Partnerzy

Aktualności

Architektura na świecie

Architektura w Polsce

Wywiady

Ikony architektury

Projekty i realizacje

Aranżacja nowego biura PepsiCo w Krakowie

Projekt: Colliers Define
Aranżacja nowego biura PepsiCo w Krakowie - Projekt: Colliers Define

Kluczowym elementem w projektowaniu nowoczesnej przestrzeni biurowej, szczególnie jeśli ma ona służyć pracy hybrydowej, jest uwzględnienie różnorodnych potrzeb pracowników. Pojawia się pytanie, jak postępować, gdy biuro ma być przeznaczone dla pracowników, których preferencji na etapie projektowania nie da się jednoznacznie określić?

Eksperci z platformy Colliers Define podjęli się wyzwania zaprojektowania siedziby firmy PepsiCo w krakowskim biurowcu Brain Park. Nowy projekt przestrzeni miał spełniać rolę atrakcyjnego narzędzia promocyjnego dla firmy, wspierającego rekrutację oraz integrującego nowych pracowników w społeczności PepsiCo. Współpraca obejmowała także skomplikowany proces zarządzania zmianą w strukturze klienta. Rezultatem była stworzenie 5000 m kw. ergonomicznej i designerskiej przestrzeni do pracy oraz... fotografii, która w innowacyjny sposób oddawała ducha firmy, jednocześnie tworząc związki z symboliką Krakowa.

Podczas początkowej fazy opracowywania planów dotyczących nowego biura PepsiCo, firma zatrudniała mniej niż 100 pracowników. Obecnie liczba pracujących tam osób wynosi 800. Projektanci z Colliers Define przystąpili do organizacji 5000 m kw. na trzech łączących się ze sobą piętrach, mając na uwadze ostateczną liczbę specjalistów.

Najważniejsze są reprezentacyjne strefy wspólne połączone wewnętrznymi schodami, które spinają 3 osobne kondygnacje w jedną całość, ułatwiając komunikację i integrację pracowników.

Przestrzeń do pracy i do... zdjęcia

Specjaliści Colliers Define zaplanowali projekt architektoniczny, który przyciągnie utalentowanych pracowników oraz zmotywuje ich do regularnych wizyt. Ich celem było również stworzenie funkcjonalnych rozwiązań dostosowanych do pracy w modelu hybrydowym oraz oddanie charakterystycznych wartości i energicznego stylu życia, które reprezentują marki PepsiCo. Stworzyli biura o "instagramowym" charakterze, gdzie przestrzeń jest tak zaprojektowana, aby pracownicy chętnie fotografowali się w niej i udostępniali te zdjęcia w mediach społecznościowych.

Opracowując motyw przewodni aranżacji, uznaliśmy, że biuro, którym pracownik chce się pochwalić to najlepsza rekomendacja dla samej przestrzeni, jak i firmy, w której pracuje. Jako że gros pracowników PepsiCo stanowią przedstawiciele pokolenia Z, dla których obecność w social mediach to codzienność, musiało być nowocześnie i designersko, a jednocześnie komfortowo i funkcjonalnie. I tak, wśród elementów wystroju znalazły się: tzw. insta box, czyli przestrzeńw której można zrobić sobie zdjęcie w otoczeniu kolorowych grafik i oświetlenia, idealne do selfie lustro z neonem Pepsi-Cola, inspirowany motywami firmowymi mural oraz przestrzeń rekreacyjna z huśtawką i dużym logo Pepsi w stylu vintage.

wymienia Paulina Palmowska, Architektka w Colliers Define.
Aranżacja nowego biura PepsiCo w Krakowie - Projekt: Colliers Define
Aranżacja nowego biura PepsiCo w Krakowie - Projekt: Colliers Define

Inspiracje kolorystyczne kolejnych kondygnacji wywodzą się z ikonicznych wyrobów PepsiCo – barwa niebieska reprezentuje Pepsi, zielenie nawiązują do 7up, natomiast pomarańczowy odsyła do Cheetos. Żywiołowe tonacje stanowią esencję marki, jej dynamicznego potencjału i aktywnego rozwoju.

Wyraziste kolory to tylko jedna z cech biura, która bazuje na różnorodnym brandingu poszczególnych marek PepsiCo. Zaakcentowanie każdej tych wyżej wymionionych oraz kilku innych z portfolio, tak aby w połączeniu tworzyły atrakcyjny design biura, było niemałym wyzwaniem. Udało się to m.in. poprzez  zastosowanie tapet z grafikami, z których każda łączy elementy charakterystyczne dla danego brandu ze sztuką, która z kolei w dużym stopniu nawiązuje do lokalizacji biura w Krakowie. Elementy typowe dla miasta uwzględnione zostały w licznych grafikach w open space oraz stały się motywem przewodnim największych sal konferencyjnych.

mówi Magdalena Jaszczuk, Graphic Designer w firmie Colliers.
Aranżacja nowego biura PepsiCo w Krakowie - Projekt: Colliers Define
Aranżacja nowego biura PepsiCo w Krakowie - Projekt: Colliers Define

Głównym celem projektu było uwypuklenie globalnej natury PepsiCo opartej na zasadach DEI (diversity, equity and inclusion). To podejście jest zauważalne między innymi poprzez różnorodność postaci ukazanych na ilustracjach w biurowej przestrzeni oraz w komunikacji pisemnej prowadzonej w języku angielskim.

Fokus na integrację

W okresie pandemii wielu pracowników przystosowało się do pracy zdalnej, co wpłynęło na zmianę sposobu myślenia o efektywności zawodowej. Obecnie wiemy, że praca nie musi być ograniczona do biura. Według raportu "Hybrid and beyond" firmy Colliers skupiamy się teraz na tworzeniu obszarów sprzyjających wspólnej pracy oraz spontanicznym spotkaniom, co korzystnie wpływa na budowanie relacji w zespołach oraz pobudza kreatywność. W tym projekcie istotne stało się stworzenie przestrzeni umożliwiającej integrację nowych pracowników i identyfikację z firmą PepsiCo.

Nowe biuro PepsiCo skupia się na obszarach do pracy wspólnej, które jednocześnie gwarantują komfort podobny do tego, który zapewnia praca w domu. Na przykład stworzono strefy, które umożliwiają pracę w preferowany sposób, nie rezygnując jednocześnie z ważnej integracji z kolegami z zespołu, co jest oczekiwane po powrocie do biura. Również wewnętrzne schody między piętrami pełnią rolę integracyjną, skracając odległość i dystans pomiędzy zespołami do minimum.

Integracja pracowników, zapewnienie im okazji do „bycia blisko siebie” i budowanie atmosfery oczekiwania na spotkanie w nowej przestrzeni to zadania, które wyraźnie wybrzmiały już na naszych pierwszych spotkaniach z zespołem projektowym PepsiCo. Akcentowanie tych kwestii i nadanie im priorytetu wynika z przekonania firmy, że pełny potencjał ludzi i kreatywność mają większą szansę rozkwitnąć podczas wspólnej pracy. To również wniosek potwierdzony w naszym raporcie „Hybrid and beyond”. Wynika z niego, że organizacje stoją przed wyzwaniem tworzenia przestrzeni, które są dla pracownika nie tylko miejscem wykonywania obowiązków służbowych, lecz także unikalnym doświadczeniem firmy oraz jej kultury organizacyjnej, zespołu, jak i samego miejsca pracy.

mówi Karolina Dudek, Associate Director w Colliers Define, zaangażowana w zarządzanie zmianą przeprowadzone dla firmy PepsiCo.
Aranżacja nowego biura PepsiCo w Krakowie - Projekt: Colliers Define
Aranżacja nowego biura PepsiCo w Krakowie - Projekt: Colliers Define

Zespół Colliers stworzył różnorodne materiały informacyjne, takie jak między innymi biuletyny czy przewodnik po miejscu pracy, w celu właściwego przygotowania wszystkich na nadchodzące zmiany oraz zapoznania ich z koncepcją nowego otoczenia. Skomponowano spójny wygląd wizualny w ramach hasła przewodniego „Be Beyond, Be PepsiCo”, aby wyróżnić komunikację związaną z nowym miejscem pracy. Dodatkowo, zaproszono do współpracy ambasadorów projektu - osoby reprezentujące różne zespoły, których celem jest zapewnienie płynnego przepływu informacji pomiędzy grupą projektową a pracownikami.

Projekt odpowiedzialny społecznie

Nowa przestrzeń PepsiCo w Krakowie to nie tylko ekspresyjne i klimatyczne wnętrza. To również ukłon projektantów i firmy w stronę odpowiedzialnych rozwiązań.

Większość mebli stanowiących wyposażenie biura to produkty polskich marek, co pozwoliło nam istotnie ograniczyć ślad węglowy, unikając transportu zza granicy, przy okazji wspierając lokalnych producentów. Naszą ideą było także rozlokowanie ich w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystywać światło naturalne.

zaznacza Aleksandra Adamczyk, Associate w Colliers Define.
Aranżacja nowego biura PepsiCo w Krakowie - Projekt: Colliers Define
Aranżacja nowego biura PepsiCo w Krakowie - Projekt: Colliers Define

Inne ekologiczne rozwiązania zastosowane w nowym biurze PepsiCo to: system czujników ruchu, pozwalający zaoszczędzić energię, podnoszące higienę i bezpieczeństwo bezdotykowe wyposażenie toalet, materiały wykończeniowe pochodzące z recyklingu czy stosowanie nalewaków z napojami PepsiCo zamiast korzystania z tych pakowanych w jednorazowe puszki.

Jako odpowiedzialny pracodawca firma dba również o well-being swoich pracowników, zapewniając nie tylko różnorodne, komfortowe przestrzenie do pracy, ale także aranżując miejsca do odpoczynku. Zapewniliśmy je za sprawą gęsto rozmieszczonych w biurze roślin i zaplanowanego z rozmysłem… braku podłączeń do prądu. W wydzielonej strefie relaksu celowo nie ma gniazdek ani żadnych elementów brandingowych, po to, by czas tutaj spędzany został przeznaczony na aktywności inne niż praca.

dodaje Paulina Palmowska.
Aranżacja nowego biura PepsiCo w Krakowie - Projekt: Colliers Define
Aranżacja nowego biura PepsiCo w Krakowie - Projekt: Colliers Define

Zespół autorski Colliers Define odpowiedzialny za proces aranżacji siedziby PepsiCo w Krakowie: 

Aranżacja nowego biura PepsiCo w Krakowie - Projekt: Colliers Define
Aranżacja nowego biura PepsiCo w Krakowie - Projekt: Colliers Define
Aranżacja nowego biura PepsiCo w Krakowie - Projekt: Colliers Define
Aranżacja nowego biura PepsiCo w Krakowie - Projekt: Colliers Define
Udostępnij

Przeczytaj także

Dworzec Metropolitalny w Lublinie z I Nagrodą na World Architecture Festival w Singapurze!
Wieżowiec Derżprom w Charkowie. Perła konstruktywizmu zniszczona przez Rosjan
Park Akcji „Burza” pod Kopcem Powstania Warszawskiego najlepszą przestrzenią publiczną w Europie. Mamy European…

Polecane

„Keeping flowers alive. Acoustic ikebana” - projekt artystyczny Katarzyny Krakowiak-Bałki zachwycił Tokio
Jak inwestycje w modernizację torów wpływają na mobilność miejską?
Fontanny w miastach: inwestycje w modernizację dawnych symboli

Skomentuj:

Aranżacja nowego biura PepsiCo w Krakowie

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej