Miastoszpeciciel 2014 dla warszawskiej Rotundy [WYNIKI]
Zakończył się konkurs Miastoszpeciciel 2014. Główna nagroda powędrowała do banku PKO BP za obwieszanie reklamową siatką warszawskiej Rotundy
Zwycięzcę zorganizowanego przez Stowarzyszenie "Miasto Moje A W Nim" wybrała Komisja Konkursowa złożona ze społeczników, architektów, krytyków i dziennikarzy zajmujących się przestrzenią miejską. Tytuł Miastoszpeciciela otrzymał PKO Bank Polski, za systematyczne zasłanianie wielkoformatowymi reklamami budynku Rotundy przy ul. Marszałkowskiej w Warszawie.
Komisja miała z czego wybierać. Internauci przesłali 57 zdjęć, z których 10 weszło do finału. Uzasadniając swój wybór Komisja wskazała na "trzy grzechy PKO":
O Po pierwsze, PKO Bank Polski jest spółką z udziałem Skarbu Państwa i z tego powodu firma powinna przykładać większą wagę do wartości ważnych dla społeczeństwa, takich jak wspólna przestrzeń i piękno krajobrazu.
O Po drugie, Rotunda jest budynkiem cennym architektonicznie. To ikona powojennego modernizmu, budynek rozpoznawalny i mający duże znaczenie dla krajobrazu Warszawy. Wykorzystywanie pawilonu jako stojaka reklamowego świadczy o pogardzie dla wysiłku projektantów, niskiej wrażliwości estetycznej i braku szacunku dla mieszkańców Warszawy.
OTrzecim powodem przyznania nagrody są liczne obietnice składane przez PKO BP, które jak dotąd pozostają jedynie deklaracjami na papierze. W 2013 roku bank przeprowadził akcję "Rotunda 2013”, której ostatnim etapem miała być rewitalizacja obiektu. Ponad rok po zakończeniu konsultacji budynek Rotundy nadal służy bankowi za stelaż reklamowy
Do sprawy odniósł się już PKO Bank Polski. W przesłanym oświadczeniu tłumaczy:
Odsłonięcie zniszczonej elewacji budynku nie wpłynęłoby na poprawę jakości przestrzeni publicznej centrum Warszawy. Natomiast zdecydowanie obniżyłoby komfort pracy banku i obsługi klientów w Rotundzie. Siatka na budynku pełni bowiem funkcję zastępczej klimatyzacji, której z uwagi na stan techniczny obiektu nie można zainstalować.
Prócz głównej nagrody przyznano również dwa wyróżnienia. Swojego Miastoszpeciciela wybrali też internauci. Wyróżnienie zdobył wjazd do Krakowa ulicą Josepha Conrada oraz rynek w Limanowej.
Tytuł Miastoszpeciciela Publiczności powędrował do Kielc i tamtejszej kamienicy, która oblepiona reklamami została nazwana przez internautów "ścianą płaczu".
- Więcej o:
Kolejna Makabryła się sypie. "Bydgoskie San Francisco" do remontu
Kontrowersyjna odbudowa kamienicy w Warszawie
Polisz Arkitekczer: największe kity polskiej architektury [cz. II]
ArKITekczer tygodnia: Najbardziej kiczowaty hotel w Polsce?
Wieża ciśnień w Szczytnie - zabytek, makabryła i Torre Apartments
Taśmy - element architektury w dobie koronawirusa
Wola Korzeniowa: figura Matki Boskiej została przemalowana. Odzyskała dawny wygląd
Wieża ciśnień w Lęborku - makabryła zamiast wizytówki miasta