Pierwszy w Polsce podziemny dworzec kolejowy. Nowy Kraków Główny [DUŻO ZDJĘĆ]
Budowa trwała trzy lata. Kilka dni temu nastąpiło jego uroczyste otwarcie. To pierwszy całkowicie podziemny dworzec kolejowy w Polsce






























Za projekt dworca odpowiada Agencja Architektoniczna Centrum. Obiekt znalazł się pod powierzchnią peronów. Na co dzień oprócz pociągów dalekobieżnych dworzec obsługuje ruch podmiejski, z dworca można też pociągiem dojechać do portu lotniczego Kraków-Balice. Blisko kolejowego dworca znajduje się też dworzec autobusowy oraz tunel dla tramwajów. Nowy dworzec to ostatni etap budowy nowoczesnego centrum przesiadkowego.
Z nowego dworca można szybko dostać się na pięć peronów. Na każdy z nich można wjechać windą lub ruchomymi schodami. Pasażerowie korzystać mogą z 28 kas biletowych, Centrum Obsługi Klienta, punktu informacyjnego i bagażowych skrytek.
Oprócz tego na dworcu znalazła się przestrzeń komercyjna z kilkudziesięcioma punktami handlowymi i gastronomicznymi. Ciekawostką jest powstały w 1996 r. dwumetrowy, żeliwny globus, który pierwotnie stał na poziomie peronów, a teraz zdobi wnętrze dworcowego holu.
Stary budynek dworca zostanie wkrótce zamknięty. Kolejarze chcą, by w przyszłości w jego wnętrzu znalazło się kino:
Chciałbym, by było tam kino. Wówczas ten piękny gmach zyskałby funkcję kulturalną, uzupełniając ofertę powstającego w tym miejscu zintegrowanego centrum komunikacyjnego - powiedział krakowskiej Gazecie Wyborczej Jarosław Bator, dyrektor PKP odpowiedzialny za nieruchomości.
Możliwość adaptacji starego budynku dworca na kino potwierdził Jan Janczykowski, małopolski konserwator zabytków:
Z konserwatorskiego punktu widzenia nie ma przeciwwskazań, by ulokować w tym miejscu sale kinowe. Na parterze znajduje się pięć sal, które można w ten sposób zaadaptować, pod warunkiem że nie będą dzielone trwałymi ściankami - mówił Gazecie.
Kolejarze liczyli na to, że nowy dworzec otwarty zostanie jeszcze przed Mistrzostwami Euro 2012, jednak jego oficjalne otwarcie nastąpiło dopiero kilka dni temu. Całkowity koszt inwestycji to 130 mln zł brutto. Część tej kwoty pochodzi z funduszy unijnych.
- Więcej o:
Dworzec Łódź Fabryczna gotowy w 97 procentach [ZDJĘCIA]
ArKITekczer tygodnia: Poznań City Center zwany "chlebakiem"
Powojenne bloki z Polski wcale nie są nudne! Oto te najciekawsze [PRZEGLĄD]
Bronią ikony postmodernizmu. Trwa protest przeciwko wyburzeniu dworca w Częstochowie: Nasz dworzec. Wspólna sprawa!
Dom towarowy Fedora Karpego w Gliwicach. Modernistyczna bryła z tarasami na dachu
Kuracjusze i wczasy zakładowe. Najbardziej znane ośrodki wczasowe z PRL-u
Tak będzie wyglądać Muzeum Poczty Polskiej w Gdańsku. Przejdzie gruntowną modernizację
Kraków: "Portowa Zabłocie" zmieni oblicze dzielnicy? Już nie tylko fabryki i port rzeczny