Partnerzy

Aktualności

Architektura na świecie

Architektura w Polsce

Wywiady

Ikony architektury

Projekty i realizacje

Maserati w salonie - konkurs Design Driven rozstrzygnięty

dll

Skoro współczesne samochody przypominają nieraz dzieła sztuki, to dlaczego nie projektować garaży, które eksponowałyby ich walory?  - pytają organizatorzy konkursu Design Driven.

Rodzina Pininfarina, Chris Bangle, Luc Donckerwolke, czy też Walter de Silva są dla wzornictwa samochodowego tym, czym dla architektury jest Frank Gehry, Zaha Hadid, Norman Foster i Daniel Libeskind. Bryły samochodów, które wychodzą z desek kreślarskich, przypominają nieraz dzieła sztuki. Dla takich aut, zwykły garaż staje się muzealnym magazynem, gdzie sztuka zostaje schowana pod białą, tekstylną płachtą. Są jednak ludzie, którzy kochają piękne samochody na tyle, by zagwarantować im ekspozycję godną najcenniejszych klejnotów.

Do takich projektantów skierowany był konkurs Design Driven, zorganizowany przez producenta luksusowych aut Maserati oraz miesięcznik Architectural Digest. Jego celem było pokazanie, że nie tylko architektura salonów wystawowych i muzeów marek samochodowych ściśle nawiązuje do charakteru wystawianych aut, lecz można ją spotkać także i w mniejszej skali - w projektach garaży domów jednorodzinnych.

Konkurs przeprowadzony został w dwóch kategoriach - projektów zrealizowanych i projektów koncepcyjnych. W ciągu kilku miesięcy jego trwania wpłynęło ponad 125 zgłoszeń, z których wybrano dwie najlepsze. Zwycięzcą kategorii projektów zrealizowanych został:

Holger Shubert  (Archisis Design and Architecture)

Architekt jest zarazem właścicielem domu, w którym mieści się zwycięski garaż . Budynek został zlokalizowany na stromym wzgórzu, wychodzącym na zachodnią stronę Los Angeles. Garaż znajduje się na pierwszym piętrze dobudówki, połączonej z drogą dojazdową za pomocą niewielkiego mostu.

Wnętrze, o powierzchni ponad 100m2, utrzymane zostało w stylu minimalistycznym. Prócz samego miejsca na samochód znajduje się tu także telewizor, kanapa, półka z książkami, a także mała kuchnia, łazienka i biblioteka. By podczas startu silnika nie napełniać wnętrza spalinami, w podłodze, w miejscu, w którym stoi samochód, ukryto zdalnie sterowaną rampę. Podniesienie jej delikatnie "wypycha" auto na zewnątrz, gdzie bez przeszkód można odpalić silnik.

a w kategorii projektów koncepcyjnych:

Chris Altman (Stubbs Muldrow Herin Architects)

Projekt Altmana ma za zadanie redefiniować pojęcie garażu , z miejsca składowania samochodu, na miejsca, w którym byłby on wystawiany. Jak przyznaje sam architekt, inspiracją dla jego propozycji był samochód marki Maserati. Niska i wydłużona bryła budynku ma wywoływać wrażenie ruchu. Wapienna elewacja ma z kolei tworzyć mocny kontrast z technologicznym zaawansowaniem samochodu.

Także system parkowania, zdaniem autora, został zaczerpnięty z wyścigowej tradycji firmy. Poszczególne miejsca parkingowe, zlokalizowane zostały na obrotowych płytach, dzięki czemu kierowca może schować samochód do garażu, bez potrzeby manewrowania nim.

Wszystkie nadesłane prace, możecie zobaczyć na stronie konkursu www.designdriven.us.

 

Udostępnij

Przeczytaj także

Robert Konieczny i jego najlepsze projekty. Monografia KWK Promes „budynki + idee” jest jak dobry wykład!
Willa Wolfa w Gubinie. Pierwszy nowoczesny budynek Miesa van der Rohe
Dworzec Metropolitalny w Lublinie z I Nagrodą na World Architecture Festival w Singapurze!

Polecane

Znani architekci: Gerrit Rietveld. Nie tylko czerwono-czarne krzesło i Dom Rietvelda
Willa Tugendhatów w Brnie. Ekskluzywny modernizm Miesa van der Rohe [IKONY ARCHITEKTURY]
Najdroższy i największy dom jednorodzinny świata. Antilla Tower w Mumbaju

Skomentuj:

Maserati w salonie - konkurs Design Driven rozstrzygnięty

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej