bryła architektura na świecie Współczesna architektura sakralna Współczesna architektura sakralna dll 25-03-2009 16:28
Pamiętacie galerię najbrzydszych kościołów w naszym kraju? Dziś dla kontrastu prezentujemy Wam wybrane przykłady architektury sakralnej zza granicy. Czy któryś z tych kościołów miałby szansę powstać w Polsce?
1 z 37 Ekumeniczna kaplica św. Henryka w Turku stanowi jeden z najpiękniejszych obiektów sakralnych w Finlandii. Została ona zaprojektowana przez architektów: Mattiego Sanaksenaho, Pirjo Sanaksenaho i Enrico Garbin. - Źródło: Desing Finland
Otwórz galerię
(37)
2 z 37 Kościół św. Piotra w Firminy we Francji został zaprojektowany w 1960 roku przez Le Corbusiera. Jego budowa rozpoczęła się 10 lat później, lecz w wyniku bankructwa firmy budowlanej w 1978 roku prace konstrukcyjne zostały wstrzymane. Powstałą do tego czasu podstawę świątyni uznano w 1996 za "pomnik historii" - co znaczy, że nie mogła zostać rozebrana. W 2003 roku władze miasta podjęły próbę ponownej realizacji projektu Le Corbusiera. Ostatecznie budowa kościoła została zakończona w 2006 roku. - Fot: Jeff Pachoud; Źródło: AFP/GETTY IMAGES 3 z 37 Kaplica Rupacano jest zlokalizowana ok. 64 km od miasta Osorno w Chile, nad brzegiem Jeziora Rupacano. Została ona zaprojektowana w 2004 roku przez pracownię F3 Architectos. Ten niewielki budynek posiada zaledwie 20 m2 powierzchni, a jego wnętrze zostało w całości wykonane z drewna. - Źródło: F3 Architectos 4 z 37 Kaplica Rupacano - wnętrze - Źródło: F3 Architectos 5 z 37 Kościół Zhongguancun został zaprojektowany przez pracownię gmp - von Gerkan, Marg and Partners Architects. Jest to największa chrześcijańska świątynia w Chinach. Jej architektura czerpie z kontekstu, którym jest z jednej strony wieżowiec Zhongguancun Cultural Tower, a z drugiej księgarnia City of Books. - Źródło: e-architect 6 z 37 Kościół autorstwa Tadao Ando - www.figure-ground.com 7 z 37 Graniasta bryła kościoła komponuje obiekt z medialną fasadą Zhongguancun Cultural Tower, a zarazem wyróżnia budynek z otoczenia i podkreśla jego funkcje. Zewnętrzna elewacja świątyni wykonana została z jasnych pionowych belek. Tworzą one homogeniczną powłokę i równocześnie pozwalają światłu dziennemu na wniknięcie do wewnątrz. - Źródło: e-architect 8 z 37 Kościół Dornbusch, Frankfurt nad Menem, Niemcy, proj. Meixner Schlueter Wendt. - Źródło: Meixner Schlueter Wendt 9 z 37 Kościół Świętego Krzyża w Jyllinge na duńskiej wyspie Sjalland został zaprojektowany pracownię KHR Architects. Jego architektura jest inspirowana zarówno krajobrazem jak i dziedzictwem kulturowym wyspy. Ostra, opadająca bryła kościoła nawiązuje do pobliskiego fiordu. Biegnąca przez całą szerokość szczelina okienna dzieli ją na dwie mniejsze bryły. Tędy też wpada do wnętrza świątyni światło dzienne. - Fot: Torben Eskerod; Źródło: Yatzer 10 z 37 Kościoł Chrystusa, Nadziei Świata, Wiedeń, Austria, proj. Heinz Tesar. Wnętrze wykonane zostało w całości z drewna, czym kontrastuje z surową i zimną fasadą. - Źródło: rockwool.dk 11 z 37 Szyby okien mają charakter przeźroczystego materiału o kraciastym wzorze. Stanowi to odwołanie do formy sieci rybackiej - stanowiącego jeden z symboli chrześcijaństwa, jak również ważnego narzędzia pracy lokalnej społeczności. - Fot: Torben Eskerod; Źródło: Yatzer 12 z 37 Ekumeniczna kaplica św Henryka, Turku, Finlandia, proj. Matti Sanaksenaho, Pirjo Sanaksenaho, Enrico Garbin. Wnętrze kaplicy zostało w wykończone drewnem. Przestrzeń przy ołtarzu rozświetla wąskie okno, biegnące przez całą szerokość sklepienia. - Źródło: Desing Finland 13 z 37 Kościół Longshan w Pekinie został zaprojektowany przez chińską pracownię WSP Architectural Design Consulting. Składa się on z dwóch łączących się brył. Pierwsza z nich mieści audyton o wymiarach 8,4x8,4m. Jego wnętrze posiada drewnianą podłogę i ściany wyłożone jasnym piaskowcem. Za nim znajduje się sala główna o wymiarach 16,8x16,8m. - Źródło: Bauwelt 14 z 37 Kościół św. Moniki w Madrycie został zaprojektowany w 2005 roku przez Ignacio Vicensa i Jose Antonio Ramosa. - Fot: Gallo Quirico; Źródło: Flickr 15 z 37 Obie bryły posiadają dwuspadowy dach. Zewnętrzna elewacja pokryta została niebiesko-szarym bazaltem. Na całej powierzchni kościoła (tj. ścianach i dachu) zamontowane zostały wąskie okna. Podczas słonecznych dni rozświetlają one jasne wnętrze świątyni ciepłym światłem. - Źródło: Bauwelt 16 z 37 Kościół Jubileuszowy Dio Padre Misericordioso w Rzymie został zaprojektowany przez Richarda Meiera. Jego projekt został wyłoniony w konkursie, w którym brały udział m.in. propozycje przedstawione przez Tadao Ando, Güntera Behnischa, Santiago Calatravę, Petera Eisenmana i Franka Gehryego. Cały obiekt stanowi kompleks kościelny, w skład którego wchodzi świątynia i centrum parafialne. Oba te miejsca zostały oddzielone od siebie wysokim, czterokondygnacyjnym atrium. Sam kościół posiada bardzo dramatyczną bryłę złożoną z trzech betonowych skorup, przywodzących na myśl żagle okrętu. - Fot: Andrea Jemolo; Źródło: ArchNewsNow 17 z 37 Szklany sufit, przeszklenia i świetliki ciągnące się przez całą długość budynku, oświetlają wnętrze naturalnym światłem. W nocy blask wydostający się z środka świątyni oplata budynek eteryczną poświatą i animuje przestrzeń wokół niego. - Źródło: Artlandis 18 z 37 Kościół Dornbusch we Frankfurcie nad Menem został zaprojektowany przez pracownię Meixner Schlueter Wendt. Został on wzniesiony w miejscu starszej świątyni, przy jednoczesnym zachowaniu części jej elementów. - Źródło: Meixner Schlueter Wendt 19 z 37 Kościoł Chrystusa, Nadziei Świata we Wiedniu jest zlokalizowany w biznesowej dzielnicy Wiedznia - Donau City. Został on zaprojektowany przez austriackiego architekta Heinza Tesara w 2000 roku, a jego nowoczesna, minimalistyczna architektura dobrze wkomponowuje w otoczenie biurowców. Jedynym elementem mówiącym o jego sakralnej funkcji jest zamontowany na fasadzie krzyż z białego marmuru. - Źródło: rockwool.dk 20 z 37 Kościół w Osace autorstwa Japończyka Tadao Ando, zbudowany jest w całości z surowego betonu. Mimo, że powstał jeszcze w latach 80., nadal zachwyca. Z zewnątrz budynek wygląda dość nieprzystępnie, jednak wnętrze jest niezwykle symboliczne. Efekt uzyskano przy pomocy ograniczonych środków wyrazu. Dominantę stanowi krzyż, który tworzą dwie przecinające się szczeliny w betonie. - Tadao Ando 21 z 37 Kościoł św. Moniki w Madrycie został zaprojektowany w 2005 roku przez Ignacio Vicensa i Jose Antonio Ramosa (Vicens + Ramos). Jest on zlokalizowany w dzielnicy niskich domów