Rozbudowa Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu [ZDJĘCIA]
W Sierpcu zakończyła się budowa Centrum Kulturalno-Rekreacyjnego Skansen przy Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu. Wybudowany obiekt to nowoczesne i eleganckie bryły z elementami odwołującymi się do tradycyjnej architektury. Znajdziemy tu drewniane elewacje, okiennice czy dwuspadowe dachy, a we wnętrzach kolorowe dekoracje inspirowane ludowymi motywami.
Projektowane budynek składa się z trzech brył połączonych ze sobą zielonymi skarpami. Dzięki lokalizacji części funkcji pod zielonymi tarasami, pokrytymi trawą, zmniejszono optycznie widoczną kubaturę budynku i dostosowano ją do rytmu i układu sąsiednich, istniejących budynków. Cały układ delikatnie obrócono, aby zyskać domknięcie urbanistyczne, całego zespołu przestrzennego tej części skansenu.
Wszystkie trzy budynki zaprojektowano w identycznej formie wykorzystując na każdym z nich inny materiały wykończeniowy. Zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz zastosowano surowce użyte do budowy sąsiednich obiektów skansenu, takie jak : drewno, łupek kamienny i cegła.
Architekci z konsorcjum pracowni CONSULTOR ARCHITEKCI SP. Z O.O. (arch. Joanna Kapturczak, arch. Michał Kapturczak) i AHOR PRACOWNIA ANITA HOROWSKA (arch. Anita Horowska) w swoim projekcie odwołali się do idei żywiołów.
Ogień, woda i sacrum - to trzy żywioły warunkujące życie człowieka. Od zawsze wpisane w naturalne, harmonijne przebywanie człowieka w naturze. To ideowy szkielet kompozycyjny projektowanego zespołu budynków, mającego być ukłonem w stronę natury, historii a także kultury ludowej.
BUDYNEK OGNIA - BUDYNEK Z ŁUPKA
Główny budynek projektowanego zespołu zakomponowano wokół dwóch MIEJSC OGNIA - kominków będących synonimem domowych pieców, ciepła i gościnności, koncentrujących przestrzeń i życie całego zespołu. Ten budynek to serce Centrum, wyróżniają go dwie szczytowe przeszklone elewacje, otwierające się zapraszająco na przybywających gości i otaczającą przestrzeń - las i naturę, która staje się w ten sposób silnym elementem projektu wnętrz-naturalną scenografią.
W tej części zespołu na parterze znajduje się hol główny, recepcja hotelowa i restauracja. Na piętrze wielofunkcyjne pomieszczenie dla 100 - 120 osób, z własnym foyer oraz możliwością podziału na dwie mniejsze sale szkoleniowe. W podziemiach zlokalizowano siłownię, bilard, tenis stołowy oraz kręgielnię z barem.
WODA - BUDYNEK DREWNIANY
Prosta ubrana w drewno forma budynku żyje swoim życiem. Wszystkie przeszklenia poprzesłaniane zostały drewnianymi okiennicami, które po zamknięciu licują z elewacją elewacją. Budynek jest więc jak żywy organizm - podlega ciągłej zmianie. Otwiera się w niekontrolowany sposób i domyka, o każdej porze dnia wygląda więc inaczej.
Ta część zespołu związana jest z wodą - źródłem życia. Zlokalizowano tutaj kompleks basenów (basen pływacki, rekreacyjny, brodzik, jaccuzi) oraz zespół saun. Woda oraz dwa główne elementy tworzące charakter tych przestrzeni - drewno i otaczający las, pozwalają na pełne wyciszenie i odnowę sił.
Na piętrach, w budynku drewnianym zlokalizowano 50 pokoi hotelowych, dla 150 osób. Pokoje doświetlono poprzez pełnej wysokości okna, które zostały dodatkowo wyposażone w okiennice. Na najwyższym, drugim piętrze zaprojektowano studia z antresolą, o atrakcyjnej dwupoziomowej przestrzeni, w których można wygodnie przyjąć czteroosobową rodzinę.
SAKRUM - BUDYNEK CEGLANY
Trzeci budynek to budynek sztuki, jego głównym elementem jest sala widowiskowa, pozwalająca na organizację koncertów, przedstawień teatralnych, dla maksymalnie 292 osób. Zgodnie z założeniami projektowymi, las miał stanowić tło dla wydarzeń na scenie, dlatego w tylnej ścianie sceny przewidziano otwór o wymiarach 9,7 x 5,2 m. Otwór wypełniony został przeszkleniem, gdzie konstrukcję stanowią transparentne żebra szklane- nic nie przesłaniało widoku na przyległy las. W razie konieczności zaciemnienia sali otwór zamykany jest składana ścianą.
Wnętrza sali są spójne z ideą budynku i podobnie jak elewacje zostały wykonane z cegły. Autorskie rozwiązania techniczne, pozwoliły na uzyskanie bardzo dobrej akustyki wnętrza, bez konieczności stosowania dodatkowych ustrojów akustycznych.
- Więcej o:
Zaha Hadid dla Azerbejdżanu. Centrum Kultury Azerskiej w Baku
Stacja Muzeum. Tak będzie wyglądać nowe Muzeum Kolejnictwa w Warszawie
Muzeum Polaków ratujących Żydów otwarte [ZDJĘCIA]
Santiago Calatrava zaprojektował Muzeum Jutra dla Rio de Janeiro. Będzie nową ikoną miasta?
Mauzoleum Martyrologii Wsi Polskich w Michniowie [WIEŚCI Z BUDOWY]
Fotogaleria dnia: Muzeum Ognia w Żorach
Apartamenty Esencja II - nowa inwestycja na poznańskich Garbarach
Co by było, gdyby... Niezrealizowane wizje architektów dla polskich miast. Miało być spektakularnie