Partnerzy

Aktualności

Architektura na świecie

Architektura w Polsce

Wywiady

Ikony architektury

Projekty i realizacje

Bruno Taut: kolorowy modernizm [ZNANI ARCHITEKCI]

WG/toto
Z lewej: Osiedle-Podkowa (Hufeisensiedlung) w Britz, z lat 1925-1930, projektu Brunona Tauta; Z prawej: Bruno Tatu - Fot. z lewej: Muzeum Architektury; Z prawej: wikimedia commons - domena publiczna. Kolaż bryla.pl

Kolorowy modernizm? To brzmi jak oksymoron. Jednak mity dotyczące moderny, że to tylko styl białych pudełek, obalają dzieła Brunona Tauta, który tworzył genialne, kolorowe i pełne zieleni osiedla w Berlinie.

Zimny pudełkowaty styl, tak najczęściej określa się modernizm. Nic dziwnego, przecież papieże tego stylu ukłuli takie hasła, jak: "Dom jest maszyną do mieszkania" (Le Corbusier), "Ornament to zbrodnia" (Adolf Loos), czy "Mniej znaczy więcej" (Mies van der Rohe). Jednak to tylko jedna twarz moderny. Inną, bardziej ludzką i ludyczną, w dobrym sensie tego słowa, prezentowała twórczość Bruno Tauta, który w 1918 roku napisał: "Nie pogardzajcie tym wspaniały darem bożym, tym czystym, jasnym kolorem".

Bruno Tatut: życiorys

Bruno Julius Florian Taut urodził się 4 maja 1880 roku w Königsbergu (dziś Królewiec). Już w młodym wieku zainteresował się architekturą. Studiował w Królewcu pod okiem nauczycieli, którzy byli związani z ruchem Jugendstil, co ukształtowało jego zrozumienie estetyki i projektowania. Po ukończeniu studiów w 1902 roku wyjechał do Berlina. Współpracował z Brunonem Möhringiem, a od 1904 z Theodorem Fischerem. W 1908 roku rozpoczął studia z historii sztuki i budownictwa na Politechnice w Charlottenburgu. Rok później z Franzem Hoffmanem założył własne biuro architektoniczne Taut & Hoffmann. Razem w Walterem Gropiusem zakładali Arbeitsrat für Kunst (Radę Pracy do spraw Sztuki) - kolektyw architektów, malarzy, rzeźbiarzy i pisarzy artystycznych, rezydujących w Berlinie w latach 1918-1921.

Taut wypracował swój własny język architektoniczny - nie bał się wprowadzać koloru do prostych, modernistycznych brył.  W 1921 roku pracował nad ogólnym planem urbanistycznym dla Magdeburga. Po powrocie do Berlina, w latach 1924-1931 wraz z Hoffmanem i jego bratem zrealizowali kilka zamówień na projekt osiedli mieszkaniowych. Zaprojektowali m.in. osiedle Schillerpark w dzielnicy Berlin-Wedding, Hufeisensiedlung w Britz, część osiedla „Frei Scholle” w Tegel, Wohnstadt Carl Legien i Osiedle Leśne  "Onkel Toms Hut” w Zehlendorf. W ciągu tych ośmiu lat Taut stworzył około 12 000 mieszkań w Berlinie.

Gdy do władzy doszli narodowi socjaliści, Taut zmuszony był opuścić Niemcy. Po krótkim pobycie w Szwajcarii osiedlił się w Japonii na zaproszenie japońskiego architekta Isabura3 Ueno. W 1936 roku, kiedy Turcja, która szukała zagranicznych architektów w celu modernizacji kraju, zaproponowano mu stanowisko profesora architektury Akademii Sztuk Pięknych w Stambule. Został dziekanem zastępując Ernsta Egliego. Zmarł 24 grudnia 1938 roku. Był jedynym cudzoziemcem i nie-muzułmaninem, którego pochowano cmentarzu Edirnekapı Şehitliği w Stambule. Taut pozostawił po sobie bogaty dorobek zarówno w postaci budynków, jak i dzieł teoretycznych, które wpłynęły na rozwój architektury w XX wieku.

'Glashaus' ('Szklany Dom') Brunona Tauta na wystawę Werkbundu w Kolonii w 1914 roku. 'Glashaus' był z jednej strony świadectwem afirmacji postępu technicznego, z drugiej zaś strony - manifestem społecznej odnowy - Fot. wikimedia commons - domena publiczna
Osiedle Falkenberg w Berlinie Wschodnim - Fot. designium / shutterstock

Bruno Taut: realizacje

Lata Republiki Weimarskiej były czasem największych dokonań Tauta. Zaczynał od ekspresjonistycznych manifestów, w 1914 roku brał udział w wystawie Werkbundu w Kolonii, gdzie zaprezentował całkowicie szklany pawilon "Glashau". Przykryta kopułą budowla nie służyła żadnej konkretnej funkcji, miała być czystą syntezą sztuk: architektury, muzyki, malarstwa, rzeźby. I tu pojawiają się kolory w postaci kolorowych szyb, podłóg, balustrad.

Z czasem Taut tworzy własny język architektoniczny, w którym zgodnie z modernistyczną doktryną odrzucał zdobienia, jednak w odróżnieniu od kolegów wyróżniał mocnym i śmiałym kolorem poszczególne elementy budowli, takie jak drzwi, okna, okapy, rynny. Nie bał się koloru w budownictwie mieszkaniowym.

