[WASZE PROJEKTY] Kościół w Łanach Tyczyńskich. Świątynia jako przestrzeń sacrum
Architektura sakralna to zawsze trudne wyzwanie. Kościół musi być nie tylko estetyczny i funkcjonalny, ale zapewniać także atmosferę sprzyjającą kontemplacji i duchowego rozwoju. Z tym niełatwym zadaniem zmierzył się Marcin Kuźniar w projekcie kościoła w Łanach Tyczyńskich w ramach obrony pracy magisterskiej na Politechnice Rzeszowskiej.
Jak zaprojektować formę architektoniczną świątyni, która sama sobą przemówi językiem sacrum? Jaka powinna być architektura kościoła we współczesnym świecie albo jego wizja w ogóle? - te pytania postawił sobie Marci Kuźniar przystępując do projektu swojej pracy magisterskiej. Odpowiedzią na nie jest projekt kościoła w Łanach Tyczyńskich, który miał być próbą jak najprecyzyjniejszego i najczytelniejszego uchwycenia sacrum w zmaterializowanej formie.
Nie można jednoznacznie powiedzieć, że da się zaprojektować kościół, który sam przemówi językiem sacrum. Można jedynie przyznać, że kreując atmosferę i charakter kompozycji należy dążyć do tego, żeby sprzyjała ona różnorodnym formom modlitwy i uczestnictwa w liturgii oraz rytuałach. Wizja kościoła w jego materialnym wymiarze leży w gestii architekta. Odpowiada on na różnorodne uwarunkowania, zatem niezależnie od wizji musi on być świadom wielopłaszczyznowego kontekstu i z szacunkiem się do niego odnieść - mówi autor pracy o swoim projekcie.
Projekt zakłada powstanie kolejnych wydzielonych stref, które przechodzą stopniowo od świeckiej strefy profanum do znajdującej się w centrum strefy sacrum i przestrzeni sprawowania eucharystii. Pomiędzy nimi wytyczono kolejno naturalistyczny ogród, w którym znajdują się cztery zespoły cel. Droga prowadząca do strefy sacrum jest prosta, odchodzą od niej jednak kręte ścieżki będące symbolicznym odzwierciedleniem błądzenia człowieka, który schodząc z drogi prowadzącej do Boga zaczyna błądzić w poszukiwaniu szczęścia.
Kolejną sferą jest natura podporządkowana regułom geometrycznym w postaci alei dookoła świątyni zaprojektowanej w formie okręgu wraz ze stacjami Drogi Krzyżowej. Dalej wydzielony został pierścień otaczający plac przed świątynią oraz dziedziniec przed kościołem.
Szósta przestrzeń to wieniec kaplic, konfesjonały, zakrystie świątyni i chór na galerii wraz z obejściem pod nim oraz eliptyczna kopuła z oculusem.
Struktura ścian osłania nawę swoją masywną budową jakby chroniąc je z zewnątrz, zamyka przestrzeń, jednoznacznie oddziela. Posadzka oddziela od Ziemi, sklepienie od Nieba.
Siódma przestrzeń to nawa, a w szczególności centralnie umieszczone w niej prezbiterium z tabernakulum.
Forma świątyni została podporządkowana geometrycznym regułom. Została zaprojektowana jako budowla centralna na planie koła, co ma ułatwiać nawiązywanie kontaktu wzrokowego, który pozwala być bliżej innych osób, także w wymiarze emocjonalnymi. Zgromadzenie wiernych dookoła ołtarza oddaje wspólnotowy charakter eucharystii.
Dookoła dziedzińca świątyni biegnie częściowo przysypany ziemią pierścień o funkcji uzupełniającej.
Forma zewnętrzna elewacji kościoła wyraża przyjęte założenie ideowe dążenia od ciężkości do lekkości. Wyraża dążenie do doskonałości i nieskończoność. Im wyżej tym poszczególne elementy stają się drobniejsze, wzrasta też stopień wygładzenia faktury na ich powierzchni. Budowana z nich struktura z każdym kolejnym poziomem staje się lżejsza i delikatniejsza.
Skomentuj:
[WASZE PROJEKTY] Kościół w Łanach Tyczyńskich. Świątynia jako przestrzeń sacrum