Najlepszy na świecie most jak model DNA - Helix Bridge w Singapurze
Most dla pieszych Helix Bridge w Singapurze uznano podczas World Architecture Festival 2010 w Barcelonie za najlepszą konstrukcję transportową na świecie. Stalowa kładka ma formę podwójnej helisy, podobnej do tej tworzącej DNA. Znów natura jest najlepszym inżynierem, bo tego typu forma jest bardziej wydajna od zwykłych mostów.
Helix Bridge w Singapurze - otwarta w 2010 roku kładka dla pieszych, wyznacza nowe spojrzenie na inżynierię przyszłości. Most powstał w żywiołowo rozwijającym się południowym fragmencie centrum Singapuru - nazywanym Marina Bay. To tu znajduje się jeden z najbardziej niesamowitych kompleksów hotelowych z kasynem - Marina Bay Sands, który tworzą trzy 55-piętrowe wieże podtrzymujący hektarowy podniebny taras z basenami i ogrodami.
W okolicy powstaje coraz więcej luksusowych hoteli i kasyn, dlatego już w 2006 roku władze miejskie ogłosiły zamknięty konkurs na projekt kładki dla pieszych. Z 36 prac wybraną projekt stworzony przez konsorcjum pracowni australijskiej Cox Rayner Architects współpracującej z singapurskim biurem Architects 61.
Zobacz także: Marina Bay Sands i podniebny basen>>
Helix Bridge - inspiracja naturą
Ich praca - Helix Bridge - wzoruje się na naturze, by stworzyć najbardziej ekonomiczną konstrukcję. Most tworzą spirale , podwójne helisy, podobne do tych, z których składa się DNA żywych organizmów. Taka konstrukcja zużywa znacznie mniej stali, niż w przypadku zwykłych mostów wspornikowych.
Plusem spiralnej konstrukcji jest też wykreowanie lekkiej i transparentnej tuby, we wnętrzu której biegnie kładka. Dzięki czemu nad pomostem powstała konstrukcja zadaszenia, wypełnionego w dużej mierze przez szkło - daje ono cień i chroni przed deszczem, co jest bardzo przydatne w tropikalnym klimacie Singapuru.
Helix Bridge nocą
Helix Bridge wykonano w całości ze stali nierdzewnej, jednak wieczorami mieni się tysiącami kolorów, bo cała jego konstrukcja wyposażona jest w LED-ową iluminację. Kreują one świetlne wstęgi opasujące całą kładkę. Dodatkową atrakcją mostu są cztery punkty widokowe - w formie wystawionych na zewnątrz platform, z których można podziwiać urzekającą panoramę Marina Bay pełną drapaczy chmur.
Licząca 280 metrów długości kładka została oddana do użytku 18 lipca 2010 roku. Zbudowano ją pomiędzy Benjamin Sheares Bridge i mostem dla ruchu kołowego Bayfront Bridge, z tym ostatnim styka się w środkowej części.
Zobacz także: Lustro nad przepaścią. Przezroczyste mosty w Chinach>>
- Więcej o:
Najwyższy na świecie budynek z prefabrykatów stanął w Singapurze
Wodospad pod szklaną kopułą na lotnisku w Singapurze. Jest najwyższy na świecie
Kolonia bloków w Singapurze 31 6-piętrowych bloków poukładano na sobie niczym klocki Jenga
Najfajniejsze kładki i ścieżki rowerowe w Polsce i na świecie [PRZEGLĄD]
Poznań: tak będzie wyglądała kładka pieszo-rowerowa nad Wartą. Połączy Wildę i Rataje
Ruchoma kładka jak nowoczesna, miejska rzeźba
Kładką przez most Łazienkowski - pieszo i na rowerze
Okrągła kładka dla rowerów. Tak robią to w Holandii