Osiedla w Berlinie

Po I wojnie światowej jak wiele ówczesnych europejskich metropolii Berlin trapił głód mieszkaniowy. Od początku wieku do 1925 roku w miastu przybyło ponad 2,5 miliona mieszkańców, populacja osiągnęła 4 miliony ludzi. Ścisk, tłok i brud - tak przedstawiał się wówczas Berlin dla zwykłego mieszkańca. Warunki pogarszały też stare kamienice czynszowe, podwórka-studnie, oficyny, do których nie docierało światło. Szczęśliwie w mieście zjawiły się dwie postępowe persony: idealista Taut oraz Martin Wagner, radca budowlany Berlina w latach 1926-1933, który miał wizję stworzenia miasta przyjaznego dla jego mieszkańców. Ten ostatni walczył o to, by nawet mieszkania dla robotników miały widne kuchnie, balkony, loggie, a każde osiedle mnóstwo zieleni.

Wagner i Taut stworzyli razem Osiedle-Podkowę (Hufeisensiedlung) w Berlinie. Budowane je w latach 1925-1930 wokół stawu, który był sercem założenia. Zielony park otacza podkowa zabudowy wielorodzinnej wijąca się na długości 350 metrów. To jednak nie gdański Falowiec, ale niski blok pełen balkonów, kolorów, mieszkańcy na parterze mieli nawet prywatne ogródki. Od podkowy odchodzą promieniście niskie bloki zatopione w zieleni.

Ta była też głównym spoiwem osiedla Falkenberg, jednego z wczesnych dzieł Tauta. Budowano je w latach 1913-1916 według idei miasta-ogrodu. Kolorowe domy jednorodzinne i szeregowe wpisano w pagórkowaty teren. Choć budynki są jednakowe, proste i tanie, to jednak wyrazistego i zindywidualizowanego charakteru nadają im piękne wzory malarskie.

Domki szeregowe na Załęskiej Hałdzie na ul. Przodowników - Fot. Autorstwa Marek Mróz - Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=32762992
Jeden z budynków zespołu mieszkaniowego Zakładów Hohenlohego w Katowicach - ul. Barbary 12 - Fot. I, PetrusSilesius, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2532629

Bruno Taut: realizacje w Polsce

Warto zwrócić uwagę na dwie "polskie" realizacje Tauta. Obie znajdują się w Katowicach i powstały na zamówienie Zakładów Hohenlohego, obecnie podlegają kopalni Wujek. Nazwisko ich autora historycy sztuki odkryli w archiwach dopiero kikanaście lat temu.

Pierwszym dziełem tego architekta w Katowicach jest kwartał zabudowy przy ulicach Barbary, Głowackiego i Skalnej, budowany w latach 1920-1915, kolejnym robotnicze domy szeregowe na Załęskiej Hałdzie, przy ulicach Przodowników i Przekopowej, których budowa ruszyła po pierwszej wojnie światowej.

Oba zespoły przetrwały do naszych czasów, jednak lata świetności mają dawno za sobą. Zabudowa kwartałowa w południowej części śródmieścia dziś jest szara. Niektóre budynki nadbudowano, pozmieniano też okna. Jednak fantazję architekta można dostrzec głównie w zachowanych detalach. Od ulicy partery są z czerwonej cegły, mają półkoliste okna. Wyższe piętra są proste, tynkowane. Łuki nad przejazdami bramnymi mają niespotykane układy cegieł, tworzą miękkie linie, które zawijają się niczym roślinne pnącza. W parterach między oknami pojawiają się też inne bajeczne motywy, wszystkie wyczarowane z cegły. Od strony podwórza uwagę zwracają wybrzuszenia klatek schodowych z dużymi okrągłymi oknami.

Domki szeregowe na Załęskiej Hałdzie mają wiejski charakter. Taut często odwoływał się do idei miasta ogrodu. Szeregowce były tylko częścią większego osiedla. Jego budowę przerwała wojna oraz późniejszy plebiscyt, powodujący zmianę granic, w efekcie którego Katowice znalazły się w Polsce. Domki są parterowe, z malutkimi ogródkami. Wysoki dach opadający aż do okien powoduje, że budynki są przysadziste, ale zarazem przytulne.

Szkoda, że stan obu założeń nie pozwala na to by stały się atrakcją turystyczną. Natomiast w Berlinie panuje wręcz moda na Tauta. Kolorowy modernizm z międzywojnia jest do dziś zamieszkany i ciszy się dużą popularnością mieszkańców. Budynki są w idealnym stanie, bo modernizuje się je kompleksowe od lat 80. Ogrom prac renowacyjnych pokazany jest szczegółowo na wrocławskiej wystawie. Berlin tylko na tym zyskuje: sześć jego modernistycznych osiedli, w tym cztery dzieła Tauta, wpisano na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Doceniono eksperyment z czasów Republiki Weimarskiej, który stał się wzorem dla osiedli na całym świecie. A osiedla, który miał być tylko wygodnym i zdrowym miejscem do życia, stały się teraz celem wycieczek. Patrząc na twórczość Tauta można tylko się dziwić, że po II wojnie światowej modernizm obrał głównie drogę szarych, odhumanizowanych blokowisk.

Udostępnij

Przeczytaj także

Jego zdjęcie MSN obiegło całą Polskę. Patryk Wikaliński zrobił je telefonem [WYWIAD]
Renzo Piano zaprojektuje muzeum w kompleksie pałacowo-parkowym Obory w gminie Konstancin-Jeziorna
Warszawa: pawilon Cepelii znów błyszczy! Powstał tu trzypiętrowy Empik

Polecane

Znani architekci: Frank Lloyd Wright. Architektura organiczna, dom nad wodospadem i inne projekty
Znani architekci: Max Berg - nie tylko Hala Stulecia. Zrealizowane projekty i śmiałe wizje
Znani architekci: Oscar Niemeyer - poeta architektury. Brasília była dziełem jego życia

Skomentuj:

Bruno Taut: kolorowy modernizm [ZNANI ARCHITEKCI]

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej