poziomie znajdzie się też podziemny dworzec autobusowy ułatwiający wygodne przesiadki. Jeszcze niżej - 16,5 metra pod ziemią zaplanowane zostały tory i perony kolejowe.
Zdaniem wykonawcy prace budowlane zostały już wykonane w 97%. rzeczywiście - na miejscu widać, że budowa zbliża się do szczęśliwego zakończenia. Większość ciężkich prac została już ukończona, a przed ekipami do wykonania pozostały głównie prace wykończeniowe.
Architektura wnętrza dworca jest industrialna i minimalistyczna. Dominują materiały takie jak stal, kamień i szkło. Charakterystycznym elementem ozdobnym w budynku i wokół niego są kształty geometryczne, w tym głównie trójkąty. Wykorzystano je m.in. w postaci konkretnych elementów budowlanych, a także detali: perforacji lub grafiki m.in. na sufitach podwieszanych, na panelach ściennych, na zadaszeniach nad schodami prowadzącymi do dworca autobusowego oraz jako wypełnienie ażurowych balustrad kładek dla pieszych znajdujących się po południowej stronie obiektu - opisuje projekt główny wykonawca obiektu -Konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor
Inwestycja z Łodzi ma szansę całkowicie odmienić centrum tego miasta i tchnąć w nie nową jakość. Czy tak się stanie? Dworzec Łódź Fabryczna, to jedna z nielicznych ostatnio inwestycji kolejowych, w którym na pierwszym miejscu jest dworzec, nie zaś galeria handlowa, do której dworzec jest tylko doczepką. Czy efektem takiego rozwiązania będzie wreszcie komfort podróżnych? mamy nadzieję, że nowy budynek się sprawdzi, ale z ostateczną oceną trzeba się wstrzymać do otwarcia nowego dworca. zakończenie prac budowlanych przewidziane jest na grudzień bieżącego roku i jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem na początku przyszłego roku będą mogli z niego skorzystać pierwsi podróżni.
Sprawdź się też w naszym QUIZIE: Czy rozpoznasz miasto po wyglądzie tramwaju? [QUIZ]
- Więcej o:
Nowa szansa dla kieleckiego dworca [KONKURS ARCHITEKTONICZNY]
Stacja Muzeum. Tak będzie wyglądać nowe Muzeum Kolejnictwa w Warszawie
Nowe wnętrza Dworca Centralnego. Antresola i ogromne lampy
Dwa dworce - dwie historie. Różne koleje dworców w Piasecznie i Puławach
Dworzec kolejowy w Rumi. Niezwykła metamorfoza!
Poznań: ruszają prace w Skarbcu. Jest pozwolenie na budowę!
Nowe biuro Vaillant w .KTW II nagrodzone w konkursie Global Future Design Awards
Dom z solarnym dachem nad rzeką w Rumii. To projekt MAKA Studio