Dominique Perrault w centrum Petersburga
Podobnie jak w Warszawie, również u naszych wschodnich sąsiadów inwestycja wielkiego architekta wisi na włosku. Finał jednej z większych i ciekawszych inwestycji w Petersburgu znacznie się opóźnia.
W bieżącym roku miała zostać zakończona kolejna wielka inwestycja zaprojektowanego przez Dominique Perrault . Nowy budynek teatru miał zostać otwarty w 2009 roku z okazji 300-lecia miasta. Tymczasem na placu budowy praca nie ustaje i nie bardzo wiadomo, kiedy nadejdzie finał całej inwestycji.
W 2003 Dominique Perrault wygrał prestiżowy konkurs na nowy budynek Teatru Maryjskiego przedstawiając koncepcję obiektu przypominającego gigantyczny złoty samorodek. Obiekt zdecydowanie wyróżniał się spośród innych nietuzinkowąformą, ciekawym zagospodarowaniem przestrzenipo obu stronach kanału i z pewnością zainteresował Rosjan błyszczącym złotem.
Zwycięski obiekt zupełnie nie nawiązuje do sąsiadującej zabudowy, odcina się od kontekstu. Nowy obiekt odcina się stylistycznie od brzegu kanału, czy regularnej siatki zabudowy. Perrault wprowadzając tak odważną bryłę postawił wszystko na jedną kartę. W Sankt Petersburgu projekt został przyjęty pozytywnie.
W rzeczywistości obiekt jest bardziej usystematyzowany, nieregularny kształt miała nadać mu siatka oplatająca całość założenia. Sprawiała ona wrażenie wielkiego, geometrycznego kokonu. Złota elewacja miała powstać z tafli mieniącego się na złoto szkła o specyficznym rysunku, przepuszczającym promienie światła do wewnątrz. Część znajdujących się pod "muszlą" przestrzeni miała być otwarta bezpośrednio na wielkie atrium doświetlające pomieszczenia biurowe, zaplecza i galerie dostępne dla publiczności.
Nowy teatr będzie mieścił w sobie m.in. salę widowiskową dla 2000 widzów, mniejszą salę dla 350 widzów, a także liczne przestrzenie pomocnicze i dydaktyczne, sale prób i nagrań. Oprócz tego z obiekcie znajdzie się reprezentacyjne foyer z restauracjami i sklepami. Nowy obiekt Teatru Maryjskiego będzie połączony z istniejącym budynkiem za pomocą dwóch łączników: pierwszy będzie łącznikiem technicznym, tylko dla pracowników; drugi, w całości szklany łącznik, będzie znajdował się nad kanałem. Z tego miejsca będzie można podziwiać wspaniałe widoki na kanał i otaczająca go historyczną zabudowę. Wnętrze obiektu i sal widowiskowych miało w ogólny sposób nawiązywać do najbardziej dekoracyjnych historycznych przykładów, głównie poprzez kolorystykę i kompozycję sal.
Dominique Perrault jest jednym z najlepszych francuskich architektów. Jego międzynarodowa kariera rozpoczęła się wraz z rokiem 1990, kiedy to w wieku 37lat zwyciężył konkurs na Francuską Bibliotekę Narodową, nad którą osobisty nadzór sprawował ówczesny prezydent Francois Miterrand.
- Więcej o:
Waterfront przy Skwerze Kościuszki w Gdyni. Pierwsze budynki mieszkalne i biurowe gotowe
Iliard Architecture & Interior Design projektuje wnętrza dla Við Tjarnir na Wyspach Owczych
Pas startowy dawnego lotniska zamienili w imponujący park
Walter Gropius - nie tylko Bauhaus [ZNANI ARCHITEKCI]
Tauberphilharmonie - filharmonia w niemieckim miasteczku Weikersheim. Surowa bryła wśród miękkich pagórków
Kave Home dla Fundació Joan Miró - światło, kolor, duch
Zlin - od butów Baty do mekki funkcjonalizmu
Bruno Taut: kolorowy modernizm [ZNANI ARCHITEKCI]