Port lotniczy w Pekinie oddany do użytku!
Kilka dni temu nastąpiło uroczyste otwarcie największego budynku na świecie - portu lotniczego w Pekinie. Terminal 3 został zaprojektowany przez nikogo innego, jak słynnego sir Norman Fostera. Obiekt jest dowodem na to, że żyjemy w XXI wieku.
Projekt Terminalu 3 powstał w 2003 roku, zaś budowa rozpoczęła się zaledwie 4 lata temu. W tak krótkim czasie konstruktorzy zdążyli wybudować obiekt o niesamowitych rozmiarach. Projekt pracowni Foster + Partners jest pierwszym budynkiem na świecie, który przekroczył powierzchnię miliona metrów kwadratowych (dokładnie powierzchnia obiektu wynosi 1,3 miliona m2). Terminal 3 w Pekinie jest tak duży, że aby uzyskać podobną powierzchnię, trzeba by było połączyć wszystkie budynki londyńskiego lotniska Heathrow (łącznie z nowym terminalem 5) i jeszcze dodać 17% powierzchni! Także i długość tego obiektu może zadziwić. Wynosi ona oszałamiające 3,25 km!
Poza niesamowitymi rozmiarami, zarówno bryła jak i najblższe otoczenie budynku są godne podziwu. Delikatne kształty obiektu idealnie komponują się z rozplanowaniem komunikacji. Wśród obiektów Terminalu 3 znajduje się parking na 7 tysięcy samochodów oraz niesamowita stacja nowo wybudowanej kolejki, przykryta szklaną kopułą. W tym i przyszłym roku nowo otwarty terminal ma obsłużyć ponad 66 milionów osób. Dzięki temu lotnisko Capital w Pekinie ma się znaleźć w ścisłej czołówce najbardziej ruchliwych pod względem liczby pasażerów lotnisk na świecie.
Uroczyste otwarcie budynku odbyło się 26 lutego. Jednak pomimo skali obiektu, ceremonia odbyła się bez większych fajerwerków. Większość mediów nie została nawet poinformowana o wydarzeniu.
Dla porównania chcielibyśmy przypomnieć o innym, świeżo oddanym do użytku porcie. Terminal 3 na międzynarodowym lotnisku Changi w Singapurze został zaprojektowany przez CPG Corporation oraz sławnych architektów z biura Skidmore, Owings and Merrill LP. Budynek o powierzchni 380 tysięcy m2 ma siedem kondygnacji: dwie podziemne i pieć naziemnych licząc razem z parterem.
Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów jest dach. Znajduje się w nim prawie tysiąc świetlików, które dopuszczają do wnetrza optymalną ilość naturalnego światła. Innym, bardzo interesującym elementem jest tzw "Green Wall". Jest to pięcio kondygnacyjna, oszklona ściana, za którą znajduje się zieleń. Wśród samych roślin, które wychodzą także poza ?zieloną ścianę", wygospodarowano również miejsce dla 4 wodospadów. Całość widoczna jest z każdej części terminalu. Również przestrzeń handlowa będzie bardzo unikatowa. Znajduje się tu pierwsza kafejka Guylian Belgian Chocolate Café poza granicami Belgii, pierwszy sklep Ferrari travel poza Europą, pierwszy na świecie sklep Fifa World, pierwsze sklepy lotniskowe Sony, Apple oraz restauracja Hard Rock Café. Pomimo sporo mniejszych rozmiarów od lotniska w Pekinie, Changi Airport ma od przyszłego roku obsługiwać 70 milionów pasażerów rocznie, z czego 22 miliony osób przejdzie przez nowy Terminal 3. Jednak patrząc po chociażby zeszło rocznych danych statystycznych, są to bardzo optymistyczne założenia. Obecnie Singapur znajduje się na 23 miejscu z 36 milionów pasażerów rocznie.
Zarówno terminal zaprojektowny przez Foster + Partners, jak i ten w wykonaniu SOM zasługują na miano ultra nowoczesnych portów lotniczych.Teraz pozostaje jedynie rozbić skarbonkę i wybrać się w podroż do tych odległych miast, by na własne oczy ujrzeć wymienione dzieła sztuki inżynierskiej.
- Więcej o:
Pas startowy dawnego lotniska zamienili w imponujący park
Walter Gropius - nie tylko Bauhaus [ZNANI ARCHITEKCI]
Tauberphilharmonie - filharmonia w niemieckim miasteczku Weikersheim. Surowa bryła wśród miękkich pagórków
Kave Home dla Fundació Joan Miró - światło, kolor, duch
Zlin - od butów Baty do mekki funkcjonalizmu
Bruno Taut: kolorowy modernizm [ZNANI ARCHITEKCI]
Wnętrza kancelarii SUŁKOWSKI LEGAL od mow.design. IUS EST ARS. Prawo jest sztuką
Najstarszy działający McDonald's na świecie. Jego wygląd nie zmienił się od chwili otwarcia