Inne niż wszystkie - muzea dla samochodów
Porsche, Mercedes i BMW w muzealnych "gablotach" zaprojektowanych przez najbardziej "zakręcone" pracownie architektoniczne.
Przyszłość samochodu jest w muzeum
Pomimo kryzysu, który uderzył w branżę samochodową, z powyższym twierdzeniem zgadzają się jedynie najbardziej radykalni ekolodzy. Jednak trzy wielkie marki: Mercedes, Porsche i BMW dowodzą, że samochód i muzeum, mają ze sobą więcej wspólnego niż nam się wydaje. Dowodem tego, są powstałe w ostatnich latach muzea tych wielkich marek. Ich architektura to odważne połączenie nowoczesnego designu, oraz nowatorskich rozwiązań ekspozycyjnych:
Wbrew prawom grawitacji - Porsche Museum
Porsche to marzenie niejednego fana motoryzacji. Historię tej marki będzie można oglądać w tym niesamowitym muzeum, którego kształt zdaje się zaprzeczać prawom grawitacji.
Pierwszy model kultowego samochodu zszedł z taśmy produkcyjnej w 1948 roku. Sześćdziesiąt lat później (jedynie z miesięcznym opóźnieniem) w Stuttgarcie otwarte zostanie muzeum poświęcone tym sportowym samochodom.
Autorem projektu jest wiedeńskie biuro Delugan Meissl Architects. Monolityczna bryła o dynamicznej strukturze wydaje się przeczyć prawom grawitacji. Budynek sprawia wrażenie zawieszonego w powietrzu i unoszącego się parę metrów ponad ziemią. Jednolitą bryłę budynku przełamuje szklana fasada znajdująca się nad wejściem do muzeum.
Muzeum ma być wizytówką firmy, której siedziba mieści się w Stuttgarcie - Zuffenhausen. Na 5600 m.kw. zostaną umieszczone eksponaty dokumentujące pracę Ferdynanda Porsche oraz późniejsze modele firmowane jego nazwiskiem. W warsztacie otwartym dla zwiedzających, który mieści się na terenie muzeum, przywracane do łask będą najstarsze modele Porsche. Otwarcie muzeum już za miesiąc.
Wysmakowana geometria - Mercedes Benz Museum
Muzeum jednej z najstarszych samochodowych marek powstało nigdzie indziej, jak w Stuttgarcie - siedzibie koncernu Daimler AG. Budynek autorstwa holenderskiej pracowni UN Studio został ukończony w 2006 roku i od tamtego czasu głosom zachwytu nie ma końca. Muzeum wymieniane jest pośród najlepszych realizacji architektonicznych ostatnich lat, a John Glacey z ?The Independent" nazwał je pierwszym przykładem komputerowego baroku.
Muzeum kształtem przypomina fragment skręconej struktury DNA. Budynek podzielony jest na dwie przestrzenie: pierwsza (Collection Rooms) otoczona jest ogromnymi oknami, które wpuszczają dużo naturalnego światła, druga (Legend Rooms) osłonięta ścianami, to przestrzeń o charakterze muzealnym, która mieści również sale konferencyjne i projekcyjne. Strukturę muzeum doskonale widać z zewnątrz - elewację tworzą naprzemienne ułożone szklane i betonowe kondygnacje.
Architekci inspirowani liściem koniczyny każdy z poziomów muzeum ułożyli spiralnie wokół centralnie usytuowanego atrium. Dzięki temu odwiedzający, który wjeżdża na górę futurystyczną windą mogą swobodnie oglądać imponujące eksponaty, schodząc w dół po specjalnej pochylni.
Miejska hybryda- BMW Welt
Pierwsze muzeum BMW powstało w 1973 roku. Od tego czasu jest jedną z głównych atrakcji turystycznych Monachium z ponad 200 tysiącami odwiedzających rocznie. Usytuowane tuż obok tzw. czterocylindrowca - wieżowca będącego siedzibą firmy - okazało się zbyt małe dla fanów niemieckiej marki.
Nowe muzeum jest częścią kompleksu BMW Welt oddanego do użytku rok temu. Budynek zaprojektowany przez wiedeńskie biuro Coop Himmelb(l)au jest miejscem, gdzie oprócz starych modeli będzie można na żywo oglądać proces konstrukcji samochodu. W głównym hallu natomiast kupujący będą mogli odebrać wybrane przez siebie modele BMW. Przewidziano także miejsce na sale konferencyjne, wystawy i niesamowite pokazy.
"Gra w szachy na cyfrowym poziomie" - tak swój projekt podsumował Wolf Prix, szef Coop Himmelb(l)au nawiązując do logo BMW. Bryła budynku oparta jest na charakterystycznym, podwójnym stożku wykonanym ze szkła i obłożonym panelami. Na dachu BMW Welt umieszczono ogniwa fotowoltaiczne, które zasilają budynek w energię.
BMW Welt jest obiektem wielofunkcyjnym, architektoniczną hybrydą, która już na etapie koncepcji miała operować na wielu płaszczyznach. Praca Coop Himmelb(l)au została nagrodzona na tegorocznym World Architecture Festival w kategorii produkcja, znalazła się również w dziesiątce najlepszych europejskich realizacji wyróżnionych nagrodą RIBA European Awards.
Skomentuj:
Inne niż wszystkie - muzea dla samochodów