Partnerzy

Aktualności

Architektura na świecie

Architektura w Polsce

Wywiady

Ikony architektury

Projekty i realizacje

Lublin zachęca do komunikacji miejskiej. Na co można liczyć w autobusie?

red

O tym, że komunikacja publiczna to sposób na radzenie sobie z ciągle rosnącym ruchem ulicznym, korkami i zanieczyszczeniami środowiska nikogo chyba nie trzeba przekonywać. Ale podróże wspólnymi środkami transportu mają też swoje wady. Stąd wiele miast podejmuje działania zachęcające mieszkańców do przesiadki z prywatnych samochodów stosując różne udogodnienia. Lublin stawia na technologię.

Obraz pasażerów, z których większość ma twarze zwrócone w stronę ekranów smartfonów i tabletów nikogo już nie dziwi. Podróż autobusem to świetna okazja do sprawdzenia poczty, przeczytania informacji ze świata czy podzielania się jakimiś informacjami ze znajomymi. Nowoczesne aplikacje ułatwiają też planowanie podróży, sprawdzanie dogodnych przesiadek czy lokalizacji na mapie.

Ale aby korzystać z tych dobrodziejstw techniki trzeba mieć także dostęp do internetu i naładowaną baterię. A co jeśli pilnie potrzebujemy skorzystać ze smartfonu, a zabraknie nam zasięgu, miesięcznego transferu czy prądu? Podróżnym z Lublina powoli te rzeczy nie straszne. Lokalne władze zdecydowały, że cała flota miejskich autobusów i trolejbusów będzie oferowała dostęp do darmowego internetu bezprzewodowego. Wi-fi dostępne jest już w zdecydowanej większości pojazdów. Do wykonania pozostał jeszcze montaż urządzeń w około 70 pojazdach.

Koszty? Same urządzenia to koszt okołu 200 zł, transferu: ok. 14 zł.

Ale na internecie rewolucja się nie kończy. Władze miasta właśnie sprawdzają czy podróżni chcieliby korzystać także z bezpłatnych ładowarek. W kilku autobusach na dachu zostały zamontowane panele fotowoltaiczne, a we wnętrzu porty USB. Wystarczy mieć własny kabel, aby podłączyć się do sieci i podładować telefon. Od jesieni można też korzystać z ładowarek na przystanku przy Ogrodzie Saskim. Jeśli pomysł ładowarek w autobusie się sprawdzi, ma być sukcesywnie rozszerzany także na kolejne pojazdy. Koszt jednej szacowany jest na około 200 zł.

Chcielibyście aby w waszych miastach komunikacja miejska oferowała podobne udogodnienia? A może macie inne warte wdrożenia pomysły jak zachęcić do korzystania z publicznego transportu?

Więcej o technologicznych zmianach w komunikacji miejskiej w Lublinie czytaj też na lublin.wyborcza.pl.

Udostępnij

Przeczytaj także

Robert Konieczny i jego najlepsze projekty. Monografia KWK Promes „budynki + idee” jest jak dobry wykład!
Willa Wolfa w Gubinie. Pierwszy nowoczesny budynek Miesa van der Rohe
Dworzec Metropolitalny w Lublinie z I Nagrodą na World Architecture Festival w Singapurze!

Polecane

Nudzisz się na przystanku? Wydrukuj sobie historię!
Ochrzcili ją stajnią jednorożców. Kolorowa wiata tramwajowa w Łodzi
Innowacyjne Dworce Systemowe czy klony? Nowe dworce PKP w mniejszych miastach

Skomentuj:

Lublin zachęca do komunikacji miejskiej. Na co można liczyć w autobusie?

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej