Inny supermarket
Zazwyczaj sklepy wielkopowierzchniowe swoją formą nie odbiegają daleko od blaszanej stodoły. Wnętrza marketów atakują nas zupełnie chaotycznie dobranymi zestawami wściekłych kolorów. Tymczasem może być zupełnie inaczej...
Na całym świecie zapotrzebowanie na wielkie powierzchniehandlowe regularnie wzrasta. Dotyczy to zarówno rozwiniętych społeczeństw, jak i tych mniej zamożnych. Wszyscy tak samo poddajemy się sile reklamy i powszechnemu szaleństwu kupowania.
Niestety, zazwyczaj sklepy wielkopowierzchniowe swoją formą nie odbiegają daleko od blaszanej stodoły. Wnętrza marketów atakując nas zupełnie chaotycznie dobranymi zestawami wściekłych kolorów sprawiają, że czujemy się osaczeni, zagubieni i przymusowo poddajemy się okrutnemu procesowi wypaczania upodobań estetycznych. Coraz częściej jednak do projektowania marketów angażowani są architekci przy okazji projektowania nowoczesnychosiedli mieszkaniowych.
Przykładem pozytywnie zaprojektowanego obiektu handlowego jest supermarket zaprojektowany przez Spacelab Architects. Supermarket znajdujący się w Porto Sant`Elpidio niedaleko Fermo we Włoszech zwraca na siebie uwagę niebanalnym podejściem do tematu. Ta średniej wielkości jednostka handlowa ma stalowy szkielet pokryty prefabrykowanymi żelbetowymi płytami. Elewacja frontowa posiada charakterystyczne przeszklenie uzyskane dzięki zastosowaniu kratownic przestrzennych przypominających pryzmat, co dodatkowo podkreślone jest układem tafli szkła. Pozostałe strony charakteryzują się prefabrykowanymi panelami żelbetowymi, których moduły wynikają z kontynuacji abstrakcyjnego wzoru łączącego optycznie wszystkie panele w spójny motyw. Kształt otworów okiennych i drzwiowych całkowicie zależny jest od wzoru.
Supermarket w Porto Sant`Elpidio jest częścią projektowanego przez Spacelab nowego osiedla mieszkaniowego. Podobnie wLublanie częścią nowego, zaprojektowanego przez OFIS Arhitekti osiedla 650 Apartments i Tetris Apartments jest również supermarket. Założeniem inwestycji było połączenie obiektu handlowego z pozostałościami zespołu starej rzeźni (wieżą ciśnień i zniszczoną halą). Niestety w wyniku ograniczeń finansowych ze strony inwestora związanych z przekroczeniem budżetu na część mieszkaniową, supermarket musiał pozostać o wiele bardziej skromny, co odbiło się na jego estetyce. Korzystając z tego samego materiału wykończeniowego co w części mieszkaniowej, stworzyli wzór nawiązujący do profilu firmy. Być może z czasem obiekt zyska na wprowadzonych zmianach, kiedy po łączących "kropki" łańcuchach uda się wspiąć specjalnie zasadzonym roślinom. W ten sposób po kilku latach połowa obiektu pokryje się zielenią.
"B-Park" to znajdujący się w malowniczej Brugii zespółhandlowo - biurowy zaprojektowany przez belgijskich architektów Buro II & Bontinck. Charakteryzuje się on bardzo uproszczoną bryłą, ograniczającą się do minimalnego przekazu. Na etapie projektowym obiekt był spójny i harmonijny, jednak przy etapie końcowym opatrzono obiekt chaotycznie rozmieszczonymi nazwami sklepów.
Projektowanie supermarketu nie jest sprawą prostą - łatwo popaść w monotonię i zmienić nawet najlepszy pomysł w blaszaną stodołę opakowaną etykietami sprzedawanych produktów.
Skomentuj:
Inny supermarket