Partnerzy

Aktualności

Architektura na świecie

Architektura w Polsce

Wywiady

Ikony architektury

Projekty i realizacje

The Cube - architektura w najprostszej formie

graberski
3XN

Duńskie biuro projektowe 3XN zaprojektowało nową siedzibę niemieckiej kolei Deutsche Bahn w Berlinie. Budynek będzie nosił nazwę Cube z racji na swój kształt - niemal idealny sześcian. Brzmi to może banalnie, ale kto powiedział, że dobra architektura musi być skomplikowana?

Biuro 3XN wcale nie miało łatwej drogi do zwycięstwa w konkursie o gmach kolei. Rywalizowały z nim takie gwiazdy architektury jak Foster + Partners , Dominique Perrault czy Auer + Weber. Trzeba też przyznać, że cieszy nas fakt, że wreszcie ktoś wygrał z wszechobecnym Normanem Fosterem w tak prestiżowym konkursie.

Cube zostanie wybudowany w samym sercu Berlina na Washingtonplatz. Wokół znajdują się takie obiekty jak gmach parlamentu niemieckiego, sławny Tiergarten czy Lehrter Bahnhof - największy dworzec w Europie. Dziennie korzysta z niego ponad 300 tysięcy osób. Miejsce to jest bardzo szanowane przez Niemców, dlatego też nie można postawić tam żadnej makabryły. Projektanci tłumaczą bryłę swojego obiektu tym, że musieli dostosować obiekt do panującego na placu kanonu. Trzeba także dodać, że architekci z 3XN wypracowali własną zasadę projektowania. Nazwali ją ''interactive building'', czyli interaktywne budowanie. Przed oddaniem projektu analizują oni szczegółowe modele oraz wykresy z danymi, by zapewnić idealną funkcjonalność swoich budynków. Według tej zasady obiekt nie może być jak maszyna, która spełnia daną funkcję. Ma tworzyć aktywne, elastyczne miejsce pracy, które przyciąga nie tylko swoich użytkowników ale i ludzi z zewnątrz. Tę zasadę ukazali chociażby przy projekcie Orestad College w Danii, o którym mieliśmy już przyjemność pisać na bryle.

Projekt Cube łączy w sobie skromną i prostą bryłę z bardzo plastyczną i rzeźbiarską fasadą. Jest ona nie tylko wizją architektów, lecz wynika przede wszystkim z funkcjonalności wnętrza. Z daleka wygląda jakby była płaska i jednolita, jednak im bliżej obiektu się znajdziemy, tym łatwiej zauważyć, że jest dokładnie na odwrót. Szklana elewacja złożona jest z romboidalnych tafli ułożonych na stalowej konstrukcji. Romby te są załamane w połowie tworząc bardzo nierówną i dynamiczną połać. Dzięki tej technice wygląd budynku w znacznej mierze zależy od miejsca, z którego się na niego patrzy a wszystkie pomieszczenia są dobrze doświetlone przez wiekszość dnia. Dodatkowo po każdej stronie budynku znajdą się olbrzymie otwory, z których widać będzie olbrzymie patio ciągnące się przez praktycznie całą wysokość budynku.

Głównym założeniem wnętrza jest oczywiście funkcjonalność. Została ona osiągnięta przez zastosowanie dużych otwartych przestrzeni, które łączą biura ze sobą. Zdecydowanym atutem jest utworzenie odrębnych miejsc do spotkań formalnych bądź tych bardziej towarzyskich. Miejsca te stworzone zostały na okrągłych ''wyspach'', dzięki czemu stwarzają bardziej intymną atmosferę.

Berlin jest bardzo sentymentalnym miejscem dla biura 3XN. Dzięki projektowi duńskiej ambasady 10 lat temu, 3XN zostało zauważone na świecie i rozpoczęło swoją karierę. Można uznać, że zaproponowana koncepcja na siedzibę Deutsche Bahn jest podziękowaniem za to. Dodatkowo propozycja duńskiej pracowni pokazuje nam, że dobra architektura wcale nie musi być niesamowicie wyszukana.

Udostępnij

Przeczytaj także

Robert Konieczny i jego najlepsze projekty. Monografia KWK Promes „budynki + idee” jest jak dobry wykład!
Willa Wolfa w Gubinie. Pierwszy nowoczesny budynek Miesa van der Rohe
Dworzec Metropolitalny w Lublinie z I Nagrodą na World Architecture Festival w Singapurze!

Polecane

Waterfront przy Skwerze Kościuszki w Gdyni. Pierwsze budynki mieszkalne i biurowe gotowe
Iliard Architecture & Interior Design projektuje wnętrza dla Við Tjarnir na Wyspach Owczych
Pas startowy dawnego lotniska zamienili w imponujący park

Skomentuj:

The Cube - architektura w najprostszej formie

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej