Partnerzy

Aktualności

Architektura na świecie

Architektura w Polsce

Wywiady

Ikony architektury

Projekty i realizacje

Centralny do liftingu, potem międzynarodowy konkurs

Krzysztof Śmietana

Do 2012 r. Dworzec Centralny ma być uwolniony od smrodu barów, szpetnych reklam i części pawilonów. Na jego lifting PKP chce wydać 22 mln zł. Potem będzie międzynarodowy konkurs na całkiem nowy dworzec, który ma powstać w latach 2014-18.

Kolejarze zarzekają się, że w latach 2010-11 poprawią fatalny wizerunek dworca. Po pierwsze, z podziemi znikną bary z kebabami i zapiekankami. To właśnie przez nie pasażerów spieszących się na pociąg drażnią nieprzyjemne zapachy. Unoszące się opary gastronomiczne potęgują też zaduch. - W podziemiach zostaną tylko kafejki z żywnością dostarczaną z zewnątrz, czyli np. z kanapkami - zapowiada Andrzej Wach, prezes PKP. Fastfoody będą tylko na antresoli w hali głównej. PKP twierdzi, że ten poziom został już "odbity" właścicielowi MarcPolu Markowi Mikuśkiewiczowi, który chciał tam urządzić hotel.

Handel na całym dworcu ma zostać uporządkowany. Z dolnych korytarzy zniknie część pawilonów, które zasłoniły widok na perony. W latach 90. tak zabudowano nimi podziemia, że w przejściu zrobiło się bardzo ciasno i duszno. Wygląd pozostałych punktów handlowych ma zostać poprawiony - m.in. znikną szpetne reklamy.

Niewielki remont przejdą perony. Tylko nad częścią z nich pojawi się nowy, podwieszany sufit. Nad resztą zostaną stare, wygłuszające "żyletki", tyle że umyte. Granitowe perony zostaną zeszlifowane.

Zmieni się nieco hala główna. Znikną niektóre punkty handlowe i usługowe, które postawiono w latach 90., m.in. ogródek pizzerii Dominium, która teraz sięga niemal połowy hali, czy punkt informacji kolejowej. W zamian pojawią bardziej eleganckie - m.in. salonik prasowy i nowa informacja PKP. Elementy nowego wystroju kończy projektować prof. Jerzy Porębski z Akademii Sztuk Pięknych. Kolej obiecuje też usprawnić wentylację, zbudować windy dla niepełnosprawnych i wyczyścić dworzec z zewnątrz. Według Pawła Olczyka z zarządu PKP pierwsze prace zaczną się w ciągu kilka miesięcy. Na początek kolejarze zaczynają od remontu dachu.

W 2014 r. dworzec ma zostać zburzony, a w jego miejsce prywatny inwestor zbuduje nowy z częścią komercyjną. Jego projekt ma zostać wyłoniony w międzynarodowym konkursie, który kolej w przyszłym roku ogłosi. Nowy dworzec zostanie ukończony w 2018 r

Padły też obietnice w sprawie innych warszawskich dworców. Po fiasku rozmów z prywatnym inwestorem Dworzec Wschodni przed Euro 2012 zostanie wyremontowany ze środków budżetu państwa. Pójdzie na to dwa razy więcej pieniędzy niż na Centralny - ok. 45 mln zł. Gruntowny remont przejdą także perony, przejścia podziemne i budynek dworcowy na stacji Stadion. Pojawi się tam dość ciekawe zadaszenie.

Prywatny inwestor - francuska firma Nexity - ma za to ze swoich pieniędzy zbudować nowy Dworzec Zachodni.

Krzysztof Śmietana

źródło: Gazeta Wyborcza Warszawa

Udostępnij

Przeczytaj także

Robert Konieczny i jego najlepsze projekty. Monografia KWK Promes „budynki + idee” jest jak dobry wykład!
Willa Wolfa w Gubinie. Pierwszy nowoczesny budynek Miesa van der Rohe
Dworzec Metropolitalny w Lublinie z I Nagrodą na World Architecture Festival w Singapurze!

Polecane

Esencja na Dolnym Mieście w Gdańsku. Nawiązuje do przedwojennej, wielkomiejskiej kamienicy
Nowy Wełnowiec w Katowicach projektu JEMS Architekci. Na terenie dawnych Zakładów Metalurgicznych Silesia powstanie…
Warszawa: Apartamenty Beethovena - nowa inwestycja na Mokotowie projektu Grupa 5 Architekci

Skomentuj:

Centralny do liftingu, potem międzynarodowy konkurs

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej