Nowy Jork jakiego nie znacie. Niezwykła metamorfoza [WIDEO]
Drogowe pasy w centrum zamieniono w rowerowe ścieżki, a samochody ustąpiły miejsca rekreacyjnym przestrzeniom dla mieszkańców i turystów.
Zmiany na ulicach Nowego Jorku nastąpiły w zaledwie kilka lat, gdy burmistrzem miasta był Michael Bloomberg, a Departamentem Transportu przewodziła Janette Sadik-Khan. Rewolucja nastąpiła między innymi na słynnym Times Square, który przedtem w zasadzie nie był placem, lecz skrzyżowaniem ruchliwych ulic. Miejscy urzędnicy stopniowo i konsekwentnie ograniczali przestrzeń, po której dotychczas poruszały się samochody. Głównym konsultantem miejskich urzędników był duński urbanista Jan Gehl, który stoi za przebudową ulic Kopenhagi w miejskie bulwary i rozbudową infrastruktury rowerowej.
Ruchliwe nowojorskie ulice zmieniły się nie do poznania. Pasy ruchu zwężono, ograniczono miejsca parkingowe oraz stworzono bezpieczne pasy dla rowerzystów. Zmiany umożliwiły wprowadzenie efektywnego systemu rowerów miejskich, który zainaugurowano rok temu.
Zobaczcie sami:
- Więcej o:
Nowy Jork stawia na design miejski. Krytycy: "To rozwiązania dla głupków". Czyżby?
Najsłynniejsze ulice świata. Gdzie na spacery, zakupy, lans [NASZ PRZEGLĄD]
Magdalena Staniszkis: "To nie jest dobre miasto" [FILM]
Pas startowy dawnego lotniska zamienili w imponujący park
Walter Gropius - nie tylko Bauhaus [ZNANI ARCHITEKCI]
Tauberphilharmonie - filharmonia w niemieckim miasteczku Weikersheim. Surowa bryła wśród miękkich pagórków
Kave Home dla Fundació Joan Miró - światło, kolor, duch
Zlin - od butów Baty do mekki funkcjonalizmu