Centralny w remoncie
Dworzec Centralny doczekał się remontu. Lifting zakłada odnowienie peronów i hali głównej oraz przeszklonej elewacji i potężnego dachu dworca. Część hali głównej już została wyłączona z użytku. Odgrodzono też zewnętrzną ścianę budynku od strony Alej Jerozolimskich. Zobacz jak zmienia się Centralny.
Trwają prace remontowe mające przystosować warszawski dworzec do współczesnych wymagań podróżnych. Jak zapowiada PKP, Centralny wypięknieje jeszcze przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej w 2012 roku. Remont hali ma potrwać do maja 2011, elewacji do października 2011 r., a peronów do grudnia przyszłego roku. Projekt remontu przygotowało Towarzystwo Projektowe. Zakłada on jedynie wyremontowanie obiektu, bez zasadniczej przebudowy. - Dworzec Centralny to jedna z ikon miasta. Nie zmieniamy jej bryły. Chodziło o to, żeby podnieść jakość przestrzeni - mówił w kwietniu Jerzy Porębski, główny projektant remontu.
Remont dworca i uszanowanie jego pierwotnej bryły cieszy miłośników architektury. Decyzja PKP podyktowana jest jednak czysto prozaicznymi względami. Kolejarze nie mają pieniędzy, by w miejscu obecnego dworca postawić nowy budynek.
- Chciałbym, żeby ten dworzec był czysty, przestronny, żeby nie śmierdział, żeby to był dworzec przyjazny pasażerom - powiedział Jacek Prześluga, dyrektor Rewitalizacji Dworców Kolejowych PKP. Dodał, że poza bryłą, która pozostanie ta sama, na dworcu zmieni się bardzo dużo. Prace obejmą halę główną, antresolę, perony i elewację budynku. Jak wyjaśnił członek zarządu PORR Polska Andrzej Rogiński, dworzec zostanie wyczyszczony, przestrzeń na nowo zaaranżowana, a wnętrza zyskają nowe oświetlenie.
Elementy dworca czyszczone są pod ciśnieniem wodą ze środkami myjącymi. Jak deklaruje wykonawca, w Polsce są tylko trzy takie maszyny, jak ta używana na Centralnym. Wyczyszczony dach jest na nowo malowany. Wykonawca będzie przeprowadzał remont etapami. Tak, aby niezależnie od stanu zaawansowania prac, z dworca były przynajmniej trzy duże wyjścia. Podobnie będzie na peronach, które będą odnawiane etapami, żeby nie paraliżować ruchu pociągów.
Koszt inwestycji to ok. 47 mln zł. Za te pieniądze Centralnym ma być nie tylko piękny, ale i inteligentny. Zainstalowane kamery będą automatycznie wychwytywały to, co może zagrozić bezpieczeństwu, jak nieuprawnione osoby w niedozwolonych miejscach, czy pozostawiony na zbyt długo bez opieki bagaż. Nowy inteligentny system bezpieczeństwa, który będzie chronił podróżnych, wzorowany jest na sprawdzonym przykładzie z dworca w Brukseli.
W Polsce jest ponad 2640 dworców, w tym 1010 działających. Większość w opłakanym stanie. Jak zapowiada PKP, ten stan rzeczy ma się rychło zmienić. W tym roku ruszyła akcja pod szumnie brzmiącym tytułem ROBI SIĘ!. Zakłada ona, że w roku 2011 i 2012 sieć polskich kolei wzbogaci się o 77 zmodernizowanych i wyremontowanych dworców. - Takiego boomu inwestycyjnego w tym segmencie rynku nie było od lat! A przecież szykowane są nowe inwestycje, których rozpoczęcie planuje się za dwa, trzy lata - czytamy na stronie www.robisie.eu. Na stronie możemy śledzić remonty i postępy budowy dworców w całej Polsce. Pozostaje mieć nadzieję, że chociaż część z nich rzeczywiście będzie gotowa na Euro 2012.
ar, PAP
Skomentuj:
Centralny w remoncie