Dom w polskim krajobrazie
W naszym kraju nieczęsto spotyka się tak nieinwazyjną architekturę. Niska bryła i naturalne materiały w doskonały sposób harmonizują z zielenią otoczenia i przecinającym działkę kilkumetrowym uskokiem. Projekt katowickiej pracowni Archistudio Studniarek + Pilinkiewicz został wyróżniony w XIII edycji konkursu "Polski Cement w Architekturze".
Nagroda ta jest przyznawane corocznie, dla najlepszej realizacji architektonicznej z użyciem technologii żelbetowej, wykonanej i przekazanej do użytku w poprzedzającym roku. W projekcie "Domu w krajobrazie" jury konkursu doceniono użycie betonu w sposób tworzący spójną całość kompozycji architektonicznej utrzymanej w duchu eleganckiego minimalizmu.
Budynek został zlokalizowany pośród malowniczego krajobrazu Małopolski. Kilkumetrowy uskok, ryjący swoją stromizną obszar działki, stanowi dynamiczny akcent wśród otwartej i łagodnie wypiętrzonej okolicy. W kształtowaniu architektury budynku, został on wykorzystany jako główny punkt odniesienia.
"Dom w krajobrazie" posiada zabudowania gospodarcze. Składa się z dwóch, prostopadłościennych brył, które są rozlokowane na działce tak, by tworzyły ramiona kąta rozwartego. Część gospodarcza została zagłębiona w stoku, a jej dach stanowi kontynuację płaszczyzny wyżej położonego terenu. Część mieszkalna natomiast stoi na skraju uformowanej przez zabudowania półki, pozwalając w ten sposób ukryć część gospodarczą przez nieproszonym wzrokiem z zewnątrz. Jej horyzontalne okna wychodzą wprost na otwartą przestrzeń roztaczającą się u podnóża skarpy, co pozwala "wpuścić" krajobraz do wnętrza domu.
By jeszcze bardziej wkomponować budynek w otoczenie, architekci z Archistudio Studniarek + Pilinkiewicz postanowili wykorzystać w budowie szereg naturalnych materiałów i połączyć je z jego żelbetową konstrukcją domu. Na ścianach znajdują się więc okładziny z naturalnego kamienia, a część elewacji i stolarka została wykonana z drewna. W wykończeniu wnętrza dużą rolę odgrywa beton, wykorzystany w konstrukcji stropów, posadzek i słupów nośnych. Pełni rolę wielkoformatowych elementów, których chłód i surowość została zredukowana poprzez zestawienie ich z ciepłym drewnem i delikatnymi faflami szkła. Niedoskonałość betonu, pełnego rys, mikropęknięć i przebarwień, powstałych w wyniku procesu budowlanego, podkreśla naturalność i niepowtarzalność tego materiału.
- Więcej o:
Waterfront przy Skwerze Kościuszki w Gdyni. Pierwsze budynki mieszkalne i biurowe gotowe
Iliard Architecture & Interior Design projektuje wnętrza dla Við Tjarnir na Wyspach Owczych
Pas startowy dawnego lotniska zamienili w imponujący park
Walter Gropius - nie tylko Bauhaus [ZNANI ARCHITEKCI]
Tauberphilharmonie - filharmonia w niemieckim miasteczku Weikersheim. Surowa bryła wśród miękkich pagórków
Kave Home dla Fundació Joan Miró - światło, kolor, duch
Zlin - od butów Baty do mekki funkcjonalizmu
Bruno Taut: kolorowy modernizm [ZNANI ARCHITEKCI]