Medialne fasady
Są coraz popularniejsze. Wykorzystywane w najróżniejszych rodzajach budowli, tworzą nowy dialog pomiędzy światem wirtualnym i rzeczywistym.
Fasady medialne tworzą nowy dialog pomiędzy przestrzenią cyfrową, architekturą i urbanistyką. Wirtualny obraz, bryła i jej zawartość oddziałują na siebie, stanowią koherentne i uzupełniające się dzieło. Zmieniająca się fasada ożywia przestrzeń miasta oraz zdecydowanie przyciąga uwagę. Dlatego też często wykorzystuje się medialną fasadę do różnego rodzaju reklamy . Ważne jest jednak, by nie była ona elementem dominującym lecz uzupełniającym. Reklama zatem musi współgrać z bryłą i funkcją budynku.
Medialna fasada zachęca do wejścia do budynku, może też wiele przekazać, nie pozostając jedynie dekoracją w dużej skali. Wyróżnia się zarówno fasady medialne statyczne, jak i ruchome. Może to wiązać się z iluminacją; oświetlenie naturalne i sztuczne, niekiedy w połączeniu, daje zaskakujące efekty dekoracyjne. Wyświetlane na budynkach obrazy są niezwykle dynamicznym rozwiązaniem. Gdy jednak wyświetlany obraz nie jest zintegrowany z bryłą, wnętrzem i funkcją, fasada wydaje się oderwana od obiektu. W tym wypadku zaczyna funkcjonować, jako indywidualny, osobny wyraz działalności artystycznej.
Przy analizie medialnych fasad kwestią problematyczną jest oszczędność energii. Nie da się ukryć, że medialne fasady, w zależności od tego, jak jasna i duża jest powierzchnia oraz gęstość pikseli, zużywają sporo energii. Mimo wszystko stają się coraz bardziej popularne i są wykorzystywane w najróżniejszych rodzajach budowli.
Skomentuj:
Medialne fasady