WASZE PROJEKTY: Nowe Oceanarium w Gdyni. Dyplom roku SARP 2015
Projekt Oceanarium w Gdyni Mikołaja Adamusa otrzymał nagrodę SARP im. Zbyszka Zawistowskiego Dyplom Roku 2015. Na uznanie zasługuje nie tylko forma obiektu, ale też zadanie, które postawił przed sobą młody architekt. Jak ponownie otworzyć molo na morze i jak zachęcić ludzi do odwiedzin kluczowej dla miasta przestrzeni.
Mikołaj Adamus w swoim projekcie postawił sobie na początku pytanie. Co zrobić, żeby molo, które dziś od morza osłonięte jest betonowym falochronem, stało się atrakcją dla mieszkańców i turystów i aby chcieli spędzać tutaj czas.
Zaproponował wprowadzenie nowej funkcji i budynku, który w większej części schowany będzie pod poziomem terenu aby nie zdominować przestrzeni, ale jednocześnie uniesie ją na tyle, aby otworzyć nam szeroki widok na morze ponad istniejącym falochronem.
Główną ideą projektu jest nie tyle stworzenie budynku, co próba wygenerowania miejsca. Molo Południowe jest przestrzenią o wyjątkowym charakterze. Jego zakończenie, natomiast, jest zdecydowanie najważniejszym jego punktem. Oprócz wzmocnienia tożsamości miejsca istnieje potrzeba zaktywizowania obszaru końca molo i stworzenia tam atrakcji, która przyciągnie tam więcej ludzi. Miejsce to wymaga obiektu, który jest częścią nabrzeża i który bezpośrednio wynika z urbanistyki i całościowego pomysłu na ten obszar - mówi o swoim projekcie Mikołaj Adamus.
Zaprojektowany budynek składa się z czterech poziomów. Bezpośrednio z molo dostępna jest część mieszcząca w sobie kawiarnie i stanowiąca rodzaj zadaszonego placu osłoniętego od warunków atmosferycznych maksymalnie transparentnymi ścianami. Poniżej znajduje się część administracyjna i zaplecze. Na kondygnacjach -2 i -3 główna atrakcja, czyli oceanarium, którego cześć wystawowa otacza główny wewnętrzny basen oraz niezbędne zaplecze techniczne. Dach budynku został wykorzystany jako dodatkowy, tym razem odkryty taras otwierający nam jeszcze szersze widoki.
Forma budynku jest niezwykle oszczędna i minimalistyczna. O podziałach elewacji a także linii kompozycyjnych rzutów decydowały ściśle określone zasady. Jak wyjaśnia architekt:
Podczas projektowania swojego obiektu starałem się, wzorem wielkich architektów, wykorzystać złote proporcje oraz ciąg Fibonacciego do wytworzenia linii kompozycyjnych, decydujących o podstawowym wyrazie geometrii mojego budynku . Proporcje te wykorzystałem zarówno przy tworzeniu rzutów jak i elewacji budynku. Wydało się to jeszcze bardziej na miejscu ze względu na powiązanie funkcji obiektu z naturą . Co ciekawe, spirala ta jest czymś co występuje w naturze. W uformowaniu galaktyk, kształtach huraganów, w muszlach jak również w roślinach.
- Więcej o:
Gdyński Modernizm w Obiektywie 2016 [WYNIKI KONKURSU]
100. Oddanie stulecia. Wystawa Dyplomów Wydziału Architektury PW
Dużo bieli i szkła. Jest projekt nowej mariny w Gdyni
Świeże pomysły na architekturę [WASZE PROJEKTY]
Najlepszy łódzki dyplom wg SARP [WIZUALIZACJE]
Gdynia Waterfront już otwarte [DUŻE ZDJĘCIA]
Apartamenty Esencja II - nowa inwestycja na poznańskich Garbarach
Co by było, gdyby... Niezrealizowane wizje architektów dla polskich miast. Miało być spektakularnie