Partnerzy

Aktualności

Architektura na świecie

Architektura w Polsce

Wywiady

Ikony architektury

Projekty i realizacje

Miał być najnowocześniejszym szpitalem na Śląsku. Zrównali go z ziemią

red

W Zabrzu wysadzili w powietrze skrzydło Akademickiego Centrum Medycznego

Plany były spektakularne. W Zabrzu miał powstać symbol potęgi śląskiej medycyny. Pomysł jego budowy powstał już w latach 70. minonego wieku. Przez dekadę udało się wylać fundamenty i postawić mury. Jednak nadszedł kryzys przełomu lat 70. i 80. i budowa stanęła.

Dopiero w latach 90. pojawił się pomysł na stworzenie w tym miejscu Akademickiego Centrum Medycznego. W 1998 r. przygotowano nowy projekt, powstał on w pracowni GORGOŃ biuro architektoniczne oraz francuskim biurze Architecture-Studio.

Ogromna budowla miała składać się z kilku skrzydeł. Budynek miał być wysoki na 12 pięter, posiadać lądowisko dla helikopterów oraz tysiąc łóżek. W środku komfortowe pomieszczenia oraz najnowocześniejszy sprzęt. Na zrealizowanie spektakularnych planów zabrakło pieniędzy.

Władze Śląskiego Uniwersytetu Medycznego podjęły decyzję o sprzedarzy zajmującego 40 hektarów terenu. Uznały też, że dostaną za działkę więcej pieniędzy jeśli zniknie z niej szkielet niedokończonego budynku. W ten oto sposób kończy się historia zabrzańskiego "szkieletora".

Udostępnij

Przeczytaj także

Robert Konieczny i jego najlepsze projekty. Monografia KWK Promes „budynki + idee” jest jak dobry wykład!
Willa Wolfa w Gubinie. Pierwszy nowoczesny budynek Miesa van der Rohe
Dworzec Metropolitalny w Lublinie z I Nagrodą na World Architecture Festival w Singapurze!

Polecane

Esencja na Dolnym Mieście w Gdańsku. Nawiązuje do przedwojennej, wielkomiejskiej kamienicy
Nowy Wełnowiec w Katowicach projektu JEMS Architekci. Na terenie dawnych Zakładów Metalurgicznych Silesia powstanie…
Warszawa: Apartamenty Beethovena - nowa inwestycja na Mokotowie projektu Grupa 5 Architekci

Skomentuj:

Miał być najnowocześniejszym szpitalem na Śląsku. Zrównali go z ziemią

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej