Największe w Europie wodne skrzyżowanie! Niezwykły wyczyn inżynieryjny
W okolicach Magdeburga znajduje się nietypowe skrzyżowanie bezkolizyjne - ponad rzeką Łabą przerzucony został prostopadły do jej koryta kanał żeglowny.
W 2003 roku w okolicach Magdeburga ukończono nietypową inwestycję - ponad rzeką Łabą przerzucono kanał wodny zdatny do żeglugi. Budowa trwała blisko sześć lat i pochłonęła pół miliarda euro. Jej efektem stał się największy w Europie akwedukt będący dwupoziomowym skrzyżowaniem dwóch cieków wodnych.
Blisko kilometrowej długości (918 metrów) konstrukcja powstała przy użyciu 68 tysięcy metrów sześciennych betonu, do którego zbrojenia zastosowano 24 tysiące ton stali. Już same dane liczbowe mogą przyprawić o zawrót głowy. Jednak dopiero kiedy na dwóch poziomach „wodnej autostrady” mijają się słusznych rozmiarów jednostki pływające, widz dostrzega potęgę myśli inżynierskiej stojącej za całą realizacją.
Co ciekawe, pierwsze plany realizacji kanału w okolicach Magdeburga powstały jeszcze w 1919 roku. Nieco wcześniej, bo w 1914 roku wzniesiono w Minden podobny akwedukt ponad rzeką Wezerą. Zniszczona w czasie II Wojny Światowej żelbetowa struktura została odbudowana w 1949 roku. Od ponad dwóch dekad w jej miejscu funkcjonuje nowy, stalowy most wodny dostosowany do wymogów współczesnej żeglugi śródlądowej.
Skrzyżowanie wodne są stosunkowo powszechne w krajach o rozwiniętym budownictwie hydrotechnicznym. W Polsce istnieje jedna taka struktura, nieporównywalnie mniejsza nie tylko od konstrukcji z okolic Madgeburga, ale także od tej z Minden. W Fojutowie (woj. kujawsko-pomorskie) znajduje się niewielki, mierzący 75 metrów długości, akwedukt. Wzniesiony w latach 1845 - 1849 ceglano-żelbetowy obiekt stanowi skrzyżowanie Czerskiej Strugi oraz Wielkiego Kanału Brdy.
Skomentuj:
Największe w Europie wodne skrzyżowanie! Niezwykły wyczyn inżynieryjny