jednorodzinnych i bloków mieszkalnych. Spośród tego nudnego otoczenia, budynek kościoła wyróżnia radykalna forma. - Fot: Gallo Quirico; Źródło: Flickr 22 z 37 Kościół San Alberto Hurtado w Santiago został zaprojektowany przez Joannona Sáeza, Cristiána Sáeza, Ximenę Joannon. Został on wzniesiony na planie trójkąta jako jednopiętrowy obiekt, co wkomponowuje go w okoliczną zabudowę. - Źródło: Platforma Arquitectura 23 z 37 Kościół św. Piotra w Firminy we Francji został zaprojektowany w 1960 roku przez Le Corbusiera. Jego budowa rozpoczęła się 10 lat później, lecz w wyniku bankructwa firmy budowlanej w 1978 roku prace konstrukcyjne zostały wstrzymane. Powstałą do tego czasu podstawę świątyni uznano w 1996 za 'pomnik historii' - co znaczy, że nie mogła zostać rozebrana. W 2003 roku władze miasta podjęły próbę ponownej realizacji projektu Le Corbusiera. Ostatecznie budowa kościoła została zakończona w 2006 roku. - Źródło: mimoa.eu 24 z 37 Sala nabożeństw została zlokalizowana na pierwszym piętrze, a pomieszczenia parafialne na parterze. Obie kondygnacje połączone są serią ramp. - Źródło: Platforma Arquitectura 25 z 37 Kościół Piotra i Pawła w Maassluis został zaprojektowany przez rotterdamską pracownię Royal Haskoning Architects. Charakteryzuje się on nowoczesną konstrukcję membranową, której biała membrana rozpięta została na wygiętych, stalowych dźwigarach. Sprawia to, że bryła świątyni przypomina kilka nałożonych na siebie liści. Wnętrze kościoła zostało także utrzymane w nowoczesnej konwencji. Budują ją zakrzywione linie określane przez charakter konstrukcji budynku. Światło dzienne wpada do środka poprzez przeszklenia wykonane z mlecznego szkła. - Źródło: WAN 26 z 37 Kościół Świętego Oblicza został zaprojektowany w 2001 roku przez szwajcarskiego architekta Mario Bottę. Architektura budynku nosi cechy kubicznego stylu Botty, przez co nawiązujące do industrialnego charakteru Turynu. Kościół został wzniesiony na planie siedmiokąta. Jego główną bryłę tworzy siedem 'kominów', zwieńczonych świetlikami. U ich podnóży zlokalizowanych jest siedem kaplic. Liczba siedem w projekcie Botty pojawia się bardzo często i stanowi nawiązanie do symboliki chrześcijańskiej. - Źródło: WAN 27 z 37 Wnętrze świątyni posiada stożkowe sklepienie. Światło dzienne wpada poprzez zamontowane w 'kominach' świetliki. Ołtarz zdobi twarz Chrystusa pochodząca z Całunu Turyńskiego. - Źródło: WAN 28 z 37 Pawilon modlitewny Światła jest częścią kompleksu kościelnego w Phoenix w USA. Został zaprojektowany przez architektów z Debartolo Architects w latach 2003-2006. Zlokalizowany jest on na szczycie niewielkiego wzgórza sąsiadującego z rozciągającą się nieopodal pustynią. - Fot: Bill Timmerman; Źródło: ArchDaily 29 z 37 Pawilon posiada prostopadłościenną bryłę z przeszkleniami u podstawy z trzech stron. Sprawia to wrażenie jakby kopuła budynku 'nakrywała' i 'chroniła' zgromadzonych wewnątrz wiernych, dostarczając im jednocześnie sprzyjających kontemplacji widoków. Zgodnie z koncepcją projektu o stworzeniu budynku na kształt 'latarni na wzgórzu', elewacja pawilonu została wykonana z podwójnej warstwy matowego szkła. Między nimi zamontowano setki diod LED. Wieczorami i nocą cała fasada pawilonu przyciąga wzrok, mieniąc się kolorowym światłem. - Fot: Bill Timmerman; Źródło: ArchDaily 30 z 37 Liściasta kaplica ślubna jest częścią kompleksu hotelowego Risonare w mieście Kobuchizawa w Japonii. Została ona zaprojektowana w 2004 roku przez pracownię Klein Dytham Architecture. Bryłę kaplicy stanowią dwa połączone 'liście'. Jedne z nich został przeszklony mlecznym szkłem z delikatnym, koronkowym motywem. Drugi wykonany został z cienkiej blachy, perforowanej 4700 małymi otworami i ułożonych w motywy roślinne. W każdym z nich znajduje się akrylowe szkiełko, dzięki czemu światło dzienne tworzy we wnętrzu koronkową teksturę. - Źródło: Klein Dytham Architecture 31 z 37 Blaszana część kaplicy posiada ruchomą konstrukcję i po zakończeniu uroczystości zostaje ona uniesiona w górę. Oczom zebranych ukazuje się wtedy piękny widok rozpościerający się poza perforowaną kurtyną, a nowożeńcy oddalają się, uważnie stąpając po ułożonej na tafli wody ścieżce z płaskich kamieni. - Źródło: Klein Dytham Architecture 32 z 37 Kościół w Mortensrud został zaprojektowany przez Jensen & Skodvin Arkitektkontor (JSA) w latach 1998-99. Budynek stoi na małym wzniesieniu, którego zbocza porośnięte są sosnami i odkrywają tu i ówdzie swoją skalną podstawę. Cała koncepcja projektu została podporządkowana właśnie temu naturalnemu kontekstowi. - Fot: Jan Olav Jensen, Per Berntsen; Źródło: ArchDaily 33 z 37 Konstrukcja kościoła została oparta na stalowej ramie. Kamienna ściana wspierająca dach, wykonana została z nieciosanego kamienia, co pozwala wkomponować budynek w otocznie. Duże szklane panele, okrywające cały budynek niewidzialnym płaszczem, pozwalają w miejscach pozbawionych ścian połączyć wnętrze kościoła z rozciągającym się poza jego murami krajobrazem. Wielkie głazy, które znajdowały się w tym miejscy przed postawieniem świątyni, w projekcie JSA zostały wkomponowane w podłogę, tworząc coś na kształt skalistych wysp wypiętrzonych ponad gładką taflę posadzki. - Fot: Jan Olav Jensen, Per Berntsen; Źródło: ArchDaily 34 z 37 Kościół Viikki w Helsinkach został zaprojektowany przez pracownię JKMM Architects w 2001, a jego architekturę cechuje skandynawski minimalizm. Założeniem projektu była kontynuacja fińskiej tradycji budowy kościołów z drewna, a także spełnienie norm ekologicznych, które charakteryzują obszar Viikki. - Fot: Jussi Tiainen; Źródło: mimoa.eu 35 z 37 Konstrukcja budynku opiera się na drewnianej ramie. Szara, postarzana elewacja została wykonana z osikowych gontów, które wkomponowują kościół w otoczenie. Minimalistyczne wnętrze, zostało także w całości wyłożone drewnem. Podwieszany sufit, spełniający ważną rolę akustyczną został natomiast wykonany z fornirowanych elementów. - Źródło: Core Form-Ula 36 z 37 Katedra została zaprojektowana przez pracownię Skidmore Owings & Merrill. Bryła świątyni ma kształt ściętego u wierzchołka stożka. Z zewnątrz elewacja budynku jest całkowicie przeszklona, a od wewnątrz całą jej powierzchnię pokrywa drewniana żaluzja. Sprawia to, że wnętrze katedry zostaje skąpane w jedwabistym blasku. Dewiza Ego Sum Lux Mundi (Jam jest światłością świata) znajduje w Katedrze w Oakland swoje przeniesienie na język architektury. - Źródło: WAN 37 z 37 Katedra Chrystusa - Światła w Oakland - wnętrze - Źródło: WAN Koniec galerii zdjęć
Skomentuj:
Współczesna architektura sakralna